Jedan od četrnaest

Sedam načina da izbjegnete demenciju

Iako za demenciju nema lijeka, postoje znanstveno dokazani načini da se od nje obranite. Pripazite na prehranu i jedite hranu bogatu ribom i povrćem, redovito vježbajte, prestanite pušiti, družite se i rješavajte križaljke.

foto: Gerd Altmann/Pixabay

Jedan od svakih 14 ljudi starijih od 65 godina oboljet će od nekog oblika demencije, pokazalo je istraživanje provedeno u Velikoj Britaniji. Iako za demenciju nema lijeka, postoje znanstveno dokazani načini da se od nje obranite, piše Guardian.

Pripazite na težinu

Jedan od najvećih faktora rizika je dijabetes i pretilost koji vam mogu udvostručiti šanse da kasnije u životu obolite od demencije. Uočena je i povezanost između demencije i visokog krvnog tlaka te visokog kolesterola iako još nije do kraja ustanovljeno na koji način su povezani. Pazite li na svoju težinu i kardiovaskularno zdravlje u srednjoj dobi, mogli biste smanjiti izgleda da u starosti obolite od demencije.

Ostavite se cigareta

Dugotrajno pušenje može ostaviti traga na našem mozgu. Znanstvenici su ustanovili da pušenje povećava rizik od kognitivnog propadanja u kasnijoj dobi. Jedna je studija čak pokazala da pušenje dvije kutije cigareta dnevno udvostručuje rizik od razvoja demencije.

Budite aktivni

Brojne studije su pokazale da redovita tjelesna aktivnost – ponekad čak i umjerenog intenziteta poput šetnje parkom – može očuvati zdravlje vašeg mozga kasnije u životu. Ostati aktivan posebno je važno za stariju populaciju, a studije su otkrile da čak i ako počnete s vježbanjem tek pod stare dane, još uvijek možete prilično pomoći svojem mozgu da ostane zdrav. Međutim, mlađi ljudi trebali bi se kloniti onih sportskih aktivnosti u kojima su česte ozljede i udarci u glavu, poput boksa pa čak i nogometa. Postoje brojni dokazi da čak i umjerene traume glave povećavaju rizik od demencije.

Kognitivni trening

Poznato je da osobe s višim obrazovanjem imaju manji rizik od razvoja demencije, no zna se i da se rizik od demencije može smanjiti ako ciljano vježbate svoj mozak kako starite. Započinjanje s novim hobijima, učenje novih vještina i poduzimanje različitih intelektualnih aktivnosti poput rješavanja zagonetki i križaljki, ima vrlo značajnu ulogu u zaštiti mozga.

Ostanite društveni

Održavanje društvenih aktivnosti poput odlazaka u posjet prijateljima, zatim na razne tečajeve ili volontiranje, štite vas od razvoja demencije. Istraživanja su pokazala da su osobe s bogatim društvenim životom manje sklone razvoju demencije te im kognitivna funkcija sporije opada.

Usvojite mediteransku prehranu

Znanstvenici nisu posve sigurno kako razne vrste nutrijenata i vitamina utječu na rizik od razvoja demencije, no zna se da su osobe koje se hrane pretežno mediteranskim načinom manje sklone da obole od te bolesti. Mediteranske prehrana se sastoji od malo mesa, ali zato mnogo ribe, voća i povrća te maslinovog ulja.

Naspavajte se

Poremećaju sna, pogotovo kronična nesanica, povezani su s razvojem demencije i kognitivnim propadanjem kasnije u životu. Imate li problema sa spavanjem, poduzmite korake da to riješite, a to ponajprije znači da se trebate obratiti svojem liječniku. Znanstvenici još uvijek ne znaju točno kako manjak kvalitetnog sna utječe na razvoj demencije, no zna se da utjecaj postoji.

Dolaze nove vrste cjepiva. Koje su njihove prednosti i mane?

I prije pandemije COVID-19 znanstvena zajednica raspravljala je o genetski baziranom cjepivu. No s njim i dolaze rizici koje znanstvenici pokušavaju poništiti prije nego takav lijek uđe u primjenu.

Autor

Virusi su prodrli u organizam i u stanju su razmnožavati se u stanicama. U nekima oni ponekad, ali ne uvijek, izazovu bolest. Imunosistem može prepoznati virus i napadnute stanice i odstraniti ih obrambenom reakcijom. To imunosistemu uspijeva kod najvećeg broja virusa, ali ne kod svih – izuzetak je, recimo, HIV, piše Deutsche Welle.

Što je obično cjepivo?

Uobičajena cjepiva podrazumijevaju unošenje oslabljenih ili umrtvljenih izazivača bolesti, ili njihovih dijelova, u organizam. Prema važećem medicinskom učenju, imunosistem reagira na strana tijela antitijelima i pamti taj odgovor u “memorijske stanice”. Tako organizam u sljedećem susretu s virusom reagira bolje i efektivnije, pa se virusna infekcija sprječava ili u najmanju ruku bivaju spriječeni teži oblici bolesti. To znači da tijelo postaje imuno. U kojoj mjeri i koliko to traje – to zavisi od više faktora.

Što su cjepiva zasnovana na DNK i RNK?

Ovakva cjepiva sadrže genetske informacije izazivača bolesti. Stanice organizma u koje se unese cjepivo prevode te informacije u proteine. Bezazleni dijelovi virusa također izazivaju obrambeni odgovor imunosistema. Tako organizam i poslije ovog cjepiva može brže reagirati na pravi virus.

Cjepivo na bazi RNK – ribonukleinske kiseline – se unosi u organizam u obliku takozvane “informacijske RNK”, koja sadrži neku vrstu uputstva za izgradnju antigena, proteina koji provociraju odgovor imunosistema.

Cjepiva na bazi DNK – dezoksiribonukleinske kiseline – funkcioniraju slično, ali molekule DNK moraju najprije prodrijeti u jezgro stanice da bi ih “informacijska RNK” prepoznala i potom tu poruku iznijela iz stanične jezgre.

Prednosti ovih cjepiva su mogućnost proizvodnje veće količine u kratkom vremenu i uz manje mjere sigurnosti – za proizvodnju nije potreban uzročnik ili njegovi dijelovi. I cijepljenje je jednostavnije, obavlja se takozvanim “pištoljima za cijepljenje”.

Rizici koje donose ovakva cjepiva

Cjepiva zasnovana na DNK sa sobom nose teoretski mogućnost da unošenjem stranog genetskog materijala u stanicu on prodre u genetski materijal, genom, same stanice. Moguće posljedice su pojačano formiranje tumora ili autoimunih bolesti. No dosada obimna ispitivanja na životinjama nisu potvrdila ovu mogućnost.

Nasuprot tome, cjepivo bazirano na RNK ne prodire u staničnu jezgru pa ne postoji ni teorijska opasnost da bude integrirana u genom stanice domaćina. Teoretski je ipak moguće da virusi koji su prisutni u stanici “prepišu” RNK u DNK i tako ipak dospiju u genetsku strukturu domaćina. Do sada takav proces nije zabilježen.

Svi ovi teoretski rizici, koji dosada nisu zabilježeni u praksi, odnose se na manji broj stanica u organizmu, a ne na genom čovjeka koji je cijepljen. Tvrdnja da ovakva cjepiva utiču na čovjekov genom je netočna.

Ovakva cjepiva su relativno nestabilna i moraju se stabilizirati, a osim toga, potrebne su im transportne tvari, primjerice nanočestice. Neželjeni učinci nisu dovoljno ispitani, ali prije izdavanja dozvole za proizvodnju i ovi aspekti se moraju istražiti u velikim kliničkim ispitivanjima.

Kakva su iskustva?

Do sada ni jedno cjepivo, bazirana na DNK i RNK, nije dobilo dozvolu za primjenu na ljudima. Više njih se nalazi na kliničkom ispitivanju – tu se cjepivo daje dobrovoljcima. Za cijepljenje životinja nekoliko ovakvih preparata je već dobilo dozvolu.

U Europskoj uniji je moguće da se dozvola dobije za cijeli prostor Unije, ako se traži dozvola za primjenu cjepiva od Europske agencije za lijekove (EMA). Dvije države članice preuzimaju u ime svih ocjenu cjepiva. U Njemačkoj je nadležan Institut Paul Erlih (PEI) pri Saveznom institutu za cjepiva i biomedicinske lijekove.

Trenutno se radi i na drugim vrstama cjepiva. Tako se primjerice bjelančevine uzročnika upotrebljavaju kao antigen. Postoje i takozvana vektorska cjepiva. Ona koriste bezopasne viruse da bi izazvale odgovor imunološkog sustava u čovjeku, piše DW.