Prati nas

Zdravlje

Stručnjaci otkrivaju 5 načina kako lakše zaspati

Kako starimo tako se mijenjaju i naše navike spavanja. Problemi sa spavanjem nisu neobični, no mogu prouzročiti probleme. Srećom, na kvalitetu sna može se utjecati. Važno je znati što može pomoći i odmoći kvalitetnom snu.

Silvija Novak

Objavljeno

|

Muž i žena se dosađuju u krevetu
foto: BigStock

Događa vam se da se u posljednje vrijeme više vrtite po krevetu? Niste jedini. Kako starimo, mijenja se i način na koji spavamo jer na san utječu razni elementi poput zdravstvenog stanja, menopauze pa čak i lijekova koje koristimo.

‘Sve te promjene mogu rezultirati lakšim i rastrzanim snom iz kojega se lako probuditi’, kaže Natalie Dautovich iz National Sleep Foundation. Tijekom svoje karijere Dautovich se najviše bavila promjenom ritma spavanja tijekom životnog vijeka te sastavila popis stvari koje mogu pomoći i odmoći kvalitetnom snu:


1. Vodite računa o prirodnom svjetlu

Iako većina nas radi u zatvorenom i pod umjetnim svjetlom, Dautovich kaže kako je važno svaki dan izložiti se prirodnom svjetlu. U početku se to može činiti teškim – ujutro bismo najradije zastore ostavili spuštenima – no dnevno svjetlo igra vrlo važnu ulogu u uspostavljanju normalnog ritma pa će izloženost suncu rano ujutro podesiti naš unutarnji sat kako bi tijelo znalo da je dan i da mora biti budno.

Ako smo proveli besanu noć, to se doista može činiti teškim. No osiguramo li si budnost tijekom dana, po noći ćemo bolje spavati. Ali važno je znati da nam nije svaka svjetlost prijatelj. Svjetlost televizora ili drugih elektroničkih uređaja, poremetit će san pa je važno da u vašoj spavaćoj sobi bude potpuna tama. ‘Svjetlost elektroničkih uređaja sprječava otpuštanje melatonina koji omogućuje osjećaj pospanosti’, kaže Dautovich.

2. Othrvajte se porivu da se prespavate

Iako može biti vrlo primamljivo spavati malo duže kad imate slobodan dan, bolje je da se držite rasporeda spavanja. Tako ćete uravnotežiti svoj unutarnji sat, a jednom kad se na to naviknete trebali biste se moći svake noći dovoljno naspavati i ujutro se lakše buditi.

Ako patite od kroničnog nedostatka sna, nećete to nadoknaditi maratonskim spavanjem. Stručnjaci kažu da je bolje svaki dan dodati jedan ili najviše dva sata spavanja kako biste se vratili u normalan ritam.

3. Iskoristite prednost vježbe

Kvalitetan san je jedna od najvažnijih posljedica vježbe, osim, naravno, tjelesne spreme. Vježbanjem povećavate svoju energiju pa ako vježbate ujutro, nećete trebati (toliko) kofeina da se razbudite. ‘Kofein kod nekih ljudi ometa ritam spavanja čak i ako kavu piju ujutro, pa je bolje razbuđivati se vježbom’, kaže Dautovich.

Tjelesna aktivnost također i iscrpljuje pa ćete lakše zaspati ako ste tijekom dana vježbali. No treba pripaziti da ne vježbate kasno navečer, već najmanje tri sata prije nego idete na spavanje.

4. Učinite svoj krevet posebnim mjestom

‘Seks i spavanje su jedine aktivnosti kojima biste se trebali baviti u krevetu’, kaže Dautovich. Vaš krevet u vama ne bi trebao buditi nikakve druge asocijacije. No to može biti teško postići ako u krevetu stalno provjeravate e-mail poruke, obavljate telefonske razgovore ili slično.

5. Vrijeme za odlazak u krevet shvatite vrlo ozbiljno

Baš poput hrane i pića, spavanje je jedna od osnovnih ljudskih potreba i odlazak u krevet trebao bi biti poseban mali ritual baš kao što je i kuhanje domaćeg ručka. Ako imate problema sa spavanjem, osigurajte svojem tijelu i umu dovoljno vremena da se opusti i pripremi za san. Odvojite za pripremu za spavanje barem 30 minuta, istuširajte se, operite zube, očistite lice, ugasite mobitel, pustite laganu glazbu, popijte neki lagani čaj. No ne prisiljavajte se da ležite budni u mraku jer bi vam nervozno okretanje po krevetu moglo postati neugodna asocijacija na spavaću sobu zbog koje će se vaši problemi sa spavanjem samo pogoršati. Umjesto toga pročitajte nekoliko stranica knjige ili meditirajte.

.

Zdravlje

Imamo nekoliko prirodnih rješenja protiv komaraca

Probudili su se komarci i počeli nas terorizirati tijekom ljetnih večeri. Donosimo nekoliko savjeta kako se obraniti od dosadnih krvopija i kako ih otjerati na prirodan i neškodljiv način.

Silvija Novak

Objavljeno

|

Počelo je! Legnete navečer u krevet i taman se spremate utonuti u san, kadli vas probudi neugodno zujanje oko glave. Vratili su se dosadni komarci. Najaktivniji su navečer kad sunce lagano zalazi i rano ujutro prije izlaska sunca. No ponekad vas mogu napasti i usred sunčana dana.

Pokazalo se da su nositelji krvne grupe 0 mnogo češće na meti komaraca, od recimo pripadnika krvne grupe A ili B. I osobe s povišenom tjelesnom temperaturom posebna su im poslastica s obzirom da su im neodoljivi mirisi mliječne i mokraćne kiseline, kao i sastojci koje izlučujemo putem znojenja, piše portal Živim.hr.


Zatim, osobe koje izlučuju veće količine ugljičnog dioksida putem disanja mnogo lakše postaju meta, a to osobito vrijedi i za trudnice i djecu. Znanstvenici su mišljenja da i boja odjeće može biti presudna. Odjeveni u tamnu odjeću izloženiji smo zbog toga što komarci imaju i dobar vid, pa će ih privući crna, crvena i tamnoplava boja.

Srećom, postoje načini kako se obraniti od komaraca, a mnogi od njih nisu ni skupi ni štetni. Tako sami možete napraviti sprej od destilirane ili prokuhane vode u koji ukapajte eterično ulje čajevca, citronele, limunske trave ili ružmarina te pošpricati po koži.

Trikova ima još. Primjerice, svoju ćemo privlačnost smanjiti ako izbjegavamo korištenje parfimiranih sapuna i šampona. Pomoći će i ventilator. Komarci izvrsno osjećaju mirise, ali su slabi letači pa će ih strujanje zraka onemogućiti da mirno slete na toliko željenu površinu vaše kože. Ispred ulaza u dom ili na prozore svog stana posadite peršin, bosiljak, valerijanu, lavandu ili mentu, to su neke od biljaka koje komarci mrze. Pomaže i jabučni ocat, osim što će odbiti komarce, rashladit će vas i održati PH kože. Naprosto ga nanesite na kožu.

7 eteričnih ulja koja tjeraju komarce

U 30 ml bademova ili maslinova ulja ukapajte po 6 kapi eteričnog ulja valerijane, citronele, lavande, neema i crnog papra. Držite u staklenoj bočici. Prije izlaska nanesite na kožu.

1. Valerijana: osim što će vaša mačka biti hipnotizirana kad joj ‘servirate’ valerijanu ili macinu travu, a vas smiriti i opustiti napetost, prema istraživanju koje je provelo Državno sveučilište Iowa, eterično ulje ove biljke izuzetno je učinkovito u borbi protiv dosadnih nametnika. Nekoliko kapi ukapajte u aroma lampicu.

2. Citronela: nekoliko kapi kvalitetnog eteričnog ulja citronele ukapajte u losion koji koristite nakon tuširanja. Nanesite ga na tijelo. Komarci naprosto bježe od ovog mirisa.

3. Češnjak: jedite ga svježeg. Komarci ne mogu podnijeti njegov miris.

4. Lavanda: eterično ulje lavande, osim što zanosno miriše, vrlo je efikasna zaštita od uboda insekata. Najbolje je ukapati nekoliko kapi u kokosovo ulje ili u ulje koštica marelice i nanijeti na kožu.

5. Neem ulje: osim što je poznato po svojoj ljekovitosti i može se koristiti i oralno, nanesete li ga na kožu, sigurni ste od uboda. Pomoći će i kod kožnih infekcija i akni. Najbolje ga je pomiješati s nekim baznim uljem, recimo maslinovim ili bademovim.

6. Organsko sojino ulje: neutralnog je mirisa i svijetle boje i nije odličan odabir samo u kulinarstvu, nego i kao obrana od dosadnih insekata. Dobro je i za kožu, vlaži ju i pohranjuje elasticitet, a može i usporiti rast dlaka.

7. Crni papar: eterično ulje crnog papra također može biti od velike koristi u zaštiti. Ukapajte nekoliko kapi u losion za tijelo ili, kao lavandu, u jedno od baznih ulja.

Prva pomoć prilikom uboda

Mjesto uboda koje neugodno svrbi najbolje je namazati aloe vera gelom koji ste držali u hladnjaku. Osim što ima antiupalna svojstva, hladni gel aloe vere će vrlo brzo smiriti svrbež. Možete pomiješati i malo sode bikarbone s vodom i lagano utrljati u mjesto uboda.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP