Prati nas

Mozaik

Hipervitaminoza

Starija žena umrla od previše vitamina D

Štićenica jednog doma za starije osobe iz Michigana umrla je radi predoziranja vitaminom D. Naime, uzimala je dvije kapsule kolekalciferola dnevno od kojih je svaka sadržavala 40.000 jedinica vitamina D. Međutim, na sudskom saslušanju rečeno je da je umirovljenica trebala uzimati dvije tablete mjesečno, a ne dnevno.

Objavljeno

|

foto: Sharon McCutcheon/Unsplash

Starija žena je umrla nakon predoziranja tabletama vitamina D u staračkom domu u Michiganu, piše Independent. 86-godišnja Eileen Cowles težila je jedva 45 kilograma neposredno prije smrti.

Uzimala je dvije kapsule kolekalciferola dnevno od kojih je svaka sadržavala 40.000 jedinica vitamina D. Međutim, na sudskom saslušanju rečeno je da je umirovljenica trebala uzimati dvije tablete mjesečno, a ne dnevno.


Njezina obitelj je otkrila grešku nakon što su pronašli papire dok su čistili njezinu sobu u staračkom domu. Mrtvozornik je ustanovio da je umrla od unutarnjeg krvarenja izazvanog visokim razinama kalcija u krvi kao posljedica predoziranja D vitaimom. Patolog Dr. Richard Shepherd, izjavio je sudu da nikad nije vidio tako ekstreman slučaj hiperlkalcemije – visoke razine kalcija u krvi – u svojoj 35 godišnjoj karijeri.

“Smatram da je uzrok njezinog unutarnjeg krvarenja najvjerojatnije povezan s hiperkalcemijom“, rekao je. “Mislim da nikada nisam vidio ovakav slučaj hiperkalcemije. Nisam mogao pronaći nijedan prirodni razlog tako visoke razine kalcija.”

Gospođa Cowles započela je s uzimanjem niske doze kolikalciferola i to dvaput mjesečno kako bi pojačala snagu kostiju nakon preloma lijevog kuka koji joj se dogodio prethodne godine.

Ali kada se gospođa Cowles sljedećeg mjeseca preselila u starački dom, njezin liječnik opće prakse se promijenio te joj je novi liječnik izdao recept za kolekalciferol na kojem je samo pisalo “uzeti dvije tablete”, bez navođenja da li je riječ o dnevnoj ili mjesečnoj dozi. I tako je započela sa svakodnevnim uzimanjem. Na taj način joj je propisano još nekoliko pakiranja lijeka.

Njezino stanje počelo se pogoršavati nakon čega je primljena u ambulantu a potom u bolnicu, gdje su joj dijagnosticirali povišenu razinu kalcija. Liječnik je rekao istrazi da je doziranje bilo pogrešno i da bi skrutinizirao ponovljeno propisivanje kad bi imao više vremena.

“Mislim da je riječ o ljudskoj pogrešci”, rekao je. “Ovo je slučaj u kojem je potrebno skenirati veliki broj recepata na dnevnoj bazi, zajedno s povjerenjem kojeg imam u svoje kolege. Da je bilo više vremena, možda bih mogao primijetiti pogrešku. Ovako je to bilo je poput igle u plastu sijena.” Istraga se nastavlja.

.

Mozaik

Što god da pisalo, garancija vam vrijedi dvije godine!

‘Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja.’

Objavljeno

|

“Taman je istekla garancija i mašina se pokvarila. Evo, pet godina i par mjeseci je prošlo otkako smo je kupili. Majstor je rekao da je crkla elektronika i da se to ne popravlja. Sad kupujemo novu. Ma dobro smo i prošli. Evo susjedu krepala nakon tri godine. U redu, njegova je još bila pod garancijom, ali ipak. Problem je to i nepotrebna komplikacija. A prije – prije si kupio mašinu i imao si je čitav život. Danas mi se čini da su stvari baš tako dizajnirane da se pokvare kad istekne garancija”, govori Branko Šimić (68) umirovljeni grafičar iz Zagreba.

Vjerujemo da su se mnogi susreli s ovakvim problemom, iako nije do kraja jasno radi li se samo o dojmu ili su današnji uređaju doista tako “programirani” da se pokvare taman kad istekne jamstvo. Bilo kako bilo, Europski parlament usvojio je Izvješće o produljenju trajanja uređaja kojim se zabranilo programirano kvarenje, ugradnja vitalnih dijelova koji se nakon kvara više ne mogu zamijeniti, a usvojen je i prijedlog o većoj dostupnost rezervnih dijelova i uvođenja minimalnog trajanja električnih aparata.


No bez obzira na akcije Europskog parlamenta, i u okviru već postojećih propisa, prava potrošača su u nekim slučajevima veća – samo što to mnogi kupci ne znaju. Da – opet se radi o malim slovima na ugovorima i jamstvenim listovima koji, barem u ovom slučaju, nezadovoljnom potrošaču idu na ruku.

Porazgovarali smo s Dunjom Maletić, pravnom savjetnicom iz područja zaštite potrošača koja nam je otkrila neke od dobro čuvanih tajni koje bi kupci morali znati.

Dunja Maletić (foto: privatni album)

“Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja da se ostvari pravo na besplatni popravak ili zamjenu uređaja. Znači, to je prvo: zavarava se kupce vezano uz duljinu trajanja roka za reklamaciju”, otkriva nam Maletić.

Važno je znati i da, barem u prvo vrijeme, imate pravo birate želite li pokvareni uređaj popravljati ili uzeti novi. “Drugo je – i to potrošači trebaju znati – ako kupe uređaj i u prvih šest mjeseci dođe do kvara, oni imaju pravo predati u tih prvih šest mjeseci uređaj na servis da bi se ustanovilo postojanje kvara, ali u prvih šest mjeseci mogu birati žele li popravak ili novi uređaj. Nakon protoka tih šest mjeseci, ide se na popravak, ali unutar tih šest mjeseci kupac bira hoće li popravak ili zamjenu. Ako je popravak nemoguć, onda ide zamjena. To vrijedi općenito za sve električne uređaje koje je kupila fizička osoba. Dakle, ne ako je kupljen preko firme ili obrta već ako ga je kupila fizička osoba.”

Otpremanje uređaja na servis također je zadaća trgovca, nastavlja Maletić: “Treba naglasiti još jedan detalj kojeg potrošači često nisu svjesni. Oni ne moraju uređaj slati na servis o svom trošku, nego je trgovac kod kojeg je uređaj kupljen dužan poslati uređaj na servis i vratiti ga nazad potrošaču. Hoće li za to vrijeme potrošač dobiti zamjenski uređaj nije regulirano zakonima i propisima već to ovisi o dobroj volji trgovca. Treba naglasiti i da mnogi trgovci kažu da uređaj može biti na servisu 45 dana, no to ne propisuje ni jedan zakon već smatramo da bi razumni rok za popravak trebao biti mnogo kraći. Tako da kad netko kaže potrošaču da je rok 45 dana, ovaj mora znati da to nije tako propisano već da se radi o subjektivnom tumačenju.”

Oko nekih rokova ipak valja biti oprezan, kaže Maletić: “Kad se neki uređaj, recimo mobitel ili tablet, kupi u poslovnici, trgovac nije dužan odobriti zamjenu u roku od 14 dana ako taj uređaj nema nedostatka. To je također korisno znati. Znači, za uređaje kupljene u poslovnici ne vrijedi onaj rok od 14 dana kao kod ugovora sklopljenih na daljinu, preko telefona ili interneta.”

Za kraj, Maletić savjetuje koji je najbolji način za upućivanje prigovora: “Jedini ispravni način je pisani način. Dakle, prigovor trgovcu se uvijek mora uputiti pisanim putem – e-mailom ili regularnom poštom – kako bi postojao pisani trag o reklamaciji, ali i zbog još jedne važne stvari. Naime, na pisani prigovor je trgovac dužan odgovoriti u roku od 15 dana, dok se u razgovoru osobno u poslovnici ili preko telefonom stvari mogu unedogled odugovlačiti. Znači, prigovor uvijek treba upućivati pisanim putem.”

Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u okviru projekta “Nema predaje”

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP