Prati nas

Zdravlje

Tko se kasno budi, rano umre

Noćne ptice su javnozdravstveni problem koji više ne možemo ignorirati. Noćni tipovi su uz to imali 90 posto više psiholoških problema, 30 posto veću pojavnost dijabetesa i bili su skloniji neurološkim i probavnim smetnjama.

Objavljeno

|

Kako je nastalo zimsko računanje vremena?
foto: Pixabay

Ljudi koji kasno liježu i muče se buđenjem, skloniji su ranom umiranju, pokazala su istraživanja na 43.000 ljudi, a prenosi BBC. Znanstvenici su također dokazali da oni koji se kasno izvlače iz kreveta imaju više problema s mentalnim i psihičkim zdravljem. Rješenje problema je, tvrde, preodgoj „noćnih sova“.

Sudionici istraživanja su bile osobe stare između 38 i 73 godine, čije su navike zabilježene anketiranjem, da bi se nakon proteka od 6 i pol godina provjerilo tko od njih je preživio, a tko nije. Rezultati su objavljeni u znanstvenoj publikaciji „Chronobiology International“.


Nakon što su u računicu uvršteni faktori dobi, spola, rizičnih navika, socioekonomskog statusa, pokazalo se da je kod „jutarnjih ptica“ rizik od ranog umiranja značajno manji i da se povećava sa sve kasnijim odlaskom u krevet i kasnijim buđenjem. Noćni tipovi su uz to imali 90 posto više psiholoških problema, 30 posto veću pojavnost dijabetesa i bili su skloniji neurološkim i probavnim smetnjama.

Iako uzročno-posljedična veza nije bila predmet ovog istraživanja, neurologinja Kristen Knutson sa Sveučilišta u Feinbergu kaže da u korijenu svega može biti stres, hranjenje u pogrešno vrijeme, nedovoljna vježba, nedovoljno sna, usamljenost tijekom noćnih budnih sati.

„Noćne ptice su javnozdravstveni problem koji više ne možemo ignorirati“, kaže kronobiolog Malcolm von Schantz sa sveučilišta u Surreyu pa ddaje: „Moramo pronaći način kako noćnim tipovima pomoći da usklade svoje funkcioniranje sa sunčanim satom.“ Onima koji žele noć provesti spavajući i pri tome uživati u ranim jutarnjim satima, znanstvenici savjetuju:

1.

Izlažite se svjetlosti rano ujutro, ali ne i noću

2.

Održavajte rutinu odlaska u krevet svake večeri u isto vrijeme

3.

Prihvate zdrav način života

4.

Pozavršavajte poslove ranije

.

Zdravlje

U ovom parku stariji ne treniraju mišiće već – mozak

Umjesto sprava za vježbanje tijela, u španjolskom su gradu Bilbau po javnim parkovima postavili sprave za vježbanje moždanih vijuga. Namijenjene su starijim osobama koje se tako bore protiv dvije velike opasnosti koje donosi starija dob: usamljenosti i demencije.

Objavljeno

|

Usamljenost i demencija su dva univerzalna straha kad se pomišlja na starost. No u španjolskom gradu Bilbau gradske su se vlasti odlučile na zanimljiv način pozabaviti objema prijetnjama.

Naime, po gradskim su parkovima postavili niz kognitivnih igara uz pomoć kojih se stariji sugrađani mogu zabaviti, družiti i vježbati moždane vijuge.


Igre koje su oblik mentalne aritmetike, dizajnirane su tako da potiču druženje i mentalnu sposobnost, a s obzirom da su postavljene u parkovima, starijim osobama su na raspolaganju i sprave za vježbanje – ono fizičko.

“Stvorili smo mjesto na kojemu se ljudi mogu družiti i vježbati moždane vijuge. Naše stanovništvo stari i ovakve su stvari sve potrebnije i potrebnije”, rekao je direktor javnih radova Bilbaa, Fran Vinez.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP