Prati nas

Vijesti

Euri, kune, dolari...

Tomašić se veseli kanadskoj, no ni briselska mirovina joj neće biti za baciti. Dapače!

U vrijeme povlačenja iz EP-a (30. lipnja 2021.) zadovoljit će i starosni uvjet za mirovinu Europskog parlamenta, jer će dva mjeseca ranije navršiti 63 godine.

Moje Vrijeme

Objavljeno

|

Ruža Tomašić (screenshot: N1)

Koliko zarađuju zastupnici u Europskom parlamentu (EP) i imaju li pravo na mirovinu? Zapitali smo se to nakon što je dugovječna hrvatska europarlamentarka Ruža Tomašić objavila da iduće godine ide u mirovinu te kako se veseli izdašnim mjesečnim čekovima koje će joj isplaćivati mirovinsko osiguranje iz Kanade. Slučajno ili ne, Tomašić će taman u vrijeme odlaska iz Bruxellesa ispuniti i uvjete za europarlamentarnu mirovinu. Treba li se i njoj veseliti? Izračunajmo na ovom konkretnom primjeru.

Kolike su plaće zastupnika u EP-u?

Za razumijevanje ove vrste mirovine, važno je znati kolika su primanja zastupnika u EP-u. Prema jedinstvenom Statutu za zastupnike, koji je na snazi od srpnja 2009., svi zastupnici primaju jednaku plaću. U skladu s tim jedinstvenim Statutom, prije odbijanja poreza mjesečna plaća zastupnika iznosi 8.932,86 eura (srpanj 2019.). Ta se plaća isplaćuje iz proračuna EP-a, koji je ove podatke javno objavio na svojim stranicama.  


Svi zastupnici plaćaju porez i doprinose za osiguranje, nakon čega im plaća iznosi 6.962,95 eura. Osim toga, većina država članica obvezuje svoje zastupnike da plate dodatni nacionalni porez u svojoj matičnoj zemlji. Konačna plaća (nakon oporezivanja) za pojedinog zastupnika stoga ovisi o pravilima oporezivanja u matičnoj državi članici. Plaća zastupnika iznosi 38,5 % osnovne plaće suca na Sudu Europske unije, što znači da zastupnici ne odlučuju sami i ne mogu odlučivati o iznosu svoje plaće.

Koliko im ostane?

Kada se oduzme porez, ostaje im nešto manje, ovisi o zemlji iz koje dolaze, ali još uvijek više od 5.000 eura. Preračunato po današnjem srednjem tečaju HNB-a to je 37.257 kuna.

Je li to sve?

Osim plaće na raspolaganju im je mjesečno i 4.513 eura za troškove rada ureda. Imaju pravo i na povrat novca za putovanja vezana za parlamentarne sastanke u maksimalnom iznosu do 4.454 eura godišnje. Zastupnici imaju pravo i na povrat dvije trećine medicinskih troškova. I ono što je najzanimljivije, imaju pravo i na ”džeparac” od 320 eura dnevno za svaki dan koji su prisutni u Bruxellesu ili Strasbourgu na službenom putovanju. No taj iznos dobit će samo ako je zabilježeno da su glasali u Parlamentu. Ako nisu bili prisutni na zasjedanju i glasali, ”džeparac” im se smanjuje na 160 eura.

Kolika je mirovina zastupnika u Europskom parlamentu?

Zastupnici imaju pravo na starosnu mirovinu kada napune 63 godine. Mirovina iznosi 3,5% plaće za svaku punu godinu mandata, ali ne može premašiti 70% plaće. Te se mirovine isplaćuju iz proračuna Europske unije. Dakle, iz džepova građana Unije, a ne iz mirovinskog osiguranja.

Kolika će otprilike biti mirovina koju će EP isplaćivati Ruži Tomašić?

Iduće godine Tomašić će obilježiti osmu obljetnicu rada u EP-u u koji je ušla 2013. godine. U vrijeme povlačenja iz EP-a (30. lipnja 2021.) zadovoljit će i starosni uvjet za europarlamentarnu mirovinu, jer će dva mjeseca ranije navršiti 63 godine.

Za osam godina zastupničkog rada ima pravo na ukupno 28% plaće eurozastupnika pa će joj briselska mirovina iznositi 2.500 eura bruto. Preračunato u kune po srednjem tečaju HNB-a riječ je o 18.635 kuna.

.

Vijesti

Doznali smo kad ćemo napokon moći žičarom na Sljeme i koliko će to koštati

Žičara bi prve putnike mogla prevesti na Sljeme tek početkom listopada, no pitanje je koliko će ljudi biti spremno dati 100 kuna za odlazak na Sljeme i natrag.

Silvija Novak

Objavljeno

|

Izgradnja sljemenske žičare samo što nije gotova, no pitanje je koliko će Zagrepčana pohrliti provozati se u skupocjenom čudu tehnike do vrha Zagrebačke gore. Naime, karta u jednom smjeru koštat će oko 50 kuna, pa je upitno koliko će si ljudi moći priuštiti tu vožnju.

Žičara je, prema obećanjima zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića, trebala biti dovršena i puštena u promet još u svibnju, ali je koronavirus poremetio planove. Prve vožnje zatim su najavljivane za početak srpnja, no ni taj rok nije ispoštovan, a po svemu sudeći neće biti ni onaj početkom rujna.


Žičara bi prve putnike mogla prevesti na Sljeme tek početkom listopada, no pitanje je koliko će ljudi biti spremno dati 100 kuna za odlazak na Sljeme i natrag. Tih sto kuna odnosi se samo na cijenu karte za žičaru i u tu cijenu nije uračunat dolazak do prve postaje žičare i  parking.

Uz to, na Sljemenu će se vjerojatno nešto popiti i pojesti pa bi tako izlet na Sljeme četveročlanu obitelj mogao koštati i do 500 kuna. Doduše, neki mediji špekuliraju kako će 50 kuna biti cijena povratne karte, što bi ovaj trošak moglo svesti u granice prihvatljivosti.

No ako ipak uspijete skupiti novac za izlet na Sljeme, do gore će vas voziti 80 gondola u koju stane po desetak ljudi, tako da će žičara u jednom satu moći prevesti i do 1500 putnika. Nove su kabine široke i visoke dva metra te opremljene grijanim sjedalima i bežičnim internetom. Prilagođene su i za osobe s invaliditetom, ali i za prijevoz onih kojima se na vrhu Medvednice ozlijede pa ih se mora spuštati u grad na nosilima. Kabine su opremljene i nosačima za skije i snowboarde, a želite li žičarom prevesti i svoj bicikl, moći ćete ga unijeti u samu kabinu jer nisu predviđeni posebni nosači za bicikle s vanjske strane gondole.

Podsjetimo, cijena početnog projekta izgradnje zagrebačke žičare bila je 300 milijuna kuna bez PDV-a, no kasnije je narasla 537 milijuna kuna.

Pogledajte kako je izgledalo gradilište žičare početkom lipnja 2020.:

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP