Prati nas

Zdravlje

Kad vam je puna kapa svega

Znanstvenici: ‘Ova pjesma učinkovito smanjuje stres za čak 65 posto i snižava tlak’

Terapija zvukom i glazbom već je dugo popularna kao učinkovit način rješavanja stresa. Čovjek oduvijek koristi glazbu i zvuk kako bi se osjećao bolje. No neuroznanstvenici iz Velike Britanije sada su ustanovili koji to tonovi i zvukovi najučinkovitije opuštaju.

Objavljeno

|

Kako se riješiti stresa?
foto: Shahariar Lenin/Pixabay

Svi znamo da se valja kloniti stresa, no u današnjem užurbanom svijetu to nije uvijek lako postići. Srećom, kad stvari na poslu, u školi ili obitelji postanu doista teške, postoje različiti trikovi kojima se možemo poslužiti kako bismo smirili živce, piše portal Inc.com.

Jedan od tih magičnih trikova je slaganje liste omiljene glazbe za slušanje uz koju ćemo se lakše opustiti. Terapija zvukom i glazbom već je dugo popularna kao učinkovit način rješavanja stresa. Čovjek oduvijek koristi glazbu i zvuk kako bi se osjećao bolje. No neuroznanstvenici iz Velike Britanije sada su ustanovili koji to tonovi i zvukovi najučinkovitije opuštaju.


Istraživanje je provedeno na ispitanicima koji su zamoljeni da odgovore na niz pitanja i riješe niz zagonetki dok su spojeni na senzore. Zagonetke su ih izlagale određenoj razini stresa, a sudionici su uz to slušali i određenu glazbu. Znanstvenici su za to vrijeme mjerili njihovu moždanu aktivnost i fiziološke parametre poput broja otkucaja srca, krvnog tlaka i brzine disanja.

Prema riječima doktora Davida Lewis-Hodgsona, voditelja sitraživanja, jedna pjesma pokazala je najveću moć da smiri napetost. Slušanje kompozicije “Weightless” rezultiralo je nevjerojatnim smanjenjem sveukupne tjeskobe za čak 65 posto te smanjenjem ostalih parametara stresa za 35 posto. Kliknite i poslušajte:

Jednako je zanimljivo da je ta pjesma komponirana upravo s tim ciljem. Grupa glazbenika koja ju je skladala, Marconi Union, učinila je to u suradnji sa zvukovnim terapeutima. Pažljivo aranžirana harmonija, ritam i bas linija pomažu usporiti rad srca, snižavaju krvni tlak i razinu hormona stresa kortizola.

Kad je riječ o tjeskobi i stresu, ulog ne može biti veći. Stres naglašava ili povećava rizik od raznih bolesti poput onih srca, zatom depresije, gastrointestinalnih problema, astme i mnogih drugih. Štoviše, nedavna studija koju je proveo tin znanstvenika s Harvarda i Stanforda ustanovio je da stres uzrokovan poslom može biti okidač za razvoj dijabetesa i Alzheimerove bolesti.

U vremenu stalnog bombardiranja informacijama, znanost je jasna: ako želite da vaši um i tijelo potraju i dobro vas služe, primarno je da im omogućite da se odmore. Glazba je jednostavan i ugodan način da se to postigne i da barem na nekoliko trenutaka zaboravite na sve aplikacije, notifikacije, sastanke i rokove koji vam crpe energiju i uzrokuju stres.

O samoj kompoziciji “Weightless” doktor Lewis-Hodgson kaže: “Ova je pjesma vrlo učinkovita. Toliko da je izdana preporuka da je se ne sluša tijekom vožnje kako vozač ne bi zadrijemao za volanom.”

Top lista smirujućih pjesama

Donosimo popis još nekih kompozicija koje će vam smanjiti stres. No, kako je naglašeno, ne slušajte ih za upravljačem vozila:

10. “We Can Fly”, Rue du Soleil (Café Del Mar)

9. “Canzonetta Sull’aria”, Mozart

8. “Someone Like You”, Adele

7. “Pure Shores”, All Saints

6. “Please Don’t Go”, Barcelona

5. “Strawberry Swing”, Coldplay

4. “Watermark”, Enya

3. “Mellomaniac (Chill Out Mix)”, DJ Shah

2. “Electra”, Airstream

1. “Weightless”, Marconi Union

.

Zdravlje

Uzimate kapsule za bolje pamćenje? Bolje prestanite!

Više od četvrtine svih osoba starijih od 50 godina, uzima dodatke prehrani u nadi da će poboljšati pamćenje. No, dok natpisi na bočicama tvrde jedno, sva sila međunarodnih stručnjaka tvrdi nešto sasvim drugo: ti dodaci ne samo da ne pomažu pamćenju nego mogu biti i štetni po zdravlje.

Objavljeno

|

Dodaci prehrani poput vitamina ne pomažu očuvanju zdravlja mozga i zapravo predstavljaju bacanje novca, piše Guardian.

Prema podacima iz SAD-a, prodaja dodataka prehrani koji bi trebali blagotvorno djelovati na memoriju i mozak općenito, od 2006. do 2015. se udvostručila te sada dosiže i do 643 milijuna dolara godišnje. Također, više od četvrtine svih osoba starijih od 50 godina, uzima te dodatke prehrani u nadi da će poboljšati pamćenje.


No, dok natpisi na bočicama tvrde jedno, sva sila međunarodnih stručnjaka tvrdi nešto sasvim drugo: ti dodaci ne samo da ne pomažu pamćenju nego mogu biti i štetni po zdravlje. “Ne postoje nikakvi dokazi koji govore u prilog tvrdnji da uzimanje dodataka prehrani pomaže pamćenju i zdravlju mozga, niti su kadri spriječiti ili odgoditi Alzheimerovu bolest”, složni su stručnjaci.

Međutim, znanstveni tim je naglasio kako manjak određenih nutrijenata poput vitamina B9 i B12, mogu biti povezani s kognitivnim problemima i funkcioniranjem mozga te da dodaci prehrani mogu pomoći osobama koje pate od manjka određenog nutrijenta. Procjenjuje se da u Velikoj Britaniji oko 20 posto osoba starijih od 60 godina pati od nedostatka vitamina B12. No stručnjaci kažu da je prije uzimanja bilo kakvog dodatka prehrani potrebno konzultirati liječnika te da je uvijek bolje određeni nutrijent dobiti iz svježih namirnica nego iz kapsula.

Zaključak je da se zdravim ljudima ne preporučuje uzimanje dodataka prehrani kako bi se zaštitio mozak, a savjet znanstvenika mogao bi se sumirati u dvije kratke riječi: Čuvajte novac.

Istraživanje je naručilo Globalno vijeće za zdravlje mozga (Global Council on Brain Health), a analizirani su dodaci poput vitamini B skupine, omega-3 masne kiseline, vitamin D, kofein, koenzim Q10 i gingko biloba. Znanstvenici su ustanovili da dodaci prehrani za koje se tvrdi da pomažu mozgu, najčešće uopće nisu biti testirani na tako nešto, a ono malo studija koje postoje, pokazuju različite rezultate.

“Veliki je problem što se ti dodaci prehrani predstavljaju kao lijek za gubitak pamćenja i još se tvrdi da za to postoje znanstveni dokazi”, kaže profesorica kliničke psihologije sa Sveučilišta Exeter, Linda Clare, ujedno i članica istraživačkog tima. Znanstvenici savjetuju ljudima da budu oprezni i skeptični prema tvrdnjama proizvođača. Također, upozoravaju da mnoge tablete i kapsule nisu prošle dovoljna testiranja.

No važno je naglasiti još jednu stvar: ovo je istraživanje u obzir uzelo samo utjecaj suplemenata na funkciju mozga tako da rezultati ne znače da neki dodaci prehrani možda nisu korisni za nešto drugo.

Kad je riječ o zdravlju mozga, znanstvenici opet ističu da je najbolja prevencija problema s pamćenjem zdrav život što uključuje zdravu prehranu, nepušenje, dobar san, tjelovježba, bogat društveni život i mentalna stimulacija. Britanska profesorica psihijatrije Gill Livingston kaže da je jedini zasad poznati način za prevenciju demencije kontroliranje krvnog tlaka te redovito uzimanje terapije za njegovo snižavanje.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP