Prati nas

Zdravlje

Kako se riješiti boli u leđima?

Bol u leđima jedna je od najčešćih boljki današnjice za koju je uglavnom krivo previše sjedenja, manjak vježbe i krivo držanje. Dobra je vijest da se boli možete riješiti.

Objavljeno

|

Kako se riješiti bolova u leđima?
foto: BigStock

Čak 80% odraslih osoba iskusilo je bar jednu akutnu ozljedu kralježnice i bolna leđa. Većina tih ozljeda može se liječiti kombinacijom leda, istezanja i vježbi. Razlog vašim bolnim leđima može biti krivo držanje, dugi periodi sjedenja ili slabi trbušni i leđni mišići. No, bol u leđima možete otkloniti ako promijenite nekoliko životnih navika, piše portal WikiHow.

Riješite se akutne boli

– Uzmite tabletu protiv bolova ili neko protuupalno sredstvo. Ako zbog ozljede i boli u leđima osjećate obamrlost u nogama ili ne možete kontrolirati mokrenje, odmah otiđite liječniku. To može biti znak ozbiljne ozljede živaca koji okružuju kralješke.


– Lezite na leđa sa savinutim koljenima ili noge podignite na stolicu. Ako ste ozlijedili i vrat, poslužite se jastukom za potporu vratnim kralješcima.

– Na bolno mjesto stavite hladni oblog i držite ga oko 20 minuta. U plastičnu vrećicu stavite nekoliko kockica leda i sve zamotajte ručnikom te prislonite na leđa.

– Nakon ozljede još istoga dana ustanite i hodajte. Liječnici ne preporučuju ležanje u krevetu dulje od 24 ili 72 sata.

– Radite vježbe dubokog disanja. Udišite kroz nos 7 sekundi, zatim zadržite dah naredne 4 i potom izdišite 8 sekundi. To će smanjiti napetost u mišićima kralježnice.

Promijenite razinu aktivnosti

– Krenite s laganim vježbama hodanja već isti ili najkasnije sljedeći dan nakon ozljede te lagano povećavajte vrijeme hodanja.

– Smanjite vrijeme koje provodite sjedeći.

– Radite li za računalom, razmislite o tome da nabavite stol prilagodljive visine za kojim možete i sjediti i stajati. Stajanje može popraviti cirkulaciju, smanjiti napetost u leđima i povećati vašu produktivnost.

– Vježbajte pilates ili jogu što će ojačati vase trbušne i leđne mišiće koji podupiru kralježnicu.

Fizikalna terapija

– Nakon ozljede kralježnice naručite se na fizikalnu terapiju. Izučeni terapeut može vam pomoći savjetima koje pokrete da izbjegavate dok potpuno ne ozdravite. Također, može vam preporučiti koje vježbe da radite.

– Počnite plivati. 10 do 30 minuta plivanja ili hodanja kroz vodu može smanjiti bol u leđima unutar tjedan dana.  Plivanje je vježba koja ne opterećuje zglobove i aktivira sve mišiće.

– Tijekom dana, svakih 20 minuta ustanite i rastegnite se. Kralježnica je dizajnirana da se kreće, a sjedeći položaji su najgori zato što povećavaju pritisak na donji dio leđa.

– Radite vježbe istezanja. Nabavite popis vježbi od vašeg fizijatra i radite ih svakoga dana.

Popravite držanje

– Ispitajte svoje držanje da biste doznali je li ono krivo za vaša bolna leđa. Stanite uza zid i naslonite se stražnjicom. Ako pri tome vaša ramena i gornja leđa ne dotiču zid, držite se previše nagnuti naprijed. Takvo držanje opterećuje donji dio leđa.

– Popravite držanje dok sjedite tako što ćete sjesti uspravnije, a dolji dio leđa poduprite jastučićem.

Promijenite položaj u kojem spavate

– Nikada nemojte spavati na trbuhu jer takav položaj povećava napetost kralježnice.

– Pokušajte spavati na boku. Položite jastuk između koljena i lagano ih odignite.

– Spavajte na leđima s jastukom ispod koljena, ako vam položaj na boku nije udoban.

.

Zdravlje

Uzimate kapsule za bolje pamćenje? Bolje prestanite!

Više od četvrtine svih osoba starijih od 50 godina, uzima dodatke prehrani u nadi da će poboljšati pamćenje. No, dok natpisi na bočicama tvrde jedno, sva sila međunarodnih stručnjaka tvrdi nešto sasvim drugo: ti dodaci ne samo da ne pomažu pamćenju nego mogu biti i štetni po zdravlje.

Objavljeno

|

Dodaci prehrani poput vitamina ne pomažu očuvanju zdravlja mozga i zapravo predstavljaju bacanje novca, piše Guardian.

Prema podacima iz SAD-a, prodaja dodataka prehrani koji bi trebali blagotvorno djelovati na memoriju i mozak općenito, od 2006. do 2015. se udvostručila te sada dosiže i do 643 milijuna dolara godišnje. Također, više od četvrtine svih osoba starijih od 50 godina, uzima te dodatke prehrani u nadi da će poboljšati pamćenje.


No, dok natpisi na bočicama tvrde jedno, sva sila međunarodnih stručnjaka tvrdi nešto sasvim drugo: ti dodaci ne samo da ne pomažu pamćenju nego mogu biti i štetni po zdravlje. “Ne postoje nikakvi dokazi koji govore u prilog tvrdnji da uzimanje dodataka prehrani pomaže pamćenju i zdravlju mozga, niti su kadri spriječiti ili odgoditi Alzheimerovu bolest”, složni su stručnjaci.

Međutim, znanstveni tim je naglasio kako manjak određenih nutrijenata poput vitamina B9 i B12, mogu biti povezani s kognitivnim problemima i funkcioniranjem mozga te da dodaci prehrani mogu pomoći osobama koje pate od manjka određenog nutrijenta. Procjenjuje se da u Velikoj Britaniji oko 20 posto osoba starijih od 60 godina pati od nedostatka vitamina B12. No stručnjaci kažu da je prije uzimanja bilo kakvog dodatka prehrani potrebno konzultirati liječnika te da je uvijek bolje određeni nutrijent dobiti iz svježih namirnica nego iz kapsula.

Zaključak je da se zdravim ljudima ne preporučuje uzimanje dodataka prehrani kako bi se zaštitio mozak, a savjet znanstvenika mogao bi se sumirati u dvije kratke riječi: Čuvajte novac.

Istraživanje je naručilo Globalno vijeće za zdravlje mozga (Global Council on Brain Health), a analizirani su dodaci poput vitamini B skupine, omega-3 masne kiseline, vitamin D, kofein, koenzim Q10 i gingko biloba. Znanstvenici su ustanovili da dodaci prehrani za koje se tvrdi da pomažu mozgu, najčešće uopće nisu biti testirani na tako nešto, a ono malo studija koje postoje, pokazuju različite rezultate.

“Veliki je problem što se ti dodaci prehrani predstavljaju kao lijek za gubitak pamćenja i još se tvrdi da za to postoje znanstveni dokazi”, kaže profesorica kliničke psihologije sa Sveučilišta Exeter, Linda Clare, ujedno i članica istraživačkog tima. Znanstvenici savjetuju ljudima da budu oprezni i skeptični prema tvrdnjama proizvođača. Također, upozoravaju da mnoge tablete i kapsule nisu prošle dovoljna testiranja.

No važno je naglasiti još jednu stvar: ovo je istraživanje u obzir uzelo samo utjecaj suplemenata na funkciju mozga tako da rezultati ne znače da neki dodaci prehrani možda nisu korisni za nešto drugo.

Kad je riječ o zdravlju mozga, znanstvenici opet ističu da je najbolja prevencija problema s pamćenjem zdrav život što uključuje zdravu prehranu, nepušenje, dobar san, tjelovježba, bogat društveni život i mentalna stimulacija. Britanska profesorica psihijatrije Gill Livingston kaže da je jedini zasad poznati način za prevenciju demencije kontroliranje krvnog tlaka te redovito uzimanje terapije za njegovo snižavanje.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP