Prati nas

Mozaik

Mističan i lijep

Kristov trn traži malo, a cvate cijele godine. Zovu ga i Kristovom krunom

Mit kaže da je kruna od trnja koju je nosio Isus za vrijeme raspeća ispletena upravo od ove biljke, što joj daje svojevrsnu mističnu auru.

Objavljeno

|

Kristov trn (foto: Sandro Bura)

Jedna od omiljenih sobnih biljki koje tijekom cijele godine možemo pronaći na policama trgovačkih centara jest Kristov trn. Zovu je još i kruna od trnja ili Kristova kruna i to na brojnim jezicima svijeta. Mit kaže da je kruna od trnja koju je nosio Isus za vrijeme raspeća ispletena upravo od ove biljke, što joj daje svojevrsnu mističnu auru.

Milijeva mlječika

Riječ je o vrsti koja prirodno raste na Madagaskaru. Botaničari su joj nadjenuli ime Euphorbia milii, što u prijevodu s latinskog znači Milijeva mlječika. Naime, barun Pierre Bernard Milius (1773.-1829.) guverner francuske kolonije Reunion smještene u Indijskom oceanu, donio ju je u Francusku davne 1821. godine. Od tada su opisani brojni varijeteti ove vrste, a oplemenjeni su i novi kultivari.


Ovaj sukulentni (mesnati) polugrm ili grm može narasti do 180 centimetara u visinu. Grane su mu guste, još gušće posute tvrdim trnjem dugim do 3 centimetra. Lišće je ovalno, dugo do 5 centimetara i pretežno se nalazi na novom rastu. Cvijet je mali i neugledan, no okružuju ga dvije jarko crvene, roza ili bijele brakteje (pricvjetni listići). Cvjetovi su skupljeni u “cvatove na kat”, što znači da će iz pazušaca brakteja često izaći nova cvjetna stapka i tako nekoliko puta. Iako prirodno cvatu tijekom proljeća i ljeta, u dobrim uvjetima biljka gotovo nikada ne prestaje cvasti.

Kristov trn (foto: Pnisthar/Wikipedia)

Pozicija i sunce

Obilje svjetlosti nužno je za stameni razvoj E. milii i njenu konstantnu cvatnju. Od proljeća do ljeta dobro raste i na otvorenom, no valja joj pronaći mjesto zaklonjeno od vjetra i hladnoće. Voli sunčane položaje, a tijekom ljetnih žega možete je zaštiti od podnevnog sunca.

Temperatura

Ova mlječika ne tolerira temperature niže od 9°C. Zimi joj odgovaraju negrijani/slabo grijani prostori s obiljem sunca.

Supstrat

Nešto siromašniji i ocijediti supstrat idealan je za E. milii. Odlično uspijeva u komercijalnim mješavinama za kaktuse kao i u mješavini komercijalnog supstrata za lončanice (70%) i kvarcnog pijeska (30%).

Kada presađivati?

Svake dvije do tri godine. Valja voditi računa da i ova biljka voli kad joj je korijenu malo tijesno.

Kristov trn (foto: Sandro Bura)

Kada zalijevati?

Preko zime u negrijanim i slabo grijanim prostorima jednom tjedno, tek da se korijen ne zasuši u potpunosti. Ljeti po žegama umjereno, ali svakodnevno. Prevedeno, korijen se nikada ne smije gušiti u vodi. Dno lončića mora biti izdašno izbušeno kako bi se supstrat mogao do kraja iscijediti.

Kako prihranjivati?

Od proljeća do jeseni jednom u dva tjedna gnojivom za cvjetajuće lončanice ili kaktuse.

Kako razmnožavati?

Reznicama u proljeće. Prije sadnje u pjeskoviti supstrat potrebno je pustiti da se rez zasuši. Neki vrtlari preporučuju rez uroniti u toplu vodu kako bi se prekinulo “krvarenje”, jer kao i sve mlječike, na mjestu reza pušta bijeli sok. On pak može imati iritirajuće djelovanje i zato treba posebno paziti da ga ne unesemo u oko.

Kristov trn (foto: Sksiddhartthan/Wikipedia)

.

Mozaik

Što god da pisalo, garancija vam vrijedi dvije godine!

‘Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja.’

Objavljeno

|

“Taman je istekla garancija i mašina se pokvarila. Evo, pet godina i par mjeseci je prošlo otkako smo je kupili. Majstor je rekao da je crkla elektronika i da se to ne popravlja. Sad kupujemo novu. Ma dobro smo i prošli. Evo susjedu krepala nakon tri godine. U redu, njegova je još bila pod garancijom, ali ipak. Problem je to i nepotrebna komplikacija. A prije – prije si kupio mašinu i imao si je čitav život. Danas mi se čini da su stvari baš tako dizajnirane da se pokvare kad istekne garancija”, govori Branko Šimić (68) umirovljeni grafičar iz Zagreba.

Vjerujemo da su se mnogi susreli s ovakvim problemom, iako nije do kraja jasno radi li se samo o dojmu ili su današnji uređaju doista tako “programirani” da se pokvare taman kad istekne jamstvo. Bilo kako bilo, Europski parlament usvojio je Izvješće o produljenju trajanja uređaja kojim se zabranilo programirano kvarenje, ugradnja vitalnih dijelova koji se nakon kvara više ne mogu zamijeniti, a usvojen je i prijedlog o većoj dostupnost rezervnih dijelova i uvođenja minimalnog trajanja električnih aparata.


No bez obzira na akcije Europskog parlamenta, i u okviru već postojećih propisa, prava potrošača su u nekim slučajevima veća – samo što to mnogi kupci ne znaju. Da – opet se radi o malim slovima na ugovorima i jamstvenim listovima koji, barem u ovom slučaju, nezadovoljnom potrošaču idu na ruku.

Porazgovarali smo s Dunjom Maletić, pravnom savjetnicom iz područja zaštite potrošača koja nam je otkrila neke od dobro čuvanih tajni koje bi kupci morali znati.

Dunja Maletić (foto: privatni album)

“Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja da se ostvari pravo na besplatni popravak ili zamjenu uređaja. Znači, to je prvo: zavarava se kupce vezano uz duljinu trajanja roka za reklamaciju”, otkriva nam Maletić.

Važno je znati i da, barem u prvo vrijeme, imate pravo birate želite li pokvareni uređaj popravljati ili uzeti novi. “Drugo je – i to potrošači trebaju znati – ako kupe uređaj i u prvih šest mjeseci dođe do kvara, oni imaju pravo predati u tih prvih šest mjeseci uređaj na servis da bi se ustanovilo postojanje kvara, ali u prvih šest mjeseci mogu birati žele li popravak ili novi uređaj. Nakon protoka tih šest mjeseci, ide se na popravak, ali unutar tih šest mjeseci kupac bira hoće li popravak ili zamjenu. Ako je popravak nemoguć, onda ide zamjena. To vrijedi općenito za sve električne uređaje koje je kupila fizička osoba. Dakle, ne ako je kupljen preko firme ili obrta već ako ga je kupila fizička osoba.”

Otpremanje uređaja na servis također je zadaća trgovca, nastavlja Maletić: “Treba naglasiti još jedan detalj kojeg potrošači često nisu svjesni. Oni ne moraju uređaj slati na servis o svom trošku, nego je trgovac kod kojeg je uređaj kupljen dužan poslati uređaj na servis i vratiti ga nazad potrošaču. Hoće li za to vrijeme potrošač dobiti zamjenski uređaj nije regulirano zakonima i propisima već to ovisi o dobroj volji trgovca. Treba naglasiti i da mnogi trgovci kažu da uređaj može biti na servisu 45 dana, no to ne propisuje ni jedan zakon već smatramo da bi razumni rok za popravak trebao biti mnogo kraći. Tako da kad netko kaže potrošaču da je rok 45 dana, ovaj mora znati da to nije tako propisano već da se radi o subjektivnom tumačenju.”

Oko nekih rokova ipak valja biti oprezan, kaže Maletić: “Kad se neki uređaj, recimo mobitel ili tablet, kupi u poslovnici, trgovac nije dužan odobriti zamjenu u roku od 14 dana ako taj uređaj nema nedostatka. To je također korisno znati. Znači, za uređaje kupljene u poslovnici ne vrijedi onaj rok od 14 dana kao kod ugovora sklopljenih na daljinu, preko telefona ili interneta.”

Za kraj, Maletić savjetuje koji je najbolji način za upućivanje prigovora: “Jedini ispravni način je pisani način. Dakle, prigovor trgovcu se uvijek mora uputiti pisanim putem – e-mailom ili regularnom poštom – kako bi postojao pisani trag o reklamaciji, ali i zbog još jedne važne stvari. Naime, na pisani prigovor je trgovac dužan odgovoriti u roku od 15 dana, dok se u razgovoru osobno u poslovnici ili preko telefonom stvari mogu unedogled odugovlačiti. Znači, prigovor uvijek treba upućivati pisanim putem.”

Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u okviru projekta “Nema predaje”

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP