Prati nas

Zdravlje

Dvije-tri kile viška mogle bi biti jako dobre za zdravlje

Biti predebeo nikako nije dobro, to svi znamo. No brojne studije sugeriraju da su kod osoba starijih od 60 godina dvije-tri kile viška vrlo zdrave. Tek malo veća težina od one idealne može blagotvorno djelovati na vaše kosti, srce, pa čak i ten.

Objavljeno

|

Deblji muškarci duže vode ljubav
foto:BigStock

Može li se biti premršav? Apsolutno. Naravno, i prekomjerna težina također je pogubna po zdravlje. No imati oko 5 kila više od idealne težine kod osoba starijih od 60 pokazalo se povezanim s duljim životom i manjim brojem oboljelih od osteoporoze, piše Huffington Post.

Ovo naravno nije poziv na prejedanje, a redovita tjelovježba svakako mora biti dio svakodnevnog života kako bi vam dovoljna mišićne masa osigurala zdravo starenje.Te dodatne kile trebale bi doći iz energetski bogate hrane, oraha i zdravih masnoća. Ako se trebate udebljati, savjetuje se da to činite postupno (baš kao i kod mršavljenja).


Meta analiza 97 različitih studija koje su obuhvatile 2,8 milijuna ljudi širom svijeta, a koje je izdalo Američko medicinsko udruženje, potvrdilo je povezanost između debljine i prerane smrti, no također je ustanovilo i da ljudi koji imaju svega nekoliko kila previše žive dulje od onih s idealnom težinom.  Australski su znanstvenici također predstavili daljnje dokaze da kod starije populacije višak kilograma nije povezan s većim rizikom od smrti, već je, sasvim suprotno, veći rizik od smrti zamijećen kod populacije iznad 60 čiji je indeks tjelesne mase manji od 23.

Kako još mogu pomoći dvije-tri ekstra kile? Malo dodatnih jastučića može zaštititi krhke kosti i smanjiti rizik od prijeloma kuka. Također, da bi ostale snažne, kosti moraju nositi određenu težinu, pa te ekstra kile mogu povećati njihovu gustoću. Par kila viška mogu blagotvorno djelovati i na imunitet. Borba s infekcijom zahtijeva energiju, proteine i mikronutrijente. Jedna od posljedica infekcije je da gubite apetit, a ako to potraje, gubi se mišićna masa i tijelo nema dovoljno energije za borbu. Kad napadne viroza ili upala pluća, osobe s dvije-tri pile ekstra imaju nešto zalihe pa gubitak apetita neće toliko oslabiti organizam.

Osim toga, i kad se porežete i kad je rana izložena bakterijama, vaš imuno sistem mora priskočiti u pomoć – što može potrajati. No sada znamo, zahvaljujući studiji Sveučilišta Kalifornija u San Diegu, da masno tkivo ispod kože počne istog trenutka proizvoditi antitijela koji predstavljaju prvi odgovor tijela na uljeze. Na miševima su provedeni i testovi s MRSA bakterijom, koja je otporna na mnoge antibiotike i pojavljuje se u bolnicama i domovima.

Indeks tjelesne mase najbolji je način za određivanje jeste li normalne težine, a možete ga izračunati pomoću kalkulatora dostupnog na ovom linku. Normalnim indeksom tjelesne mase smatraju se vrijednosti između 18,5 i 24,9. Oni kojima je indeks iznad 30, smatraju se pretilima.

Iako se nešto prekomjerne težine kod osoba starijih od 60 godina smatra dobrim, fizička aktivnost nikako se ne smije preskakati. Ti dodatni kilogrami moraju biti mišići, a ne mast. Redovita tjelovježba ključna je za zdravo starenje, pa bi svaka osoba barem pola sata dnevno trebala šetati, trčati, razgibavati se ili vježbati s utezima.

Eventualno gubitak apetita kod starijih osoba može biti povezan s određenim lijekovima, gubitkom osjeta mirisa i okusa, usamljenošću ili depresijom. Primijetite li nešto od ovoga kod sebe, posavjetujte se s liječnikom. Važno je i uživati u životu, bez obzira na sve moguće probleme. Uzmite si zato vremena da zastanete, podružite se s prijateljima, uživate u sunčanom danu.

Naposljetku, dva-tri ekstra kilograma mogu imati i kozmetički učinak. Masnoća osigurava malo punoće licu, ispunjuje male bore te rješava problem upalih obraza. Iako se ne radi baš o zdravstvenom učinku, ako izgledamo bolje – bolje ćemo se i osjećati.

.

Zdravlje

Uzimate kapsule za bolje pamćenje? Bolje prestanite!

Više od četvrtine svih osoba starijih od 50 godina, uzima dodatke prehrani u nadi da će poboljšati pamćenje. No, dok natpisi na bočicama tvrde jedno, sva sila međunarodnih stručnjaka tvrdi nešto sasvim drugo: ti dodaci ne samo da ne pomažu pamćenju nego mogu biti i štetni po zdravlje.

Objavljeno

|

Dodaci prehrani poput vitamina ne pomažu očuvanju zdravlja mozga i zapravo predstavljaju bacanje novca, piše Guardian.

Prema podacima iz SAD-a, prodaja dodataka prehrani koji bi trebali blagotvorno djelovati na memoriju i mozak općenito, od 2006. do 2015. se udvostručila te sada dosiže i do 643 milijuna dolara godišnje. Također, više od četvrtine svih osoba starijih od 50 godina, uzima te dodatke prehrani u nadi da će poboljšati pamćenje.


No, dok natpisi na bočicama tvrde jedno, sva sila međunarodnih stručnjaka tvrdi nešto sasvim drugo: ti dodaci ne samo da ne pomažu pamćenju nego mogu biti i štetni po zdravlje. “Ne postoje nikakvi dokazi koji govore u prilog tvrdnji da uzimanje dodataka prehrani pomaže pamćenju i zdravlju mozga, niti su kadri spriječiti ili odgoditi Alzheimerovu bolest”, složni su stručnjaci.

Međutim, znanstveni tim je naglasio kako manjak određenih nutrijenata poput vitamina B9 i B12, mogu biti povezani s kognitivnim problemima i funkcioniranjem mozga te da dodaci prehrani mogu pomoći osobama koje pate od manjka određenog nutrijenta. Procjenjuje se da u Velikoj Britaniji oko 20 posto osoba starijih od 60 godina pati od nedostatka vitamina B12. No stručnjaci kažu da je prije uzimanja bilo kakvog dodatka prehrani potrebno konzultirati liječnika te da je uvijek bolje određeni nutrijent dobiti iz svježih namirnica nego iz kapsula.

Zaključak je da se zdravim ljudima ne preporučuje uzimanje dodataka prehrani kako bi se zaštitio mozak, a savjet znanstvenika mogao bi se sumirati u dvije kratke riječi: Čuvajte novac.

Istraživanje je naručilo Globalno vijeće za zdravlje mozga (Global Council on Brain Health), a analizirani su dodaci poput vitamini B skupine, omega-3 masne kiseline, vitamin D, kofein, koenzim Q10 i gingko biloba. Znanstvenici su ustanovili da dodaci prehrani za koje se tvrdi da pomažu mozgu, najčešće uopće nisu biti testirani na tako nešto, a ono malo studija koje postoje, pokazuju različite rezultate.

“Veliki je problem što se ti dodaci prehrani predstavljaju kao lijek za gubitak pamćenja i još se tvrdi da za to postoje znanstveni dokazi”, kaže profesorica kliničke psihologije sa Sveučilišta Exeter, Linda Clare, ujedno i članica istraživačkog tima. Znanstvenici savjetuju ljudima da budu oprezni i skeptični prema tvrdnjama proizvođača. Također, upozoravaju da mnoge tablete i kapsule nisu prošle dovoljna testiranja.

No važno je naglasiti još jednu stvar: ovo je istraživanje u obzir uzelo samo utjecaj suplemenata na funkciju mozga tako da rezultati ne znače da neki dodaci prehrani možda nisu korisni za nešto drugo.

Kad je riječ o zdravlju mozga, znanstvenici opet ističu da je najbolja prevencija problema s pamćenjem zdrav život što uključuje zdravu prehranu, nepušenje, dobar san, tjelovježba, bogat društveni život i mentalna stimulacija. Britanska profesorica psihijatrije Gill Livingston kaže da je jedini zasad poznati način za prevenciju demencije kontroliranje krvnog tlaka te redovito uzimanje terapije za njegovo snižavanje.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP