Prati nas

Zdravlje

Pomodarstvo ili zdravlje?

Je li himalajska sol doista zdravija?

Himalajska sol nježno ružičaste boje djeluje zanimljivo i primamljivo, a priča se i da je mnogo zdravija od obične soli. No to je u konačnici – sol i sve što vrijedi za običnu sol vrijedi i za ovu. Baš kao i ona bijela, riječ je o natrijevom kloridu.

Objavljeno

|

Gdje kupiti himalajsku sol?
foto: Pixabay

Sol je za nas višestruko korisna: daje hrani okus, sprečava tegobe vezane uz nedostatak natrija i joda i… Pa to je zapravo sve. I sve to jednako vrijedi za bijelu i ružičastu sol, piše portal Lifehacker.

“Ali ona ružičasta sol dolazi s Himalaja!”

To svakako zvuči egzotično, ali ne znači da je bolje ako dolazi iz udaljenih krajeva. Ako mislite da su svjetiljke od himalajske soli lijepe, slobodno u njima uživajte. Ako volite meditirati u prostoriji punoj soli i praviti se da ste u pećini, slobodno rezervirajte svoj termin na jednom takvom mjestu.


Sol je natrijev klorid kojemu se dodaje nešto joda. U tijelu trebamo i natrij i klor i jod, no moguće je unijeti i previše tih elemenata (ljudima s visokim krvnim tlakom često se preporučuje da smanje unos soli). Sol također može sadržavati i neke druge elemente u tragovima. Na primjer, ružičasta sol svoju boju dobiva od željeza. No željeza u toj soli ipak nema dovooljno da bi sol promijenila okus ili da bi to imalo ikakve učinke na naše zdravlje.

“Ali željezo je dobro za vas!”

Da, i unosite ga putem govedine, piletine, mahunarki, špinata i drugih stvari koje ne dolaze s Himalaja.

“Ali himalajska sol sadrži 84 minerala!”

Da, ali je i dalje 98 posto natrijev klorid. Znate li što još sadrži 84 minerala? Sva ostala hrana koju jedete.

“Obična sol nije dobra za srce!”

To je kompleksna tema, no i obična i ružičasta sol su – sol. Ako je obična sol loša za srce, onda je i himalajska.

“Himalajska sol štiti od bakterija i gljivica!”

U smislu da ništa ne živi u staklenki sa solju – da, svakako.

Zaključak: himalajska ružičasta sol je – sol. Ako vam se sviđa, uživajte. Ali to je sol. Što znanost kaže o himalajskoj soli, pročitajte u prilogu ” Je li himalajska sol zdravija od morske?”

.

Zdravlje

Uzimate kapsule za bolje pamćenje? Bolje prestanite!

Više od četvrtine svih osoba starijih od 50 godina, uzima dodatke prehrani u nadi da će poboljšati pamćenje. No, dok natpisi na bočicama tvrde jedno, sva sila međunarodnih stručnjaka tvrdi nešto sasvim drugo: ti dodaci ne samo da ne pomažu pamćenju nego mogu biti i štetni po zdravlje.

Objavljeno

|

Dodaci prehrani poput vitamina ne pomažu očuvanju zdravlja mozga i zapravo predstavljaju bacanje novca, piše Guardian.

Prema podacima iz SAD-a, prodaja dodataka prehrani koji bi trebali blagotvorno djelovati na memoriju i mozak općenito, od 2006. do 2015. se udvostručila te sada dosiže i do 643 milijuna dolara godišnje. Također, više od četvrtine svih osoba starijih od 50 godina, uzima te dodatke prehrani u nadi da će poboljšati pamćenje.


No, dok natpisi na bočicama tvrde jedno, sva sila međunarodnih stručnjaka tvrdi nešto sasvim drugo: ti dodaci ne samo da ne pomažu pamćenju nego mogu biti i štetni po zdravlje. “Ne postoje nikakvi dokazi koji govore u prilog tvrdnji da uzimanje dodataka prehrani pomaže pamćenju i zdravlju mozga, niti su kadri spriječiti ili odgoditi Alzheimerovu bolest”, složni su stručnjaci.

Međutim, znanstveni tim je naglasio kako manjak određenih nutrijenata poput vitamina B9 i B12, mogu biti povezani s kognitivnim problemima i funkcioniranjem mozga te da dodaci prehrani mogu pomoći osobama koje pate od manjka određenog nutrijenta. Procjenjuje se da u Velikoj Britaniji oko 20 posto osoba starijih od 60 godina pati od nedostatka vitamina B12. No stručnjaci kažu da je prije uzimanja bilo kakvog dodatka prehrani potrebno konzultirati liječnika te da je uvijek bolje određeni nutrijent dobiti iz svježih namirnica nego iz kapsula.

Zaključak je da se zdravim ljudima ne preporučuje uzimanje dodataka prehrani kako bi se zaštitio mozak, a savjet znanstvenika mogao bi se sumirati u dvije kratke riječi: Čuvajte novac.

Istraživanje je naručilo Globalno vijeće za zdravlje mozga (Global Council on Brain Health), a analizirani su dodaci poput vitamini B skupine, omega-3 masne kiseline, vitamin D, kofein, koenzim Q10 i gingko biloba. Znanstvenici su ustanovili da dodaci prehrani za koje se tvrdi da pomažu mozgu, najčešće uopće nisu biti testirani na tako nešto, a ono malo studija koje postoje, pokazuju različite rezultate.

“Veliki je problem što se ti dodaci prehrani predstavljaju kao lijek za gubitak pamćenja i još se tvrdi da za to postoje znanstveni dokazi”, kaže profesorica kliničke psihologije sa Sveučilišta Exeter, Linda Clare, ujedno i članica istraživačkog tima. Znanstvenici savjetuju ljudima da budu oprezni i skeptični prema tvrdnjama proizvođača. Također, upozoravaju da mnoge tablete i kapsule nisu prošle dovoljna testiranja.

No važno je naglasiti još jednu stvar: ovo je istraživanje u obzir uzelo samo utjecaj suplemenata na funkciju mozga tako da rezultati ne znače da neki dodaci prehrani možda nisu korisni za nešto drugo.

Kad je riječ o zdravlju mozga, znanstvenici opet ističu da je najbolja prevencija problema s pamćenjem zdrav život što uključuje zdravu prehranu, nepušenje, dobar san, tjelovježba, bogat društveni život i mentalna stimulacija. Britanska profesorica psihijatrije Gill Livingston kaže da je jedini zasad poznati način za prevenciju demencije kontroliranje krvnog tlaka te redovito uzimanje terapije za njegovo snižavanje.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP