Prati nas

Mozaik

Opreza nikad dosta

Stariji su često žrtve kriminalaca na društvenim mrežama; ne budite žrtva!

Iako se je lako opustiti na društvenim mrežama i zaboraviti na mjere sigurnosti, policijska izvješća sve nas češće podsjećaju koliko je to važno. U godini iza nas žrtve prijevara na Facebooku često su bile starije osobe.

Objavljeno

|

foto: Austin Distel/Unsplash

Ove smo vas godine, primjerice, izvijestili o dvije starije gospode s područja Policijske uprave bjelovarsko-bilogorske koje su postale žrtvama lažnih udvarača s Facebooka. Riječ je o čestoj prevari u kojima se osobe nečasnih namjera predstavljaju kao američki časnici koji služe u nekoj od međunarodnih misija. Prva žena oštećena je za oko 8.000 kuna, a druga za oko 180.000 kuna. Slično je završila i starija Istranka koja je povjerovala “bogatom rođaku” s Facebooka koja je ostala bez nekoliko stotina eura.

Čvrsto zatvorite novčanik

Ako vas nepoznata osoba s društvenih mreža traži da joj uplatite novac, iz bilo kojeg razloga, ne prihvaćajte komunikaciju i ne šaljite joj novac.  Dobro razmislite i provjerite sve okolnosti, a ukoliko smatrate da se radi o prijevari ili nekom drugom protupravnom ponašanju, događaj prijavite policiji na broj 192.

Budite na oprezu, kriminalci su oko vas

To, doduše, ne znači da trebate biti paranoični, ali pripazite da ne završite u policijskim izvješćima poput gore spomenutih gospođa. Kriminalci koriste društvene mreže kako bi se domogli vaše kreditne kartice ili drugih podataka uz pomoć kojih mogu preuzeti vaš identitet.

Oglas

To se često radi i uz pomoć linkova koji naivne korisnike odvedu na stranice koje su kopije poznatih internetskih servisa, primjerice Gmaila ili neke internetske trgovine. Sve što upišete u njih, može biti korišteno protiv vas. Osim toga, sa sumnjivih linkova možete u računalo ili mobitel “spustiti” opasne programe koji će neprimjetno “njuškati” po vašem sustavu u potrazi za povjerljivim osobnim podacima.

Nećete vjerovati što se dogodilo popularnoj pjevačici, pogledajte video!

Ili sportašu, glumcu, bilo komu. Mnogi ne mogu odoljeti ovakvim navlakušama no kada kliknu na video, otvori se nova stranica koja nudi pristup videu. Ali sve što još morate napraviti jest ulogirati se s podacima koje koristite za Facebook ili Gmail. Ili čak unijeti i podatke s vaše kreditne kartice. Zdrav razum kaže da je ovo prevara, no iznenadili biste se koliko je starijih korisnika koji nasjednu.

Privatnost je važna

Iako vam se čini da vas na Facebooku vide samo vaši prijatelji i rođaci, suzdržite se od objave osobnih podataka, posebno adrese. Upišite svoj rodni grad i grad u kojem živite, ali nikada adresu. Nikada ne tagirajte svoje fotografije s adresom. Uz to ne zaboravite da svaki podatak koji objavljujete na Facebooku možete zaštiti različitim razinama vidljivosti: javno, za prijatelje, za određene grupe prijatelja, za specifične prijatelje ili vidljivo samo vama.

Ne prihvaćajte zahtjeve za prijateljstvo od ljudi koje ne poznajete

Kao što smo rekli, Facebook je sjajno mjesto za obavljanje i održavanje kontakata. A kako bi na tom mjestu mogli sigurno objavljivati informacije iz privatnog života, važno je da vam među prijateljima budu samo ljudi za koje znate tko su, što su i kakve su im namjere. Ponašajte se kao u stvarnom životu. Zar biste u vlastiti dom pustili bilo koga, samo zato što vam je pokucao na vrata? Ako za neke osobe među svojim “prijateljima” ne znate tko su, što su i čime se bave, “odfrendajte” ih ili ih blokirajte.

Pohvalite se godišnjim odmorom kad se vratite

Napisati na Facebooku planove za putovanja je isto kao kad biste na ulaznim vratima provalnicima ostavili poruku “ne brinite, nema nikoga doma”. Znamo da je teško, no pohvalite se slikama s ljetovanja tek kad se vratite doma. Što znači da ih ne biste trebali objavljivati ni u “stvarnom vremenu”.  

Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u okviru projekta “Nema predaje”
Oglas
.

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.