Prati nas

Aktivno starenje

13 znakova da uzaludno trošite život

Kako biste ocijenili svoj život? Živite li ga do maksimuma ili tek preživljavate? Ako ste se nakon ovog pitanja odmah sjetili sto stvari koje vas koče, nešto hitno morate promijeniti.

Objavljeno

|

Život nema reprizu
foto: Pexels

Psihologinja i blogerica Carol Morgan svojim je čitateljima na portalu Bright Side postavila dva pitanja: što su željeli biti kad su bili mali i jesu li doista ostvarili tu želju. Za one koji su na drugo pitanje odgovorili negativno, ponudila je ovih 13 indikatora da im život uzalud protiče. Provjerite pronalazite i se u kojoj od ovih točaka:

1. Previše vremena trošite na stvari koje uopće ne biste trebali raditi

Video igrice? Reality showovi na TV-u? Isprazno surfanje internetom? Trpanje previše hrane u sebe? Pretjerani alkohol? A lista se nastavlja. Iskreno pogledajte svoj život. Na što tošite većinu vremena? Imate li od toga puno koristi? Vodi li to boljem životu? Osigurava li vam to bolju budućnost? Ako ne, promislite ponovo o svakodnevnim aktivnostima na koje trošite najviše vremena i promijenite nešto.


2. Stalno se žalite

Postoje ljudi koje životne situacije konstantno preplavljuju i koji se stalno zbog nečeg žale. Jeste li i vi jedan od takvih? Žalite li se na posao, šefa, plaću, susjede, bračnog partnera? Ako to činite, zatrpavate se negativnom energijom i ne dopuštate joj da ode. Negativnost neće promijeniti stvari već će vas držati na mjestu. Promijenite svoje razmišljanje i razmislite o stvarima zbog kojih je vaš život dobar, umjesto da se usredotočite samo na ono što ne valja.

3. Ne hranite svoj um

Ako ne učite i ne rastete kao osoba, znači da stagnirate. Baš kao lokva u kojoj nema života. To se događa vašem umu ako nije aktivan i ne uči nove stvari. Pozitivni izazovi u vašem životu proširuju um i guraju vas naprijed.

4. Uvjeravate se da je sve uzaludno

Uvjeravanje samoga sebe u pozitivan ili negativan ishod neke priče, može pomaknuti vaš život u oba smjera. Kao što je Henry Ford rekao: ‘I kad mislite da možete i kad mislite da ne možete – oba ste puta u pravu!’ Kad govorite sami sebi da niste dovoljno pametni da napredujete u poslu ili da započnete svoj biznis, u pravu ste. Što god govorili sami sebi, postat će vaša realnost. Zato pažljivo motrite što si govorite jer poruke koje upućujete sami sebi, postat će vaša stvarnost.

5. Nemate inspiracije

Osjećate li strast prema nečemu? Puno ljudi kaže da misli kako nisu strastveni u pogledu ničega, no to je rijetko istina. Sigurno postoji nešto zbog čega vam srce brže zakuca. Sigurno u nečemu jako uživate. Otkrijte što vas uzbuđuje i to nešto radite češće.

6. Ne planirete budućnost

Lijepo je živjeti ‘sada’ i ‘biti u trenutku’, no ponekad valja malo pogledati i gdje namjeravate dospjeti. Ako nemate neki cilj ili plan, tada ste kao brod koji besciljno luta oceanom nadajući se da ćete slučajno završiti na nekom zgodnom mjestu. No možete to promijeniti. Napravite plan korak po korak kako biste stigli tako gdje želite. Pokrenite svoj unutarnji sustav navigacije.

7. Provodite previše vremena s ljudima koji ne potiču vaš rast

Lako je zapeti s ljudima koji ne čine ništa da se osjećate kao bolja osoba. No ako se ne otrgnete, oni će vas povući dolje. To su ‘energetski vampiri’. Isisavaju život iz vas, a zauzvrat vam ne daju ništa dobro. Umjesto toga, družite se s pozitivnim ljudima koji imaju neki cilj.

8. Ovisni ste o svom telefonu

Naravno, mobiteli su vrlo korisni, a i zabavni. Ali pomislite ponekad koliko vremena potrošite buljeći u ekran. Ili još gore, tražite nešto na interentu dok večerate sa svojim bračnim drugom i djecom. Ako to činite, propuštate nevjerojatno važan dio života koji se nikada neće vratiti.

9. Trošite novac na nevažne stvari

Velike je razlika između potreba i želja. No današnje društvo zamutilo je granicu između toga dvoje. Postoje ljudi koji s teškom mukom otplaćuju kredit, ali uvijek imaju najnoviji model mobitela. Ako malo promislite, u životu nam treba zapravo jako malo. Hrana, voda, sklonište i ljubav. To je zapravo sve. Sve ostalo je bonus. Promislite na što trošite novac i vidite možete li napraviti neke promjene. Možda vam ostane nešto novca za investiranje u budućnost.

10. Ne spavate dovoljno

Doslovno svi liječnici kažu da je spavanje jedna od najvažnijih ljudskih aktivnosti. Spavanje je ključno za dobro zdravlje. Ako ste prezaposleni da biste se dobro naspavali ili imate lošu naviku da odlazite kasno u krevet, nešto hitno morate promijeniti.

11. Ne brinete o svojem tijelu

Nije samo spavanje važno za zdravlje. Važna je i vježba. Znam da sad niste doznali ništa novo, no ovo se može dovoljno naglasiti. Uravnotežena prehrana i dovoljno kretanja može učiniti čuda za vaše zdravlje i to kako se općenito osjećate. Proanalizirajte što jedete i napravite male promjene. Ostavite auto na parkiralištu i prošećite.

12. Ostajete unutar svoje sigurne zone

Da, to je najlakše. Uvijek idete u poznati restoran, krećete se samo poznatim ulicama, radite samo dobre, stare, provjerene stvari. Ali pokušajte ponekad nešto novo. Riskirajte malo, isplatit će vam se. I zapamtite, postoji velika razlika između nepromišljenog i proračunatog rizika. Ovaj prvi može biti opasan, no druga vrsta rizika vrlo je korisna.

13. Živite život koji vam se zapravo ne sviđa

Uspjeh u životu mjeri se po razini sreće. Jeste li vi sretni? Ako niste, nešto hitno mijenjajte! Čak niti osjećaj smirenosti i zadovoljstva nije pouzdan pokazatelj da ste život iskoristili do maksimuma. Život bi trebao biti uzbudljiv. Ako ne uživate u životu, potražite način da to promijenite. Ponekad je najveća prepreka ona u vašoj glavi. Promijenite način na koji razmišljate i promijenit ćete život.

.

Aktivno starenje

Hrvati previše kukaju, a suprotno očekivanom – najsretniji smo pod stare dane

‘Sve studije koje se bave istraživanjem dobi i sreće pokazuju tu ‘U’ krivulju: Mladi su sretni što je normalno, onda sreća polako pada, najniža je od 35. do 50. godine i onda nakon 50. počne opet rasti i raste do samog kraja. Mogli bismo se našaliti pa reći da se pod stare dane vraćamo u mladost, kao da podjetinjimo.’

Objavljeno

|

“Najsretniji sam sada i ne bih se mijenjao za nekog mlađeg. Iako imam već puno godina i kraj je relativno blizu, najzadovoljniji sam upravo sada.” Pitate li nekog starijeg u kojem se razdoblju života najbolje osjećao i bio najsretniji, vrlo vjerojatno ćete dobiti upravo ovakav ili sličan odgovor.

Bez obzira na ono što bismo možda na prvu pomislili i unatoč svim bolestima i problemima koje donosi starost, čini se da su ljudi najzadovoljniji baš pod stare dane. Čini se neobičnim, ali to ima svoje razloge. O tome kad su ljudi najsretniji, o čemu ovisi sreća i kako se ona uopće istražuje, razgovarali smo s dr. sc. Ljiljanom Kaliterna-Lipovčan s Instituta društvenih istražiavnja “Ivo Pilar”.


Svi oduvijek teže ka sreći, no sreća se kao pojava ne istražuje baš dugo, zar ne?

To je točno. Sredinom devedesetih nastao je taj preokret u psihologiji kad se uvidjelo da se kompletna psihologija već stoljećima bavi samo problemima. Onda je jedan američki istraživač Seligman pokušao to preokrenuti. Zapravo, krenuo je analizirati koliko je znanstvenih članaka objavljeno na temu loših životnih ishoda, problema, nesreće, bolesti i sličnog, a koliko na temu nečeg pozitivnog. Ustanovio je da je disproporcija nevjerojatna i da se svega desetak posto znanstvenih radova bavi pozitivnim stvarima. Tako je nastao taj pokret pozitivne psihologije i svojevrsni zaokret u paradigmi istraživanja kad su znanstvenici ustanovili da se istraživanju sreće ne posvećuje dovoljna pažnja. Tako se počela istraživati sreća i životno zadovoljstvo te je to sad postalo uobičajeno.

Jer ljudi nisu baš uvijek nesretni…

Točno. Štoviše, češće su sretni. Sreća se mjeri ljestvicom od jedan do deset po kojoj bi pet bilo neutralno. No istraživanja pokazuju da je većina ljudi šest. Dakako, valja napomenuti da se ovakva istraživanje uvijek odnose na razvijene zemlje. Kad se ispituje sreća, jedno od standardnih pitanja je i koliko često doživljavate određene emocije. U tjedan dana, koliko ste puta doživjeli sreću, veselje, radost, a koliko ste puta doživjeli bijes, žalost, ljutnju. Sva istraživanja pokazuju da pozitivne emocije doživljavamo daleko češće. Tako da smo mi sretniji nego što zapravo mislimo. Postoji još jedan činjenica koja je biološka, a ta je da mi bolje pamtimo negativne događaje. Zato treba ljudima osvijestiti sreću. Nesreću ne treba osvijestiti jer nas ona teško pogađa i biološki su negativne emocije puno jače od pozitivnih. Kad osjetite srdžbu i fiziološki se sve pokreće. A kad osjetite radost, to se ne događa.

Za to postoji dobar razlog. Naime, negativne nas emocije štite i omogućuju nam preživljavanje. Kad osjetite strah, to je pozitivno jer se organizam priprema za obranu. Zato su negativne emocije jače. To je bilo važno kroz našu čitavu povijest. Kad vidite da vam se približava neka opasna životinja, za vas je bolje da osjetite strah ili srdžbu, nego radost pa da krenete prema njoj. No u današnje doba nema više razloga doživljavati tako jake negativne emocije, ali svejedno one su tu. Zbog toga sreću treba osvijestiti.

Ljiljana Kaliterna-Lipovčan (foto: Silvija Novak)

No kako se uopće istražuje sreća s obzirom da se radi o subjektivnom dojmu neke osobe?

Upravo je pri kraju jedno naše istraživanje koje je trajalo četiri godine. Riječ je o Hrvatskom longitudinalnom istraživanju dobrobiti u kojem nam je cilj bio istražiti kako životni događaji utječu na sreću ljudi, odnosno utječu li životni događaji na sreću, ili sretni ljudi proizvode sretne životne događaje.

Pratili smo naše ispitanike kroz velike životne događaje poput vjenčanja, završetka fakulteta i slično. Ponudili smo ispitanicima listu od 25 pozitivnih i 25 negativnih događaja, a oni su odgovarali što im se dogodilo u te protekle 4 godine i procjenjivali koliko je događaj bio pozitivan ili negativan.

U svakom slučaju, naši ispitanici, a to je 5000 hrvatskih građana, doživjeli su u prosjeku u godini dana šest pozitivnih i dva negativna događaja. Svima nam se u životu događa puno više dobrih nego loših stvari ali toga nismo svjesni. Činjenica je da se lijepe stvari događaju. Kad sam predavala na fakultetu, ovako sam to objašnjavala studentima: “Kad čekate tramvaj i bijesni topćete jer tramvaj kasni, promislite li o tome koliko je puta došao na vrijeme? A kad tramvaj dođe na vrijeme onda ne skačete ekstatično od sreće, ali kad ne dođe, onda te preplavi bijes. Ili ako je prodavačica u dućanu neljubazna, to ćeš primijetiti. No ako je ljubazna, to ti je normalno.” To je također biološki uvjetovano da sreću ne primjećujemo, a nesreću itekako.

Što je točno pokazalo istraživanje?

Još nije gotovo, ali već sada ima naznaka da doista sretni ljudi proizvode sretne događaje. Naime, ljudima koji su 2017. kad smo ih prvi put ispitivali rekli da su sretni, i nakon godinu dana dogodilo se više pozitivnih, a manje negativnih događaja, nego onima koji su kazali da su nesretni. Ne radi se o tome da ovi primjećuju više pozitivnih događaja, jer su događaji takvi kakvi jesu, definirani unaprijed. Radi se zapravo o vodećoj teoriji koja vlada u pozitivnoj psihologiji, a to je da pozitivne emocije izazivaju uzlaznu spiralu sreće. Što se bolje osjećate, to vam se bolje stvari događaju. Onda se zbog toga osjećate još bolje pa vam se događaju još bolje stvari. To je spirala sreće.

No postoji i negativna spirala. Kad se uglavite u neku nevolju, onda vam je sve gore i gore. Postoje američka istraživanja koja prate studente kroz dugi niz godina i oni koji su kao studenti bili sretni, kasnije su imali bolje poslove i veće plaće. Vjerojatno su baš zbog svog optimizma i pozitivnog stava u životu bolje prošli. Ljudi vole biti okruženi sretnim ljudima pa više volimo one koji su vedri, pričaju viceve i slično, nego one koji su mrgudi.

Zanimljiva je distribucija sreće kroz životna razdoblja. Unatoč tome što bismo mogli prvo pomisliti, ljudi su najsretniji upravo kasnije u životu.

Sve studije koje se bave istraživanjem dobi i sreće pokazuju tu “U” krivulju: Mladi su sretni, što je normalno. Onda sreća polako pada. Najniža je od 35. do 50. godine i onda nakon 50. počne opet rasti i raste do samog kraja. Mogli bismo se našaliti pa reći da se pod stare dane vraćamo u mladost, kao da podjetinjimo. No za to postoje objašnjenja… Jedno od najbanalnijih je da smo u srednjoj dobi najopterećeniji, najviše brinemo o poslu, kreditima, djeci… To je doba s najviše stresa. A kad se riješimo svega toga, djeca odu iz kuće, u penziji smo, sreća opet počinje rasti, jer sad konačno radimo ono što želimo.

Posebno je zanimljivo da su najsretnije upravo najstarije dobne skupine. Postoji jedna socioemocionalna teorija starenja koja objašnjava kako to da stariji ljudi kod kojih je odlazak vrlo blizu, zapravo najsretniji. Naime, oni više nemaju vremena biti nesretni, ništa drugo im ne preostaje nego biti sretni. To je još jedno od objašnjenja zašto kod starijih sreća raste. Ali to vrijedi za ove dobne skupine iznad 75 ili 80 godina.

Kod mlađih sreća, naravno raste, zato što smo se riješili briga, ali kod ovih doista starih ljudi, sreća raste jer smo počeli maksimalizirati ono pozitivno. Jedno istraživanje je pokazalo da negativni događaji smanjuju sreću u mlađoj i srednjoj dobi, no na najstariju dobnu skupinu uopće ne utječu. Pozitivni povećavaju sreću (recimo vjenčanje unuka), no negativni događaji neće smanjiti sreću starijih. To smo objasnili upravo tom teorijom socio-emocionalne regulacije.Jako stari ljudi naprosto maksimaliziraju pozitivno.

Svi smo u potrazi za srećom. Može li se sreća nekako uvježbati?

Pa teško da se može uvježbati nekim vježbama, ali ako čovjek osvijesti da doista nema oko čega biti nesretan i prigovarati, onda se slika svijeta može promijeniti. Na primjer, da svaki dan zapišete tri dobre stvari koje su vam se toga dana dogodile, da se natjerate da se sjetite dobrih stvari, jer ljudi imaju tendenciju dobro zaboraviti. Tako se možete natjerati da mislite pozitivnije. Mislim da možda čak ima nešto i u onim vježbama i grupama smijanja, jer smijeh čisto fiziološki pozitivno djeluje, zarazan je i dobro se osjećamo. No važno je osvijestiti da nam je dobro.

Važna je i tzv. samoregulacija emocija odnosno što sve činimo kako bi se osjećali bolje. Pokazalo se da su efikasni načini izlaska iz lošeg raspoloženja distrakcija, tj. baviti se nečim drugim. Uvijek se savjetuje da izađete van s prijateljima. Sigurno će vam biti bolje. Sve te aktivne strategije izlazaka iz lošeg raspoloženja su uspješne i efikasne. No razmišljanje o uzroku problema ili piće i droge – tu nikakve koristi nema.

Kolegica i ja radile smo istraživanje o strategijama regulacija emocija. Jedna od tih strategija je da si pomisliš kako je nekome drugome teže pa će tebi biti lakše. Kod nas niti jedan posto ispitanih zamišljanje tuđe nevolje nije zaokružio kao mogućnost, a Amerikancima je baš taj način samoregulacije emocija bio najčešći. Amerikanci su više individualni, vrlo su izražene te kulturološke razlike.

Bez obzira što nam možda i nije baš tako loše, čini li se i vama da Hrvati jako puno kukaju?

Mislim da Hrvati i nisu baš toliko depresivni koliko nam se možda čini, no što se kukanja i prigovaranja tiče, čini mi se da je to stvarno jako prisutno. Ne znam ima li istraživanja koja su baš to proučavala i uspoređivala različite zemlje, no uvjerena sam da mi previše kukamo. A zapravo nam je bolje nego što mislilmo. Ponekad kao da inzistiramo da tome da je sve loše, a kad nas netko pokuša uvjeriti u suprotno, naljutimo se na njih. Kao da nam oduzimaju pravo na kuknjavu što nas ljuti.

Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u okviru projekta “Nema predaje”

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP