Prati nas

Vijesti

Zdrava prehrana

Europljani znaju što je vegeburger, ali traže jasnije deklaracije

Potrošačke organizacije poručuju da bi se rasprava trebala usmjeriti na transparentno označavanje hrane, a ne na preimenovanje proizvoda koje velik broj Europljana već dobro razumije.

Objavljeno

|

Autor

Vegeburger je biljna verzija hamburgera, pripremljena od mahunarki, povrća, žitarica ili modernih plant based mješavina koje oponašaju teksturu mesa. Popularan je kao zdravija bezmesna opcija.
ilustracija: S. Bura/mj

Rasprava o nazivima biljnih zamjena za meso ponovno se zahuktala u institucijama Europske unije. U Bruxellesu se razmatra mogućnost da se proizvodima poput veganskih kobasica i vegeburgera zabrani korištenje naziva koji se tradicionalno vezuju uz meso. No prema podacima organizacija za zaštitu potrošača; takva zabrinutost je neutemeljena, javlja Koliko.HR.

Prema analizi BEUC-a, krovne europske organizacije za zaštitu potrošača, velika većina građana Unije vrlo dobro razlikuje biljne proizvode od mesnih. Istraživanje iz 2020. godine pokazalo je da oko 70 posto potrošača nema nikakav problem s nazivima poput “vegeburger” ili “veganska kobasica”, sve dok je na ambalaži jasno naznačeno da je riječ o vegetarijanskom ili veganskom proizvodu. Čak četvrtina ispitanika smatra da su takvi nazivi potpuno opravdani.

Rasprava o imenima dolazi u trenutku kada EU potiče prelazak na zdraviju i održiviju prehranu. Čak 80 posto Europljana ne jede dovoljno cjelovitih žitarica, mahunarki, voća i povrća, što se povezuje s rastom kardiovaskularnih bolesti, dijabetesa i drugih kroničnih stanja. U tom kontekstu, biljne alternative, uključujući popularne “vegeburgere”, mnogima pomažu da lakše povećaju udio biljnih namirnica u jelovniku.

oglas

Politička previranja oko naziva nisu nova. Europski parlament je 2020. godine odbacio prijedlog zabrane korištenja mesnih termina za biljne proizvode. Prošle godine Europski sud pravde dodatno je podcrtao: države članice ne mogu uvoditi takve zabrane ako prethodno nisu definirale što točno čini, primjerice, kobasicu ili burger. Uvođenje novih definicija na razini EU-a, kažu potrošačke organizacije, donijelo bi malo koristi, a moglo bi dovesti do fragmentacije tržišta i suvišne regulacije.

Iz BEUC-a naglašavaju da je suštinsko pitanje sasvim drugo: ambalaža ne smije zavaravati potrošače, bez obzira na to je li riječ o mesnim, biljnim ili bilo kojim drugim prehrambenim proizvodima. Jasne deklaracije o sastojcima, nutritivnim vrijednostima i održivosti ključne su kako bi se kupci mogli informirano odlučivati.

oglas
.

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite zadovoljno, živite dobro.

EPP