Prati nas

Zdravlje

Žene, dižite utege i jačajte mozak!

Poznato je da vježbanje popravlja zdravlje i tjelesnu kondiciju. No, novo istraživanje pokazalo je i da dizanje utega ima pozitivan učinak na održavanje mozga mlađim. Doista, želite li očuvati svoje moždane funkcije, bacite se na vježbe s opterećenjem.

Objavljeno

|

Kako očuvati mozak?
foto: Pexels

Bake bi trebale uvesti dizanje utega u svakodnevnu praksu. Naime, znanstvenici su otkrili da upravo vježbanje s utezima može spriječiti neke aspekte starenja mozga, pogotovo kod žena, piše portal Big Think. Kako naši mozgovi stare, oni postaju sve slabiji. Međutim, u kojem trenutku će se to početi događati jako ovisi o biološkoj dobi neke osobe, a to pak ovisi o tome koliko smo pazili na naše tijelo, kako smo se hranili i jesmo li vježbali.

Teresa Liu-Ambrose, profesorica fizikalne terapije i voditeljica neuroznanstvenog laboratorije pri Sveučilištu Columbia u Vancouveru, istraživanjem je provjerila može li se kod žena kod kojih je već nastupilo propadanje bijele tvari u mozgu usporiti taj proces kroz vježbanje s opterećenjem. Štoviše, Liu-Ambrose željela je provjeriti može li se bijela tvar ojačati, baš poput mišića.


Znanstvenici su grupu od 54 ispitanica u dobi od 65 do 75 godina, podijelili u tri grupe. Prva grupa je vježbala s utezima jednom tjedno, druga je vježbala s utezima dva puta tjedno,  a treća je dva puta tjedno radila vježbe istezanja i ravnoteže. Žene su zamoljene da ovakve vježbe izvode čitavu godinu. Nakon godine dana, ispitanice su ponovno podvrgnute skeniranju mozga kako bi se njihovo stanje usporedilo s onim prije.

Znanstvenici su ustanovili da je kod sve tri grupe primjetna određena lezija (odumiranje) bijele tvari. No kod onih koji su vježbali s utezima dva puta tjedno, to je odumiranje bijele tvari bilo značajno manje nego kod preostale dvije grupe. Također, primijećeno je da je grupa koja je više vježbala s utezima, hodala bolje, ravnomjernije i imala bolju ravnotežu. No najvažnije otkriće je to da postoji minimalna doza vježbe koju se mora obaviti kako bi se postigli ovi pozitivni rezultati. Drugim riječima, neće biti isti učinak ako se vježba samo jednom tjedno.

Jedino što znanstvenici nisu uspjeli otkriti je što to konkretno smanjuje lezije i ima li neke razlike u kogniciji između različitih grupa. Istraživači su jedino motrili fizičke promjene koje nastaju zbog vježbanja. Zaključak ove studije je jasan: vježbanje snažno utječe na poboljšanje vašeg zdravlja, kako tjelesnog, tako i mentalnog.

.

Zdravlje

Uzimate kapsule za bolje pamćenje? Bolje prestanite!

Više od četvrtine svih osoba starijih od 50 godina, uzima dodatke prehrani u nadi da će poboljšati pamćenje. No, dok natpisi na bočicama tvrde jedno, sva sila međunarodnih stručnjaka tvrdi nešto sasvim drugo: ti dodaci ne samo da ne pomažu pamćenju nego mogu biti i štetni po zdravlje.

Objavljeno

|

Dodaci prehrani poput vitamina ne pomažu očuvanju zdravlja mozga i zapravo predstavljaju bacanje novca, piše Guardian.

Prema podacima iz SAD-a, prodaja dodataka prehrani koji bi trebali blagotvorno djelovati na memoriju i mozak općenito, od 2006. do 2015. se udvostručila te sada dosiže i do 643 milijuna dolara godišnje. Također, više od četvrtine svih osoba starijih od 50 godina, uzima te dodatke prehrani u nadi da će poboljšati pamćenje.


No, dok natpisi na bočicama tvrde jedno, sva sila međunarodnih stručnjaka tvrdi nešto sasvim drugo: ti dodaci ne samo da ne pomažu pamćenju nego mogu biti i štetni po zdravlje. “Ne postoje nikakvi dokazi koji govore u prilog tvrdnji da uzimanje dodataka prehrani pomaže pamćenju i zdravlju mozga, niti su kadri spriječiti ili odgoditi Alzheimerovu bolest”, složni su stručnjaci.

Međutim, znanstveni tim je naglasio kako manjak određenih nutrijenata poput vitamina B9 i B12, mogu biti povezani s kognitivnim problemima i funkcioniranjem mozga te da dodaci prehrani mogu pomoći osobama koje pate od manjka određenog nutrijenta. Procjenjuje se da u Velikoj Britaniji oko 20 posto osoba starijih od 60 godina pati od nedostatka vitamina B12. No stručnjaci kažu da je prije uzimanja bilo kakvog dodatka prehrani potrebno konzultirati liječnika te da je uvijek bolje određeni nutrijent dobiti iz svježih namirnica nego iz kapsula.

Zaključak je da se zdravim ljudima ne preporučuje uzimanje dodataka prehrani kako bi se zaštitio mozak, a savjet znanstvenika mogao bi se sumirati u dvije kratke riječi: Čuvajte novac.

Istraživanje je naručilo Globalno vijeće za zdravlje mozga (Global Council on Brain Health), a analizirani su dodaci poput vitamini B skupine, omega-3 masne kiseline, vitamin D, kofein, koenzim Q10 i gingko biloba. Znanstvenici su ustanovili da dodaci prehrani za koje se tvrdi da pomažu mozgu, najčešće uopće nisu biti testirani na tako nešto, a ono malo studija koje postoje, pokazuju različite rezultate.

“Veliki je problem što se ti dodaci prehrani predstavljaju kao lijek za gubitak pamćenja i još se tvrdi da za to postoje znanstveni dokazi”, kaže profesorica kliničke psihologije sa Sveučilišta Exeter, Linda Clare, ujedno i članica istraživačkog tima. Znanstvenici savjetuju ljudima da budu oprezni i skeptični prema tvrdnjama proizvođača. Također, upozoravaju da mnoge tablete i kapsule nisu prošle dovoljna testiranja.

No važno je naglasiti još jednu stvar: ovo je istraživanje u obzir uzelo samo utjecaj suplemenata na funkciju mozga tako da rezultati ne znače da neki dodaci prehrani možda nisu korisni za nešto drugo.

Kad je riječ o zdravlju mozga, znanstvenici opet ističu da je najbolja prevencija problema s pamćenjem zdrav život što uključuje zdravu prehranu, nepušenje, dobar san, tjelovježba, bogat društveni život i mentalna stimulacija. Britanska profesorica psihijatrije Gill Livingston kaže da je jedini zasad poznati način za prevenciju demencije kontroliranje krvnog tlaka te redovito uzimanje terapije za njegovo snižavanje.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP