Prati nas

Aktivno starenje

Sačuvajte centralu

10 lakih načina kako učiniti um oštrijim

Mozak je kao mišić – što ga se više vježba, on je jači i brži. Brojne studije pokazale su da čitanje knjiga ili igranje šaha ima pozitivan učinak na stanje uma, no ima još trikova koje možete odmah isprobati.

Silvija Novak

Objavljeno

|

foto: Maarten van den Heuvel/Unsplash

Što možemo učiniti da bi nam mozak radio bolje – pogotovo kad zađemo u neke godine? Znanost može ponuditi mnogo odgovora na to pitanje, piše portal Big Think. Donosimo nekoliko stvari koje možete napraviti odmah – čim završite s čitanjem ovog članka (što je samo po sebi dobra vježba za um):

1. Prestanite s multitaskingom

Raditi više stvari odjednom vašem je mozgu zapravo nemoguće, što su potvrdile brojne studije, kaže neuroznanstvenik Daniel Levitin. Ako radite više stvari odjednom, vaš mozak se neće kako spada usredotočiti niti na jednu od njih. Umjesto toga, fokusirajte se na jedan po jedan zadatak i potpuno mu se posvetite prije nego prijeđete na novi zadatak. Multitasking lomi vašu koncentraciju, iscrpljuje vaše neuronske kapacitete, umara vas, a po svoj priliciništa od zadataka nećete obaviti kako spada kao da ste im se posvetili jednom po jednom.


2. Čitajte knjige

Ne samo da čitanje povećava vašu fluidnu i emocionalnu inteligenciju, već su znanstvenici otkrili da stvara nove količine bijele materije u mozgu što pomaže u boljoj komunikaciji. To pomaže mozgu da učinkovitije procesuira informacije.

3. Meditirajte

Nedavne studije pokazale su da meditacija otklanja stres i doista mijenja vaš mozak. Vrsta meditacije koju prakticirate utječe i na vrstu promjena koja će se dogoditi u vašem mozgu.

4. Dižite utege

Istraživanja pokazuju da vježbanje s opterećenjem barem dva puta dnevno pomaže vašem mozgu da radi bolje te smanjuje rizik od demencije, pogotovo kod starijih osoba.

5. Počnite učiti novi jezik

Znanstvenici su ustanovili da su ljudi koji govore bar još jedan jezik, osim materinjeg, u posebnoj prednosti jer zadatke obavljaju s manje napora, zbog čega im i mozak „bolje stari“. Jedna je kanadske studija pokazala da ljudi koji govore dva jezika obrađuju podatke na ekonomičniji način i pri tome koriste manje sklopova u mozgu. Osim toga, višejezičnost vas čini otvorenijima drugim kulturama zbog čega su i putovanaj zabavnija.

6. Igrajte šah

Brojne su studije pokazale da igrači šaha imaju bolje razvijeno raspoznavanje uzoraka, koriste obje polutke mozga za donošenje odluka, a mozgovi vrhunskih igrača pokazuju veću prirodnu učinkovitost u rješavanju problema. Šah je također dobar za poboljšanje pamćenja jer vas igra prisiljava da u glavi držite više različitih kmbinacija i varijabli.

7. Jedite sa štapićima

Ako to već ne činite, svakako pokušajte zamijeniti dosadašnji pribor za jelo štapićima jer vam to može pomoći u stvaranju novih dendrita – ogranaka novih neurona. To će pomoći i u komunikaciji između stanica mozga, kaže neurobiolog Lawranz Katz u svojoj knjizi “Keep your brain alive” (Održite mozak živim, op.MV) koja nudi 83 vježbe za popravljanje forme mozga. Jedenje sa štapićima će vas nagnati da više razmišljate o jelu što nije dobro samo za mozak, već i za probavu i unos kalorija.

8. Mislite pozitivno

Naučite li misliti pozitivno, doslovno možete reprogramirati svoj mozak. Znanstvenici su dokazali da ako svjesno promijenite svoj proces razmišljanja (meditacijom ili na neki drugi način), možete privoliti svoj mozak da počne razmišljati lijevom, umjesto desnom stranom. Bit ćete manje nervozni, imati više energije i sveukupno biti sretniji.

9. Plešite

Istraživanja pokazuju da ples povećava brzinu kojom vaš mozak procesuira informacije jer se radi o jedinstvenoj kombinaciji kognitivne, tjelesne i društvene aktivnosti. To bi također moglo usporiti proces starenja i potaknuti veću proizvodnju bijele tvari nego što su to u stanu aktivnosti poput hodanja ili istezanja.

10. Naspavajte se

Brojne studije pokazale su da manjak sna dovodi do niza bolesti, poput bolesti srca, dijabetesa, depresije, a može potaknuti i napadaje. Također, ima negativan učinak na pamćenje i razmišljanje. Zbog nedovoljnog ste sna u većoj opasnosti da činite greške pa će se početi pojavljivati “kognitivni propusti”, kaže doktor Itzak Fried te naglašava da neuroni ne mogu raditi dobro ako niste naspavani.

.

Aktivno starenje

Želite li brojati dupine ili paziti na planinsko bilje? Može!

Hrvatski nacionalni i parkovi prirode oglasili su da traže volontere i to za poslove koji su san snova: brojanje i evidencija dupina i galebova, izgradnja suhozida, tradicijsko vrtlarstvo, zaštita planinskog bilja…

Silvija Novak

Objavljeno

|

“Ah, kad jednom budem u penziji napokon ću imati vremena baviti se onim u čemu uživam!” Sigurno ste mnogo puta čuli ovakvu ili sličnu rečenicu, a možda ste je i sami koji put izgovorili. No kad penzija jednom dođe, vrlo je lako prepustiti se zovu kauča i daljinskog upravljača i zaboraviti da smo jednom maštali o tome da provodimo vrijeme u prirodi, zasadimo vrt, uzgajamo masline ili naučimo izgrađivati suhozide.

Ako i vi spadate u one koji bi željeli raditi nešto zanimljivo i korisno i pritom boraviti u prirodi, ali im treba mali poticaj, hrvatski nacionalni i parkovi prirode oglasili su da traže volontere. Ako vam ovo već sada zvuči primamljivo, čekajte da vidite detalje.


Park prirode Medvednica

Pridružite se volonterskom timu u Parku prirode Medvednica i postanite Medvednički anketar. Time ćete nam pomoći u istraživanju strukture i stavova posjetitelja Medvednice te unapređenju sustava praćenja posjećivanja i komunikacije s posjetiteljima.

Na Medvednici možete pomoći i u priređivanju tradicionalnih festivala tijekom godine i dati svoj doprinos promoviranju prirodnih i kulturnih vrijednosti, kao i pomoći u zaštiti vodozemaca Medvednice.

Žumberak

Na Žumberku se traže volonteri za prikupljanju vrijednih podataka o stanju kornjaša koji su potrebni u planiranju preporučenih smjernica za upravljanje područjima u kojima žive ovi sitni, ali bitni stanovnici naših šuma.

Papuk

Javna ustanova Park prirode Papuk kroz uspostavu nove turističke infrastrukture Eko kampa Duboka želi omogućiti populaciji školske djece nove edukacijske programe i produljenje boravka na višednevnim radionicama škola u prirodi za što su im prijeko potrebni volonteri.

Lonjsko polje

U Lonjskom polju traže volontere za uzgoj tradicijskog vrta a potrebno je čak pet osoba.

Telašćica

Prijavite se za volontiranje u Parku prirode “Telašćica” na Dugom otoku i pomognite u restauraciji stoljetnih maslinika i suhozida.

Mljet

Zaljubljenik ste u fotografiju i prirodu? Provedite tjedan dana na Zelenom otoku i donesite dašak umjetnosti u naš Park! Ovisno o dobu godine, imat ćete priliku dokumentirati živi svijet, aktivnosti u Parku, običaje i tradiciju, kulturne spomenike ili razna događanja.

Na Mljetu su potrebni i anketari posjetitelja Nacionalnog parka Mljet kako bi na temelju njihovih dojmova, mišljenja i prijedloga mogli poboljšati izbor i kvalitetu usluga koje su im na raspolaganju te unaprijediti razinu zaštite prirode.

Osin toga, na otoku Mljetu su dobrodošli i volonteri koji bi pomogli u izgradnji planinarskih puteva i čišćenju mljetskih uvala.

Papuk i Sjeverni Velebit

Ova dva parka prirode traže volontere za uzgoj i čuvanje planinskih biljaka. U Nacionalnom parku Sjeverni Velebit rade na obnovi botaničkog vrta i treba ih svaka pomoć koju mogu dobiti, a na Papuku treba zaštititi budući botanički rezervat na brdu Turjak.

Risnjak

Pridružite se ekipi u Nacionalnom parku Risnjak i iskušajte se u izradi šindre – tradicionalnog drvenog pokrova prirodne ljepote. Uz to što ćete izučiti jedan stari zanat, pomoći ćete u popravku i pokrivanju krovova kuća u sklopu Parka.

Plitvička jezera

Dođite na Plitvička jezera – jedinstveni nacionalni park u srcu Europe i prirodno područje na Listi svjetske baštine – i pomozite u njegovom očuvanju. Jedino ćemo tako priču o njegovoj ljepoti i vrijednosti moći ispričati i pokazati svima onima koji ju još nisu čuli i vidjeli.

Kornati

Na Kornatima traže volontere za praćenje i popisivanje dupina i galebova što su svakako poslovi iz snova. Pomozite u očuvanju ovih lijepih životinja u jednom od naših najljepših nacionalnih parkova.

Sve detalje o mjestima na kojima možete volontirati, kao i detalje o prijevozu, smještaju, zadacima i kontakt osobama, pronađite na ovom linku.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP