Prati nas

Aktivno starenje

Sam svoj majstor

Majstor u svom domu: Stipo Lučić nesebično dijeli znanje i vodi uspješnu Facebook grupu

Nakon što je sam sagradio kuću i u njoj vrlo lijep kamin, Stipo je odlučio svoje znanje podijeliti s ostalima. Tako je nastala Facebook grupa ‘Majstor u svom domu’.

Objavljeno

|

Stipo Lučić (foto: Silvija Novak)

Živimo u vremenima kad se stvari više ne popravljaju. Kad nam se nešto pokvari, to bacamo u smeće i kupujemo novo. Doista, znate li za neki TV servis u vašem susjedstvu? I kad vam je posljednji put palo na pamet da, recimo, sami ugradite prozor i da za taj posao ne zovete profesionalnog majstora?

Doduše, valja priznati da su se stvari ponešto promijenile tijekom dvije godine pandemije. Ljudi su, malo po malo, počeli shvaćati da neke stvari, uz malo truda i volje, mogu napraviti i popraviti sami. Takvom zaokretu u razmišljanju pridonijela je i sve izraženija ekološka svijest pa sve više uviđamo da bjesomučno bacanje pokvarenih stvari i kupovanje novih nema smisla i da ćemo se, nastavimo li s tom praksom, jednoga dana probuditi zatrpani otpadom.

Zbog svega toga majstora-amatera sve je više i ljudi sve više stvari žele napraviti sami. Tom se mišlju vodio i Stipo Lučić, 64-godišnji umirovljenik iz Zaprešića, koji je prije nekoliko godina, skoro potpuno sam, odlučio sagraditi – ni više, ni manje – nego čitavu kuću.

No priča tu postaje još zanimljivija. Osim što je izgradnja kuće vlastitim rukama sjajno postignuće samo po sebi, Stipo je zaključio kako bi bilo dobro i korisno sva ta znanja stečena tijekom projekta izgradnje podijeliti s ljudima koji bi se možda i sami željeli prihvatiti alata. Tako je nastala Facebook grupa “Majstor u svom domu” koja danas broji više od 300.000 članova i najveća je grupa te vrste u Europi, a možda i u svijetu.

Od gradnje kuće, do popularne Facebook grupe

“Krenulo je tako da sam ja sam sebi radio kuću. Inače nisam te struke, završio sam upravno pravo. Skoro da i nemam veze s tim, iako mi je otac građevinar. Ali kad sam bio mlađi, nije me to zanimalo. No kad sam počeo graditi kuću, puno sam stvari naučio”, kaže Stipo. U to vrijeme, kaže, na internetu još nije bilo takvih stvari, pa sam je “kupio” znanje uokolo i usput primijetio da je “običnim” ljudima, koji nisu u majstorskoj struci, ponekad teško bilo doći do informacija.

“Znate, i sami majstori ponekad kriju znanje”, kaže uz smijeh Stipo. “A internet je prava blagodat što se tiče znanja. Kad sam završavao kuću, gradio sam jedan kamin i upravo je objava o gradnji tog kamina bila i prva objava na Facebook grupi ‘Majstor u svom domu’. Slikao sam svaku etapu posla. A kako se ja dosta kužim u te radove – a izgradnja kamina traži dosta detalja i specifičnog znanja – ja sam to sve slikao i pomislio što da sad radim s time, sa svim tim informacijama i fotografijama. Tako sam došao na ideju napraviti Facebook grupu s tom tematikom i tako je sve krenulo”, kaže Stipo.

Kako je, malo pomalo, stjecao znanje o izgradnji i popravcima, tako je sada, malo pomalo, stjecao znanje i o digitalnom svijetu i društvenim mrežama. “U početku sam u grupu dodao sve svoje prijatelj i zamolio njih da dodaju svoje. I to je odmah dobro krenulo jer se vidjelo da je sve opisano vrlo stručno. Tako se grupa polako počela povećavati. Tu je u početku bilo potrebno mnogo truda, no sve se isplatilo”, kaže Stipo.

Učenje komunikacije

Dodaje i kako je u početku morao ljude učiti komunikaciji na društvenim mrežama jer je bilo svakakvih komentara, a ponekad i grubih riječi. “Znate, ljudi na društvenim mrežama nekako osjete tu slobodu kao da mogu svašta govoriti, a naročito se svađati. Misle da su zaštićeni jer nema direktnog kontakta, tako da smo morali raditi na kulturi komuniciranja zbog čega smo kasnije oformili i pravila grupe. Jedno od pravila je i da nema skrivanja znanja”, kaže Stipo.

Grupe se polako širila i povećavala, no uz strogo primjenjivanje pravila, a to je prije svega da u grupi nema politike, niti vjere. Kao ni vrijeđanja – to za sobom povlači automatsko isključivanja.

“Imamo puno blokiranih članova”, kaže Stipo. “No to je bilo nužno kako bi klima u grupi bila vrlo pozitivna kakva je sada. To i jest jedan od glavnih razloga zašto nas prati tako puno ljudi. A naravno tu su i radovi”, kaže Stipo i prisjeća se možda i najuspješnije objave u grupi kad je jedan čovjek opisao i fotografijama ilustrirao kako je svojim unicima napravio drveni vrtuljak. “Napravio je jako lijep vrtuljak s drvenim konjićima i pogonom na bicikl. Ta je objava prikupila više od dva milijuna pregleda”, s ponosom ističe Stipo.

Može li se raditi u mirovini? Smiju li umirovljenici raditi?
foto: BigStock

Facebook grupa “Majstor u svom domu” danas ima oko 363.000 članova, kaže Lučić. “Mislim da je to najveća grupa takve tematike u Europi. Ako uzmemo da mlađu populaciju rijetko zanimaju ove teme, onda je ta brojka stvarno impozantna. U zadnja dva mjeseca imamo skoro 12 milijuna pregleda. Grupa je javna tako da i oni koji nisu članovi, mogu vidjeti objave. Ne mogu komentirati, ali gledaju objave u grupi”, kaže Lučić. “Neke objave izazovu velik interes, ponekad to bude prava erupcija. Evo taj vrtuljak je bio atrakcija.”

Najviše članova u grupi je iz Hrvatske, pa onda iz Srbije, Bosne i Hercegovine, Makedonije i Njemačke, ali ima članova iz cijelog svijeta, čak i iz Afrike i Japana. I sve uglavnom funkcionira jako dobro, no tu i tamo, ipak ima objava koje uzburkaju svakakve strasti.

“Jednom je nastao problem kad smo počeli puštati i objave na ćirilici. Dolazilo je puno takvih objava i ja i admini smo se dogovorili da i njih počnemo objavljivati. No onda su mnogi skočili i počeli me optuživati da je ćirilica službeno pismo grupe – što je besmislica. Počeli su se vrijeđati pa smo izbacili oko 100 članova. No ubrzo smo dobili 300-400 novih. Red na stranici se mora održavati”, kaže Lučić.

Ljubav preko Facebook grupe

No, srećom, puno je više lijepih priča vezanih uz Facebook grupu “Majstor u svom domu”. Na primjer, ima jedna ljubavna priča. “Imali smo i slučaj kad sve dvoje zaljubilo i vjenčalo preko ove grupa. Ona je bila adminica i jedan dan mi kaže da je preko grupe upoznala jednog čovjeka te da su se zaljubili i sada žive skupa. Kasnije su se i vjenčali. To smo objavili a grupi – uz njihov pristanak, naravno – što je također bila jako popularna objava”, kaže Lučić.

Tijekom godine, Lučić je primijetio da se ljudi sve više vraćaju popravcima i pokušajima da nešto naprave sami. “Da, taj trend je očit. Ljudi jako puno rade sami, čak se sami upuštaju u izgradnju kuća uz pomoć prijatelja i rodbine. Tada i nama dođe puno pitanja. Imamo puno stručnih ljudi koji su vrsni znalci. No, kao i drugim grupama, ima i onih koji se samo žele istaknuti, ali nisu jako stručni”, kaže Lučić i otkriva koje teme i pitanja dominiraju.

“Ima puno pitanja o struji. Ljudi čak i kompletnu struju sami rade, članovi si međusobno šalju sheme. Poduzimaju sasvim ozbiljne radove, kompletno uređuju dvorišta, ima i jako puno pitanja o kvarovima televizora ili vešmašina. Najdraže mi je kad netko nešto želi popraviti pa postavi pitanje i onda nakon 30-40 komantara kaže: ‘Hvala, popravio sam’. Ljudi se sve više vraćaju popravcima. Možda je to zbog nestašice majstora, jer svi su vani. Ljudima se onda ne da tražiti majstora pa popravljaju sami. Evo da se pohvalim, ja u kuću uopće više ne zovem majstore, nego sve sam popravljam: od vešmašine, grijanja, pa do građevinskih radova”, kaže Stipo.

“Ima i puno kreativnih radova, preuređenja namještaja i sličnih stvari. Dosta se preko grupe i proda, iako mi zabranjujemo reklamiranje jer bi nam se onda grupa pretvorila u oglasnik. Danas je ionako previše reklama”, kaže Lučić.

Danas dominiraju žene

Iako je u grupi u početku bilo više muškaraca, sada, zanimljivo, dominiraju žene. “Više ih je. Ima žena koje imaju jako puno znanja, to me je iznenadilo. Ima žena koje su građevinske struke, ali i onih koje nisu. Odnos u grupi je sada 60:40 u korist žena. Ipak, mi ne dozvoljavamo objave o heklanju, pletenju i tu vrstu radova, a da pustimo i to, onda bi žena bilo još i više. Dopuštamo nešto takvih rukotvorina preko Božića. Muški su više za čistu građevinu, radove u kamenu i one od drveta”, kaže Lučić.

Vođenje tako velike grupe zahtjevan je posao kojeg je Stipo Lučić u početku obavljao sam, no sada je administratora ukupno 12. “U početku mi je to oduzimalo jako puno vremena, jako me to zakupilo. No onda sam se zasitio i jedno vrijeme sve prepustio adminima. Ali ipak sam se vratio nakon tri ili četiri mjeseca. Sada dnevno radim oko pola sata. Imam stvarno jako dobar tim administratora, no funkcioniramo na principu koliko i kada netko može. Ipak, ja zavirim na stranicu svaki dan jer se osjećam obaveznim napraviti barem toliko. Mi admini imamo uvid što je koji admin radio. Ja nekad budem 10-15 minuta, a nekad i po dva sata”, kaže Stipo.

Kako održavati klimu? Kako popraviti klima uređaj?
foto: BigStock

Iako je prvih par godine sve bilo na volonterskoj bazi, grupa ove veličine nije prošla nezapaženo ni kod tvrtki koje se bave proizvodnjom i prodajom alata pa su polako krenule i reklame. Lučić kaže kako je bio iznenađen što Facebook timovi po raznim firmama ne uspijevaju prikupiti toliko lajkova i angažmana korisnika kao grupa “Majstor u svom domu”.

“Sve te tvrtke imaju svoje Facebook stranice, ali nemaju puno lajkova. Kad sam išao njima na razgovor, oni su se čudili kako sam ja uspio sakupiti toliko lajkova, privući tolike ljude, ali i animirati administratore. Oni imaju dva čovjeka koji baš to rade i za to su plaćeni, ali takvog učinka nema. Čini mi se da imaju jako loše reklame. Nije dovoljno staviti jednu sliku pa da ljudi dođu. To mora biti neka dobra priča, to mora biti nešto životno”, kaže Lučić i dodaje kako neke tvrtke još uvijek za Facebook uopće ne žele čuti, iako se radi o najvećem oglašivaču na svijetu.

“U nekim firmama čim čuju za Facebook, odluče da ipak neće. Pogotovo ako su direktori stariji ljudi. To je šteta jer Facebook je trenutno u svijetu najjači oglašivač. No oni to ne razumiju. Grupa ‘Majstor u svom domu’ ima preko 360.000 članova koji su ciljana grupa baš za te stvari – za alate i rad u kući. Javilo mi se nekoliko ljudi koji su mi nudili da napravimo platformu koja bi povezivala tražitelje i nuditelje usluga. No takve su platforme jako skupe, pa zasad od toga ništa. Držimo se Facebooka”, kaže Stipo Lučić.

Ovaj prilog objavljen je u sklopu projekta “Novo vrijeme”. Projekt je sufinancirala Europska unija sredstvima Europskog socijalnog fonda. Sadržaj priloga isključiva je odgovornost Udruge Hoću stranicu.

.

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.