Ivan Đikić: O tumorima i ‘čudotvornim’ lijekovima

Može li se rak izliječiti?
Ivan Đikić (screenshot: HRT)

Hrvatski znanstvenik sa zavidnom međunarodnom karijerom Ivan Đikić dao je Slobodnoj Dalmaciji intervju o „liječenju“ karcinoma raznim suplementima i “čudesnim” sastojcima koji se reklamiraju na televizijama ili portalima, a nude ih nekritički i neki liječnici. Izdvojili smo neke akcente iz tog razgovora.

O resveratrolu iz crnog vina i voća

Dokazano je da u stanicama u kulturi i u mišjim modelima resveratrol ima određeno antitumorsko djelovanje, no još uvijek nije razjašnjen mehanizam takvog djelovanja. Usprkos dosta velikom broju pretkliničkih podataka i studija, do sada ne postoje nikakvi klinički podaci o korisnom djelovanju u sprječavanju pojave tumora kod ljudi.

O aspirinu

Postoji nekoliko velikih studija i preporuka američkih tijela za prevenciju tumora koje pokazuju da uzimanje niskih doza aspirina korelira sa smanjenom incidencijom pojave tumora, posebice tumora debelog crijeva. Pokazano je da aspirin ne djeluje na sve tumore podjednako, te da blokira djelovanje enzima koji su uključeni u upalne procese koji u debelom crijevu potiču pojavu tumora. Ne smijemo ga koristiti nekritički.

O antioksidansima s televizijskih ekrana

Povećana razina oksidativnih sastojaka uzrokuje oštećenja stanica, a redoks potencijal se ostvaruje metaboličkim putevima unutar same stanice, a ne uzimanjem golemih količina antioksidansa u hrani. Upravo zbog nedokazanog učinka antioksidansi se ne prodaju kao lijekovi, nego se uzimaju kao prehrambeni dodaci na vlastitu odgovornost.

Izlječivi su

Tumori koje otkrijemo u ranim fazama su potpuno izlječivi. Metastatski lokalni tumori mogu se kontrolirati raznim metodama liječenja, što nudi prosječno produljenje života od 5-10-15 godina. To je veliki uspjeh i tada govorimo o kroničnim bolestima. No, kod kasno otkrivenih i vrlo uznapredovalih tumora koji se prošire po cijelom organizmu, mogućnost produljenja života pada na šest mjeseci do par godina.

Svaki tumor je poseban

Tumori su individualne bolesti svakog pojedinca koje se ne mogu jednostavno klasificirati u velike grupe.

Što izaziva tumore

Pušenje, onečišćenje kancerogenim kemikalijama, infekcije bakterijama i virusima, alkohol, zračenje, izlaganje UV zrakama, prehrana, stres… Znanstvenici sve više razumijevaju ulogu okoline i brojnih vanjskih faktora na genetsku bazu pojedinca te kako te promjene uzrokuju pojavu tumora. Manje od pet posto tumora primarno su uzrokovani genetskim mutacijama koje se nasljeđuju. U više od 95 posto slučajeva vanjski faktori sekundarno utječu na genom osobe (somatske promjene) mijenjajući ga, što posljedično dovodi do razvoja tumora.