Prati nas

Zdravlje

To te ja pitam!

Dnevna doza kave i cuge mogla bi vam produžiti život

Prema istraživanju UC Irvine Instituta za memorijske i neurološke poremećaje, svakodnevna konzumacija dva alkoholna pića smanjuje šanse za preuranjenu smrt za 18 posto, dok konzumacija dvije šalice kave na dan smanjuje rizik od preuranjene smrti za 10 posto. Živjeli, hik!

Silvija Novak

Objavljeno

|

foto: Nathan Dumlao/Unsplash

Slobodno pojačajte jutarnju kavu rakijom ili trgnite pelin, umjerene količine kofeina i alkohola mogle bi biti povoljne za zdravlje Živjeli, hik!

Naime, nova studija je pokazala da bi vam konzumiranje umjerenih količina kofeina, kao i alkohola, moglo pomoći da doživite devedesetu, možda i stotu. No, prije nego što otrčite do trgovine po ciglicu kave i mirogojček kako bi proslavili ovu spoznaju, dajemo vam još nekoliko informacija.


Prema istraživanju UC Irvine Instituta za memorijske i neurološke poremećaje, svakodnevna konzumacija dva alkoholna pića smanjuje šanse za preuranjenu smrt za 18 posto, dok konzumacija dvije šalice kave na dan smanjuje rizik od preuranjene smrti za 10 posto.

Da! Dobro ste pročitali.

Studija 90+, kako su je nazvali, prikupila je podatke o 1600 devedesetogodišnjaka. Cilj je bio ustanoviti koji su to faktori dugovječnosti i zdravlja u trećoj dobi. Svi sudionici (takozvani “najstariji starci”) odlazili su kod liječnika dvaput godišnje i odgovarali na pitanja o svojim životnim navikama i zdravlju, te se podvrgavali određenim fizičkim i neurološkim testiranjima. Njihovo otkriće je stvarno fascinantno.

“Ne mogu to objasniti, ali čvrsto vjerujem da umjereno alkoholiziranje produljuje život”, kaže nam Dr. Claudia Kawasaki, jedna od vodećih istraživačica u ovoj studiji. Što se nas tiče to je u redu – i nije nas briga zašto je tako.

Da bi stvari bile još čudnije, ovo nije jedina dobra vijest proizašla iz studije 90+. Također je ustanovljeno da ljudi koji su umjereno pretili u svojim sedamdesetima imaju veće šanse da dožive devedesetu od svojih vršnjaka s manjom tjelesnom težinom.

Iako je studija pokazala da vam sloj sala može pomoći da živite dugo, redovito vježbanje je ključan faktor koji ne smijete zanemariti. Bitno je i da imate redoviti hobi koji vam pomaže da održite mentalno zdravlje i koncentraciju. Konkretno, vježbanje u trajanju 15—45 minuta dnevno smanjuje rizik od preuranjene smrti za 11 posto, a dva sata dnevno posvećena omiljenom hobiju smanjuju isti rizik za 21 posto.

Drugim riječima, ako se probudite i popijete kavu, odete (i to pješice!) raditi nešto što volite, pojedete čokoladnu tortu i zalijete večeru vinom, mogli biste tako živjeti zauvijek.

Važno je istaknuti da se sve ovo odnosi na učinke umjerene količine pića i kave. Teški cugeri nisu dobro prošli u istraživanju, kao ni oni koji su pili gomilu kave. I dok vam nekoliko dodatnih kilica dobro dođe u sedamdesetima, jako pretili ljudi ne žive dugo.

Ipak, nisu sva saznanja dobivena iz studije sjajna. Jedan od detalja koji je istraživačima upao u oko je da doživjeti devedesetu nije nužno najbolja stvar u životu, s obzirom da preko 40 posto populacije devedesetogodišnjaka pati od neke vrste demencije, dok ih gotovo 80 posto ima neku vrstu invaliditeta.

I još jedno malo upozorenje: iako vam umjerene količine kofeina i alkohola mogu pomoći, njihovo kombiniranje možda nije najbolja ideja. Zašto? Kava može poništiti uspavljujući učinak alkohola, te vas na taj način potaknuti da pijete više. Također, netočno je da se možete rastrijezniti pomoću kave. Stoga, bilo bi dobro da odvojite konzumaciju kave i alkohola.

.

Zdravlje

HZJZ izdao upute za čišćenje i dezinfekciju doma u vrijeme koronavirusa

Za dezinfekciju kontaminiranih površina ili materijala valja izbjegavati uporabu raspršivača, proučiti kontaktno vrijeme te ostaviti da sredstvo djeluje sukladno uputama proizvođača

Moje Vrijeme

Objavljeno

|

Autor

Hrvatski zavod za javno zdravstvo izdao je preporuku za čišćenje prostora bez oboljelih od koronavirusa.

Preporučena sredstva, oprema i materijal su: rukavice, zaštitna maska, radna odjeća, plastične vrećice, krpe, deterdžent i dezinfekcijsko sredstvo, kanta s vodom, brisači poda.


Upute za čišćenje:

  • Prije nego što počnete s čišćenjem, stavite masku i rukavice. Izbjegavajte dodirivanje lica i očiju tijekom čišćenja.
  • Držite prozore otvorenima da se prostor provjetrava i/ili uključite ventilaciju.
  • Očistite pod neutralnim deterdžentom te nakon toga dezinficirajte.
  • Očistite toalete, uključujući WC školjku i sve dostupne površine u toaletu neutralnim deterdžentom te nakon toga dezinficirajte.
  • Nemojte koristiti pakiranje s raspršivačem za nanošenje dezinfekcijskog sredstva jer može doći do prskanja koje može dalje širiti virus.
  • Uklonite posteljinu, jastučnice, deke i druge tkanine te ih operite. Za pranje koristite perilicu rublja (program na temperaturi od minimalno 60 °C) i deterdžent za pranje rublja.
  • Nakon čišćenja krpe oprati na temperaturi od minimalno 60 °C.
  • Skinite rukavice i masku te ih stavite u plastičnu vrećicu, a zatim temeljito operite ruke sapunom i vodom u trajanju od 20 sekundi.
  • Sav otpad nastao tijekom čišćenja treba što je prije moguće odložiti u kante za otpad.
  • Istuširajte se i presvucite odjeću odmah nakon čišćenja.
  • Ostavite prozor otvoreni i/ili ventilaciju uključenom da se prostorija temeljito prozrači.

Prilikom korištenja sredstava za čišćenje važno je:

  1. Pridržavati se uputa za korištenje koje je naveo proizvođač sredstva
  2. Izbjegavati kontakt sredstva s očima i kožom te držati dalje od dohvata djece
  3. Ne miješati različita sredstva za čišćenje te provjetravati prostorije u kojima se koristi sredstvo za čišćenje
  4. Za dezinfekciju kontaminiranih površina ili materijala izbjegavati uporabu raspršivača, proučiti kontaktno vrijeme te ostaviti da sredstvo djeluje sukladno uputama proizvođača

Odabir sredstava za dezinfekciju

  1. Dezinfekcija se izvodi registriranim dezinfekcijskim sredstvom koja djeluju na viruse prema uputama proizvođača
  2. Alternativno se može koristiti i 0,05 % natrijev hipoklorit (5% izbjeljivač koji se koristi u domaćinstvima razrijediti u omjeru 1:100) ili 70 % etilni alkohol za osjetljive površine

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP