Revolucionarna metoda: Matične stanice liječe staračko sljepilo

Revolucionarna nova metoda liječenja u kojoj se koriste matične stanice koje mogu ‘stvoriti’ bilo koji oblik tkiva u našem tijelu, pokazala se vrlo učinkovitom kod liječenja sljepoće i slabovidnosti uzrokovane degeneracijom žute pjege.

Kako sačuvati vid?
foto: Pixabay

Slijepim i slabovidnim osobama mogao bi biti vraćen vid zahvaljujući novoj metodi liječenja u kojoj su korištene matične stanice za ponovni rast stanica oka odgovornih za detaljan vid, piše Independent. Dvoje pacijenata, muškarac u osamdesetim i žena u šezdesetim godinama, prvi koji su podvrgnuti ovoj metodi liječenja, sada ponovno mogu čitati bez ikakvih poteškoća. Oboje pacijenata patili su od velikih problema s vidom uzrokovanih makularnim degeneracijom (degeneracijom žute pjege) povezanom sa starenjem (AMD). No nakon nove metode liječenja, vid im se značajno popravio u samo 12 mjeseci.

Iako je metoda zasad ispitana tek na malom broju pacijenata, rani testovi pokazuju obećavajuće rezultate koji bi mogli utjecati i na liječenju drugih bolesti koji uzrokuju slabovidnost i sljepilo. ‘Ova studija predstavlja napredak u regenerativnoj medicini i otvara vrata novim mogućnostima liječenja osoba s makularnom degeneracijom’, kaže profesor Pete Coffey sa Sveučilišta UCL. ‘Nadamo se da će ovo rezultirati svima dostupnom terapijom unutar sljedećih pet godina.’

Inače, AMD je jedan od vodećih uzroka sljepila u razvijenim zemljama, a samo u Velikoj Britaniji pogađa oko 600.000 ljudi. Uslijed te bolesti, pogoršava se središnji vid zbog čega osoba ne može izoštriti tekst ili manje objekte, zatim se počnu gubiti boje, a na kraju osoba ne može razaznavati ni lica. Iako periferni vid nije oštećen, osobe s AMD-om se jako teško snalaze same te su ovisne o tuđoj pomoći.

“Nekoliko mjeseci prije operacije vid mi se jako pogoršao. Na desno oko nisam skoro uopće vidio. Sve mi je bilo mutno, čak i stvari koje su vrlo blizu2, kaže Douglas Waters (86) iz Croydona, jedan od dvoje pacijenata u Moorfields očnoj bolnici. “Nakon operacije vid mi se poboljšao do te mjere da sad mogu bez problema čitati novine i pomagati ženi oko vrta. Sjajno je što su liječnici uspjeli napraviti i čast mi je što sam bio dio projekta.”

Gubitak vida u ovakvim slučajevima, uzrokovan je odumiranjem tankog sloja stanica mrežnice u stražnjem dijelu oka osjetljivih na svjetlost. To područje zove se makula ili žuta pjega. Svi pacijenti u ovom pokusu patili su od uznapredovalog oblika bolesti i vid im se rapidno pogoršao u samo nekoliko dana ili tjedana. U eksperimentu su nove stanice makule izrasle iz matičnih stanica – koje mogu stvoriti bilo koji oblik tkiva u tijelu – i pričvršćene  na posebnu plastičnu zakrpu koja oponaša oblik i strukturu oka. Ta zakrpa se onda postavi na mjesto gdje su bile odumrle stanice makule, a pacijentima se vid popravi do te mjere da su ponovno u stanju pročitati i najsitniji tekst.

Ovaj eksperiment je opisan u časopisu Nature Biotechnology. Znanstvenici se nadaju da će ova metoda liječenja utrti put liječenju i ostalih bolesti oka koje uzrokuju sljepilo.

Dolaze nove vrste cjepiva. Koje su njihove prednosti i mane?

I prije pandemije COVID-19 znanstvena zajednica raspravljala je o genetski baziranom cjepivu. No s njim i dolaze rizici koje znanstvenici pokušavaju poništiti prije nego takav lijek uđe u primjenu.

Autor

Virusi su prodrli u organizam i u stanju su razmnožavati se u stanicama. U nekima oni ponekad, ali ne uvijek, izazovu bolest. Imunosistem može prepoznati virus i napadnute stanice i odstraniti ih obrambenom reakcijom. To imunosistemu uspijeva kod najvećeg broja virusa, ali ne kod svih – izuzetak je, recimo, HIV, piše Deutsche Welle.

Što je obično cjepivo?

Uobičajena cjepiva podrazumijevaju unošenje oslabljenih ili umrtvljenih izazivača bolesti, ili njihovih dijelova, u organizam. Prema važećem medicinskom učenju, imunosistem reagira na strana tijela antitijelima i pamti taj odgovor u “memorijske stanice”. Tako organizam u sljedećem susretu s virusom reagira bolje i efektivnije, pa se virusna infekcija sprječava ili u najmanju ruku bivaju spriječeni teži oblici bolesti. To znači da tijelo postaje imuno. U kojoj mjeri i koliko to traje – to zavisi od više faktora.

Što su cjepiva zasnovana na DNK i RNK?

Ovakva cjepiva sadrže genetske informacije izazivača bolesti. Stanice organizma u koje se unese cjepivo prevode te informacije u proteine. Bezazleni dijelovi virusa također izazivaju obrambeni odgovor imunosistema. Tako organizam i poslije ovog cjepiva može brže reagirati na pravi virus.

Cjepivo na bazi RNK – ribonukleinske kiseline – se unosi u organizam u obliku takozvane “informacijske RNK”, koja sadrži neku vrstu uputstva za izgradnju antigena, proteina koji provociraju odgovor imunosistema.

Cjepiva na bazi DNK – dezoksiribonukleinske kiseline – funkcioniraju slično, ali molekule DNK moraju najprije prodrijeti u jezgro stanice da bi ih “informacijska RNK” prepoznala i potom tu poruku iznijela iz stanične jezgre.

Prednosti ovih cjepiva su mogućnost proizvodnje veće količine u kratkom vremenu i uz manje mjere sigurnosti – za proizvodnju nije potreban uzročnik ili njegovi dijelovi. I cijepljenje je jednostavnije, obavlja se takozvanim “pištoljima za cijepljenje”.

Rizici koje donose ovakva cjepiva

Cjepiva zasnovana na DNK sa sobom nose teoretski mogućnost da unošenjem stranog genetskog materijala u stanicu on prodre u genetski materijal, genom, same stanice. Moguće posljedice su pojačano formiranje tumora ili autoimunih bolesti. No dosada obimna ispitivanja na životinjama nisu potvrdila ovu mogućnost.

Nasuprot tome, cjepivo bazirano na RNK ne prodire u staničnu jezgru pa ne postoji ni teorijska opasnost da bude integrirana u genom stanice domaćina. Teoretski je ipak moguće da virusi koji su prisutni u stanici “prepišu” RNK u DNK i tako ipak dospiju u genetsku strukturu domaćina. Do sada takav proces nije zabilježen.

Svi ovi teoretski rizici, koji dosada nisu zabilježeni u praksi, odnose se na manji broj stanica u organizmu, a ne na genom čovjeka koji je cijepljen. Tvrdnja da ovakva cjepiva utiču na čovjekov genom je netočna.

Ovakva cjepiva su relativno nestabilna i moraju se stabilizirati, a osim toga, potrebne su im transportne tvari, primjerice nanočestice. Neželjeni učinci nisu dovoljno ispitani, ali prije izdavanja dozvole za proizvodnju i ovi aspekti se moraju istražiti u velikim kliničkim ispitivanjima.

Kakva su iskustva?

Do sada ni jedno cjepivo, bazirana na DNK i RNK, nije dobilo dozvolu za primjenu na ljudima. Više njih se nalazi na kliničkom ispitivanju – tu se cjepivo daje dobrovoljcima. Za cijepljenje životinja nekoliko ovakvih preparata je već dobilo dozvolu.

U Europskoj uniji je moguće da se dozvola dobije za cijeli prostor Unije, ako se traži dozvola za primjenu cjepiva od Europske agencije za lijekove (EMA). Dvije države članice preuzimaju u ime svih ocjenu cjepiva. U Njemačkoj je nadležan Institut Paul Erlih (PEI) pri Saveznom institutu za cjepiva i biomedicinske lijekove.

Trenutno se radi i na drugim vrstama cjepiva. Tako se primjerice bjelančevine uzročnika upotrebljavaju kao antigen. Postoje i takozvana vektorska cjepiva. Ona koriste bezopasne viruse da bi izazvale odgovor imunološkog sustava u čovjeku, piše DW.