Prati nas

Mozaik

Medijska pismnost

Eurozastupnik Tonino Picula starije Hrvate podučava medijskoj pismenosti

Osobe treće životne dobi prečesto su u Hrvatskoj zanemarene, kako u sustavu skrbi, tako i u medijima, kazao je eurozastupnik Tonino Picula.

Objavljeno

|

Tonino Picula (foto: Picula office)

“Stariji ljudi dijele fake news na društvenim mrežama više no ostali!” “Istraživanje pokazuje da će stariji od 65 dijeliti fake news na društvenim mrežama više od bilo koje druge dobne skupine.” “Fake news na Faebooku: Stariji su skloniji širiti dezinformacije!”

To su samo neki od naslova koje su veliki svjetski mediji objavili nakon što je 2019. godine objavljeno istraživanje provedeno na Sveučilištu Princeton, a na koje se i sami često pozivamo kada ističemo važnost educiranja starijih u području medijske pismenosti. Naime, znanstvenici su analizirali lažne vijesti koje su kolale tijekom američke predsjedničke kampanje 2016. Rezultati su pokazali da će takve vijesti najvjerojatnije podijeliti osobe starije od 65 koje se identificiraju kao konzervativci. Štoviše, za tu je skupinu ljudi čak sedam puta vjerojatnije da će podijeliti neku lažnu vijest neko osobe u dobnoj skupini između 18 i 29 godina.

Nisu svi stariji ljudi medijski nepismeni

Ipak, valja istaknuti da ne dijele svi stariji ljudi fake news te da je i među njima značajan broj medijski pismenih osoba, koje sjajno barataju tehnologijama i služe se uzorno društvenim mrežama.

Oglas

Da ne valja sve starije trpati u isti koš u medijskom izvještavanju, upozorila je i docentica Päivi Rasi, docentica finskog Sveučilišta u Laponiji. “Dijeljenje lažnih vijesti je ekstreman fenomen i atraktivna je medijska tema pri čemu su naslovi često pretjerani. U najgorem slučaju, takvo izvještavanje može stvoriti stereotipe prema medijskoj pismenosti starijih osoba”, kaže ova znanstvenica čije polje interesa pokriva cjeloživotno učenje, cjeloživotno učenje medijske pismenosti, korištenje interneta među starijim građanima i digitalizaciju društva.

Rasi također upozorava da spomenuto istraživanje nije odgovorilo na pitanje šire li stariji dezinformacije češće od mladi te da je potrebno učiniti dodatna istraživanja kako bi se potvrdila teza da u korijenu ove pojave leži nedostatak medijske pismenosti.

Hodalica kroz lažne vijesti

Nekima neočekivano, u Hrvatskoj je interes za ovu temu iskazao europarlamentarac Tonino Picula iz Progresivnog saveza socijalista i demokrata u Europskom parlamentu koji tvrdi: “Osobe treće životne dobi prečesto su u Hrvatskoj zanemarene, kako u sustavu skrbi, tako i u medijima.”

Picula je svoj projekt “Kidalica lažnih vijesti”, a koji je bio usmjeren prema mladima, nastavio “Hodalicom kroz lažne vijesti”, koja je okrenuta prema starijima. Stoga je projekt otvorio predavanjem u zagrebačkom Domu za starije osobe Pešćenica, pred publikom od šezdesetak umirovljenika.

Upravo se i Picula u svojim istupima poziva na gore spomenuto istraživanje te kaže: “Zato smo odlučili kroz ovaj ciklus predavanja doći k njima, u njihove domove i provesti edukacije uživo, vjerujemo kako je kroz interakciju najbolje zajednički doći do novih znanja.”

Projekt “Hodalica kroz lažne vijesti” pripremljen je i provodi se u suradnji s medijskim stručnjakom Tomislavom Levakom, predavačem na Odsjeku za kulturu, medije i menadžment Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku.

Levak je doktorand komunikologije koji dovršava doktorsku disertaciju na temu dezinformacija i lažnih vijesti, a već nekoliko godina održava predavanja i radionice medijske pismenosti upravo za osobe treće životne dobi. Umirovljenici su na prvom predavanju u ponedjeljak koji su “iznimno zainteresirano sudjelovali u raspravi i pohvalili predavača, Tomislava Levaka, zbog dobro strukturirane i jasne prezentacije”, navodi Picula.

Ured Tonina Picule pripremio je i nagradni natječaj “Pošalji nonu ili didu u Bruxelles”, gdje unuke i unuci mogu osvojiti put u Bruxelles i posjet Europskom parlamentu za sebe i svoju baku ili djeda.

Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija
u okviru projekta “Živim, učim, rastem – Aktivno starenje, zdravo starenje”

Oglas
.

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.