Prati nas

Mozaik

7 stvari koje ne biste trebali raditi nakon buđenja

Po jutru se dan poznaje, a ako ste stalno umorni i patite od nedostatka energije, možda svoja jutra počinjete na potpuno krivi način. No samo male promjene u svakodnevnim navikama mogle bi vam osigurati dovoljno energije tijekom čitavog dana.

Objavljeno

|

liječenje odgođene ejakulacije. Treba mi puno da svršim. Ubrzavanje svršavanja.
foto: BigStock

O tome kako započnete jutro, obično ovisi i kakav će vam biti ostatk dana. Ako počnete bez imalo energije i čitav ste dan neproduktivni, možda činite neku od ovih sedam uobičajenih jutarnjih pogrešaka.

1. Kad vam zazvoni budilica, ne odgađajte ju za idućih 10 minuta

Stručnjaci za spavanje slažu se da je tzv. snooze gumb jako loša ideja. Istina je da ćete svaki put kad odgodite ustajanje iz kreveta, ponovno zaspati čime neće moći završiti ciklus spavanja, a kad napokon ustanete iz kreveta osjećat ćete se pospano i umorno.


2. Nakon buđenja, ne ostajte dugo sklupčani u krevetu

Odmah po buđenju rastegnite ruke i noge. Neka krv procirkulira vašim tijelom i ustajanje će vam biti lakše, a ostatak dana produktivniji.

3. Nikad ne provjeravajte poruke kao prvu stvar nakon buđenja

Provjeravanje e-mailova i poruka čim se probudite odvraća vas od ostalih važnih stvari koje morate obaviti ujutro. Usredotočite se na produktivne zadatke umjesto da besciljno scrollate po mobitelu.

4. Ne ostavljajte neuredan krevet

Iako se to čini nemogućim, nepospremljen krevet može značiti i manje produktivan dan. Osim toga, ova navika otvorit će vrata i ostalim korisnim navikama koje će vam pomoći da aktivnije krenete u dan.

5. Ne pijte kavu

Ovo se možda čini kao nemoguća misija jer većina ljudi ujutro prvo pomisli na šalicu kave. No možda biste ipak trebali razmotriti tu naviku. Ujutro naš organizam proizvodi velike količine hormona kortizola koji je zadužen za reguliranje razine energije. Ako odmah ujutro popijete kavu, vaše će tijelo smanjiti proizvodnju kortizola i zapravo ćete imati manje energije.

6. Ne budite se u totalnom mraku

Naš je unutarnji sat osjetljiv na svjetlost i tamu. Ako se probudite u potpunom mraku, vaš bi mozak mogao pomisliti da je još noć zbog čega biste se mogli i dalje osjećati pospano. Čim se probudite, razmaknite zavjese, a ako je vani još mrak, upalite jako svjetlo.

7. Ne gubite energiju, sve je u navikama

Snaga vaše volje donekle je limitirana i ako nastavite sitnim stvarčicama produživati svoja jutra, tijekom dana imat ćete manje energije. Usredotočite se na to da se pripremite za dan koji je pred vama i usvojite navike koje će vas prebaciti u automatski način rada. Tako ćete sačuvati snagu volje za ostatak dana.

.

Mozaik

Što god da pisalo, garancija vam vrijedi dvije godine!

‘Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja.’

Objavljeno

|

“Taman je istekla garancija i mašina se pokvarila. Evo, pet godina i par mjeseci je prošlo otkako smo je kupili. Majstor je rekao da je crkla elektronika i da se to ne popravlja. Sad kupujemo novu. Ma dobro smo i prošli. Evo susjedu krepala nakon tri godine. U redu, njegova je još bila pod garancijom, ali ipak. Problem je to i nepotrebna komplikacija. A prije – prije si kupio mašinu i imao si je čitav život. Danas mi se čini da su stvari baš tako dizajnirane da se pokvare kad istekne garancija”, govori Branko Šimić (68) umirovljeni grafičar iz Zagreba.

Vjerujemo da su se mnogi susreli s ovakvim problemom, iako nije do kraja jasno radi li se samo o dojmu ili su današnji uređaju doista tako “programirani” da se pokvare taman kad istekne jamstvo. Bilo kako bilo, Europski parlament usvojio je Izvješće o produljenju trajanja uređaja kojim se zabranilo programirano kvarenje, ugradnja vitalnih dijelova koji se nakon kvara više ne mogu zamijeniti, a usvojen je i prijedlog o većoj dostupnost rezervnih dijelova i uvođenja minimalnog trajanja električnih aparata.


No bez obzira na akcije Europskog parlamenta, i u okviru već postojećih propisa, prava potrošača su u nekim slučajevima veća – samo što to mnogi kupci ne znaju. Da – opet se radi o malim slovima na ugovorima i jamstvenim listovima koji, barem u ovom slučaju, nezadovoljnom potrošaču idu na ruku.

Porazgovarali smo s Dunjom Maletić, pravnom savjetnicom iz područja zaštite potrošača koja nam je otkrila neke od dobro čuvanih tajni koje bi kupci morali znati.

Dunja Maletić (foto: privatni album)

“Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja da se ostvari pravo na besplatni popravak ili zamjenu uređaja. Znači, to je prvo: zavarava se kupce vezano uz duljinu trajanja roka za reklamaciju”, otkriva nam Maletić.

Važno je znati i da, barem u prvo vrijeme, imate pravo birate želite li pokvareni uređaj popravljati ili uzeti novi. “Drugo je – i to potrošači trebaju znati – ako kupe uređaj i u prvih šest mjeseci dođe do kvara, oni imaju pravo predati u tih prvih šest mjeseci uređaj na servis da bi se ustanovilo postojanje kvara, ali u prvih šest mjeseci mogu birati žele li popravak ili novi uređaj. Nakon protoka tih šest mjeseci, ide se na popravak, ali unutar tih šest mjeseci kupac bira hoće li popravak ili zamjenu. Ako je popravak nemoguć, onda ide zamjena. To vrijedi općenito za sve električne uređaje koje je kupila fizička osoba. Dakle, ne ako je kupljen preko firme ili obrta već ako ga je kupila fizička osoba.”

Otpremanje uređaja na servis također je zadaća trgovca, nastavlja Maletić: “Treba naglasiti još jedan detalj kojeg potrošači često nisu svjesni. Oni ne moraju uređaj slati na servis o svom trošku, nego je trgovac kod kojeg je uređaj kupljen dužan poslati uređaj na servis i vratiti ga nazad potrošaču. Hoće li za to vrijeme potrošač dobiti zamjenski uređaj nije regulirano zakonima i propisima već to ovisi o dobroj volji trgovca. Treba naglasiti i da mnogi trgovci kažu da uređaj može biti na servisu 45 dana, no to ne propisuje ni jedan zakon već smatramo da bi razumni rok za popravak trebao biti mnogo kraći. Tako da kad netko kaže potrošaču da je rok 45 dana, ovaj mora znati da to nije tako propisano već da se radi o subjektivnom tumačenju.”

Oko nekih rokova ipak valja biti oprezan, kaže Maletić: “Kad se neki uređaj, recimo mobitel ili tablet, kupi u poslovnici, trgovac nije dužan odobriti zamjenu u roku od 14 dana ako taj uređaj nema nedostatka. To je također korisno znati. Znači, za uređaje kupljene u poslovnici ne vrijedi onaj rok od 14 dana kao kod ugovora sklopljenih na daljinu, preko telefona ili interneta.”

Za kraj, Maletić savjetuje koji je najbolji način za upućivanje prigovora: “Jedini ispravni način je pisani način. Dakle, prigovor trgovcu se uvijek mora uputiti pisanim putem – e-mailom ili regularnom poštom – kako bi postojao pisani trag o reklamaciji, ali i zbog još jedne važne stvari. Naime, na pisani prigovor je trgovac dužan odgovoriti u roku od 15 dana, dok se u razgovoru osobno u poslovnici ili preko telefonom stvari mogu unedogled odugovlačiti. Znači, prigovor uvijek treba upućivati pisanim putem.”

Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u okviru projekta “Nema predaje”

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP