Prati nas

Zdravlje

Djeluju li brončane i magnetne narukvice?

Bilo bi dobro kad bi takve narukvice bile djelotvorne jer bi to značilo da postoji jeftino i vjerojatno sigurno rješenje za te nezgodne bolesti. No da bi se nešto proglasilo lijekom mora se nedvojbeno dokazati da zaista pomaže kod određene bolesti.

Objavljeno

|

Pomažu li magnetske narukvice? Liječe li bakrene narukvice?
foto: BigStock

Proizvođači statičkih magnetnih uređaja tvrde da magnetske narukvice mogu ublažiti bol kod različitih stanja, a između ostalog i simptome artritisa. Budući su osteoartritis i reumatoidni artitis dugoročne bolesti, koje je teško liječiti i koje iziskuju mnogo sredstava zdravstvene skrbi, bilo bi dobro kad bi takve narukvice bile djelotvorne jer bi to značilo da postoji jeftino i vjerojatno sigurno rješenje za te nezgodne bolesti, piše liječničko-znanstveni tim portala Dokazi u medicini.

Dokazi iz kliničkih studija

Prvu nasumičnu studiju na tu temu objavili su Harlow i suradnici 2004. U tu je studiju bilo uključeno 194 muškaraca i žena s osteoartritisom. Testirana je standardna, ublažena i placebo magnetna narukvica kroz 12 tjedana te je pokazano da magnetna narukvica može ublažiti bol za 1,3 boda na ljestvici od 0 do 10. Autori su zaključili da podaci pokazuju određeni trend, ali da nisu konačna potvrda djelotvornosti magnetnih narukvica, te da u tom trenutku nije moguće reći radi li se o placebo učinku ili stvarnom učinku terapije. Autori zaključuju da su potrebna daljnja istraživanja u tom području i da li se taj efekt viđa i nakon 12 tjedana terapije.


Richmond i suradnici 2009. su objavili studiju u koju je bilo uključeno 45 ispitanika s osteoartritisom koji su praćeni 16 tjedana. Testirane su magnetne i brončane narukvice, i nije uočen nikakav koristan učinak tih narukvica na bol, tjelesnu funkciju ili kvalitetu života. Autori navode da se bilo kakav uočeni učinak tih narukvica može pripisati jedino placebu.

Richmond i suradnici 2013. su objavili nasumičnu kontroliranu studiju koja je uključila 70 ispitanika s reumatoidnim artritisom. Ispitanici su isprobali standardnu (jačine 1502 do 2365 gaussa) magnetnu narukvicu, demagnetiziranu (manje od 20 gaussa) narukvicu, ublaženu (250 do 350 gaussa) magnetnu narukvicu i brončanu narukvicu, od kojih svaku po pet tjedana. Rezultati istraživanja su pokazali da brončane i magnetne narukvice ne djeluju na simptome bolesti niti ublažavaju aktivnost bolesti ni na koji način. Autori opet zaključuju da se bilo kakav subjektivan osjećaj poboljšanja može pripisati nespecifičnom djelovanju placeba.

Zaključak – ne djeluju!

Dosadašnje kliničke studije o učinku magnetnih i brončanih narukvica na osteoartritis i reumatoidni artritis ne podupiru uporabu tih narukvica za ublažavanje simptoma tih vrsta artritisa. Kako je navedeno u jednoj od studija koje su istražile te narukvice, te vrste bolesti imaju svoj prirodan tijek pogoršanja i poboljšanja. Ako pacijent uzima neku vrstu terapije u vrijeme kad se bolest smiruje, onda će biti sklon poboljšanje pripisati terapiji koju uzima, a zapravo terapija nema nikakve veze s poboljšanjem. U knjizi Gdje su dokazi? taj je fenomen lijepo opisan u poglavlju koje se zove Priroda kao iscjelitelj, i dobar je pokazatelj ljudske subjektivnosti, zbog koje nam je nužna objektivna provjera terapija kroz nasumične kontrolirane pokuse.

.

Zdravlje

Stalno ste umorni? Ovih osam prehrambenih navika mogu vas iscrpiti

Ako ste staslno umorni i nikako se ne možete naspavati, možda je kriva vaša prehrana. Naime, prevelik ili premali unos određenih namirnica može iscrpiti tijelo pa provjerite ne čini li vas umornima ono što jedete.

Objavljeno

|

Ako se stalno osjećate umorno, možda je problem u vašim navikama konzumiranja jela i pića. U nastavku donosimo savjete s portala Sixty an Me o prilagodbama u prehrani kojima možete smanjiti osjećaj umora.

Pijete previše kave

Kava i čaj su generalno dobri za zdravlje. Smanjuju rizik za dobivanje nekih vrsta karcinoma, bogati su antioksidansima, i naravno, razbuđuju. Ipak, prevelik unos kofeina tijekom duljeg vremenskog perioda rezultirati će pojačanim osjećajem umora.


Zašto se to događa? Kofein blokira receptore u mozgu za adenozin, molekulu koja izaziva osjećaj umora. Tijekom vremena vaše tijelo reagira tako što proizvodi više receptora za adenozin, što u konačnici dovodi do jačeg i dugotrajnijeg umora. Ograničite potrošnju kave na jednu do dvije šalice dnevno, isključivo kroz jutro, i ne pretjerujte sa šećerom.

Nedostaje vam željeza

Ako ne unosite dovoljno željeza postoji povišen rizik za anemiju. Rani znakovi deficita željeza uključuju stalni umor, otežano disanje, vrtoglavicu, neobjašnjivo debljanje i osjećaj tjeskobe.

Smanjite rizike konzumirajnjem namirnica bogatima željezom, poput junetine, kamenica, leće ili blitve. Ako ne jedete meso, kombinirajte izvore željeza s namirnicama bogatima vitaminom C radi poboljšanja apsorpcije.

Jedete rafinirane ugljikohidrate

Rafinirani ugljikohidrati uključuju tjesteninu, bijelu rižu i bijeli kruh. Iako su dobivene od cjelovitog zrnja, rafinirane žitarice procesuiranjem su izgubile sve bjelančevine, vlakna i nutrijente, ostavljajući samo jednostavne šećere koji tijelu daju brz nalet energije, nakon čega ubrzo slijedi pad energije, umor i želja za novom porcijom rafiniranih ugljikohidrata.

Umjesto rafiniranih, trebate unositi cjelovito zrnje koje će opskrbiti vaše tijelo bjelančevinama, vlaknima, željezom i vitaminom B od kojih ćete dobiti dugotrajnu energiju. Sjajan izbor žitarica uključuje kvinoju, ječam, smeđu rižu i punozrnati kruh.

Uživate u slasticama

Slično kao i rafinirani ugljikohidrati, slastice naglo podižu razinu šećera u krvi, ali uglavnom ne sadrže nutrijente koji bi održali tu enegiju. Rezultat je nagli pad energije i raspoloženja. Umjesto slatkiša probajte pojesti voćku.

Prirodni šećeri ne uzrokuju naglu promjenu koncentracije šećera u krvi, osim toga sadrže vlakna i antioksidanse koji doprinose osjećaju sitosti i dugotrajne energije. Na ovaj način se smanjuje i rizik za dijabetes tipa 2 koji također rezultira kroničnim umorom.

Ne unosite dostatnu količinu magnezija

Deficit magnezija dosta je raširena pojava. Magnezij je zadužen za razgrađivanje glukoze u tijelu radi dobivanja energije. Studije su pokazale da pojedinci s deficitom magnezija troše više energije i trebaju više kisika za obavljanje istih zadataka od osoba s normalnim razinama magnezija. Odlični izvori ovog važnog minerala su banane, bademi, špinat, blitva i sjemenke bundeve.

Dehidrirani ste

Svakako vodite računa o tome da pijete dovoljno vode, pogotovo ako vježbate. Svaka tjelesna funkcija ovisi o hidrataciji, uključujući i metabolizam. Kad ne pijete dovoljno vode, osjećate se umorno i letargično.

Nizak melatonin

Hrana koju jedemo utječe na sposobnost tijela za proizvodnju melatonina, jednog od glavnih hormona zaduženih za uspavljivanje. Niska zaliha melatonina rezultira poteškoćama sa spavanjem, skraćivanjem dubokog sna i povišenim rizikom od nesanice.

Prirodna proizvodnja melatonina opada u srednjoj životnoj dobi, a loš san dovodi do umora. Potrebno je na vrijeme u prehranu uvrstiti namirnice koje potiču proizvodnju melatonina, poput soka od višnje, mliječnih proizvoda i bjelančevina. Možete pomiješati sok od višnje s proteinima sirutke kako bi zaspali brže i spavali dulje.

Treba vam više bjelančevina

Bjelančevine su najzasitnije od svih makronutrijenata i najdulje se probavljaju, što znači da pružaju tijelu stabilan dotok energije i pomažu nam da se dulje osjećamo siti. Zbog prirodnog procesa sarkopenije koji počinje oko tridesete godine i pojačava se iza četrdesete, naši mišići ulaze u prirodni proces degeneracije.

Zbog toga možemo osjećati slabost i umor kao rezultat tog procesa. Neka stoga bjelančevine budu baza svih vaših obroka.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP