Australski liječnik dr. Grant Blashki već godinu dana koristi digitalnog “medicinskog pripravnika”, AI softver za prepisivanje razgovora liječnika i pacijenta. Riječ je o umjetnoj inteligenciji koja snima i zapisuje svaku riječ tijekom konzultacija. Kaže da je softver većinom iznenađujuće točan, iako se ponekad zna dogoditi da pogrešno razumije ime ili dijagnozu.
“Uvijek tražim suglasnost pacijenata za korištenje AI softvera. Ponekad netko ne želi da ga koristim i to je sasvim u redu, ali većina nema ništa protiv jer to olakšava posao i omogućuje mi da se više usredotočim na samog pacijenta. Mogu reći da AI koristim na gotovo svim konzultacijama”, kaže dr. Blashki.
Podaci se trajno brišu
AI softver prikuplja osjetljive podatke, poput informacija o zaraznim bolestima ili intimnim problemima koje pacijenti možda ne žele dijeliti ni s partnerima. Zato dr. Blashki nakon svakog pregleda briše transkripte iz sustava. Koristi softver Heidi Health, koji posluje globalno i pridržava se različitih zakonskih pravila o privatnosti, kao što su GDPR u EU i HIPAA u SAD-u. Tvrtka tvrdi da zadovoljava najviše sigurnosne standarde i redovito je provjeravaju treće strane.
Još jedna australska tvrtka, Lyrebird Health, tvrdi da sve podatke svojih korisnika pohranjuje u zaštićenim bazama podataka, bez ikakvih sigurnosnih proboja do sada. Podaci se automatski brišu nakon sedam dana, osim ako liječnik ne odluči produžiti rok do šest mjeseci. No, jednom izbrisane podatke nije moguće vratiti.
Važnost transparentnosti
Stručnjaci upozoravaju da kod digitalnog pohranjivanja uvijek postoji rizik od izlaganja podataka, ali ističu važnost transparentnosti tvrtki koje koriste umjetnu inteligenciju. Pacijenti koji nisu sigurni trebaju pitati liječnika o opcijama i načinu zaštite podataka.
“Evo baš sam imao pacijenta s glavoboljom. Softver je na temelju razgovora s pacijentom o glavobolji u nekoliko minuta generirao medicinski zapis, što smatram pravom ‘čarolijom’ koja mi znatno olakšava rad. AI nam ne zamjenjuje posao, nego nam daje više vremena za ono što je najvažnije, a to je razgovor s pacijentom, gledanje u oči i donošenje pravih odluka. Ponekad tehnologija može pogriješiti, ali uz pažljivo nadziranje, postaje neprocjenjiv saveznik u svakodnevnoj praksi”, istaknuo je liječnik za ABC News.