Prati nas

Zdravlje

Skidaj kile!

10 savjeta za muškarce koji žele smršavjeti nakon pedesete

Kad prevalimo neku godina, suvišni kilogrami idu dolje mnogo teže i sporije nego kad smo bili mladi. Zato je potrebano napraviti određene prilagodbe u svojem životu, no nakon početne muke, zdraviji način života donijet će vam ne samo vitkiju liniju već i više energije.

Silvija Novak

Objavljeno

|

foto: Ehimetalor Unuabona/Unsplash

Ako vam se čini da je nakon pedesete teže izgubiti prekomjerne kilograme, u pravu ste. “Kako starite, vaš metabolizam usporava, a apsorpcija tvari iz hrane postaje manje učinkovita. Da biste održali tjelesnu masu, potrebno vam je manje kalorija”, kaže za portal Menshealth Katherine L. Tucker, doktorica nutritivne epidemiologije i ravnateljica Centra za javno zdravstvo pri Sveučilištu Massachusetts-Lowell.

Osim toga, i kvaliteta mišića se mijenja pa tkivo koje se prije sastojalo gotovo isključivo od mišićnih vlakana, sada je prošarano i onim masnim, naglašava doktor Stephen Anton, ravnatelj Odjela za gerijatrijska istraživanja na Sveučilištu Florida. “Nakon pedesete, ubrzava proces prožimanja mišića masnim tkivom. Rezultat toga je povećan osjećaj umora i usporen metabolizam. Zbog toga 50-godišnji muškarac treba oko 100 kalorija manje da bi održao jednaku težinu kao i 20-godišnjak. Ako to ne kompenzirate, vaša će se masa povećati”, izračunao je doktor Steven Heymsfield iz Biomedicinskog istraživačkog centra Pennington.


I nakon pedesete je moguće izgubiti kile, no morat ćete uložiti više truda. Donosimo nekoliko savjeta kako da to učinite:

Jedite više voća i povrća

Da biste smršavili, očito morate unositi manje kalorija nego trošite. No umjesto da se usredotočimo na ono što morate jesti MANJE, porazgovarajmo o onome što morate jesti VIŠE. Jedna studija s Harvarda pokazala je da su ljudi koji su unosili više voća i povrća, pogotovo bobica, jabuka, krušaka, soje i cvjetače, lakše gubili prekomjerne kilograme. Voće i povrće je siromašno kalorijama, ali bogato važnim vitaminima i mineralima koje, kako starite, trebate sve više i više.

Prilikom svakog obroka, napunite barem pola tanjura voćem ili povrćem, kad je sezona zamrznite određenu količinu u zamrzivaču, uživajte i voćnim i povrtnim salatama. Kako biste si olakšali život, Holly F. Lofton, voditeljica Odjela za probleme prekomjerne težine na Sveučilištu New York, preporučuje konzumiranje tzv. “lakog povrća”, tj. onog kojeg je dovoljno samo oprati, skuhati i pojesti, poput brokule ili šparoga.

Nabavite ekspres-lonac i skuhajte grah

Grahorice su krcate vlaknima i proteinima, koji kad prolaze kroz vaš probavni trakt, hrane dobre bakterije, objašnjava doktorica Tucker. Te bakterije pomažu u stvaranju onih masnih kiselina koje štite vaš metabolizam. Jedna studija iz Kanade pokazala je da su oni koji su jeli grahorice svaki dan, u šest tjedana izgubili više kilograma od onih koji to nisu činili. Kako biste si olakšali život, nabavite ekspres-lonac i u njemu skuhajte variva od grahorica koja mogu nahraniti čitavu obitelj.

Neka vam kućna vaga bude prijatelj

Važite se svako jutro kako biste mogli pratiti svoju težinu. Ako se važete svakoga dana, odmah ćete primijetiti nagomilavanje kilograma pa ćete tako moći reagirati dok problem još nije uzeo maha. Ako vas višak kilograma muči duže vrijeme, vaše će se tijelo “reprogramirati” na tu veću kilažu pa će vam biti teže smršaviti jer ćete brže ogladnjeti.

Usredotočite se na ono što jedete

Uz sve obaveze, nije lako uvijek voditi računa o zdravoj prehrani. “Zbog užurbanog načina života, obroci ne dobivaju onu pažnju koju zaslužuju, a ljudi se često prejedaju nekvalitetnim namirnicama”, kaže doktorica Bettina Mittendorfer, sa Sveučilišta Washington. “No ako ste svjesni onoga što unosite u svoj organizam, jedete polako i promišljeno, lakše ćete smršaviti. Umjesto da pojedete nešto na brzinu dok se vozite u autu, ili progutate nešto iz pekare između dva sastanka, uzmite si vremena, sjednite i pojedite nešto kvalitetno. Žvačite polako i uživajte u svakom zalogaju.”

Doktorica dodaje da ćete pojesti manje ako u svoj obrok ubacite hrskave elemente poput listića sirovog kupusa. Također naglašava i da se pred televizorom pojede značajno više jer ste nesvjesni procesa jedenja pa samo trpate hranu u sebe. Još jedna opasna zona je prehrana na putovanjima kad su ljudi skloni jesti nezdrave sendviče koje su kupili usput. Kad mijenjate prehranu, mijenjate je u svim okolnostima, bili kod kuće ili na putu. Preporučuje se i tijekom putovanja pojesti barem jedan zdravi i uravnotežen obrok dnevno kako biste i dok izbivate iz kuće imali barem nekakvu prehrambenu strukturu.

Prestanite piti šećer

Zašećerena pića ne čine ništa dobro vašem tijelu samo ga zatrpavaju praznim kalorijama. U jednoj običnoj Coca-coli ima oko 150 kalorija i ničeg drugog. “Ako tih 150 kalorija unesete preko nekakve salate umjesto gaziranog slatkog pića, duže ćete biti siti i u svoje ćete tijelo unijeti korisne namirnice”, kaže doktorica Mittendorfen. Ljudi koji su prestali piti zaslađene sokove, brže su gubili na težini od onih koji nisu, a valja znati da čak i smoothiji i negazirani sokovi mogu unijeti u vaše tijelo jako puno šećera. Ipak, ako uživate u sokovima, uvijek je najbolja opcija sok od svježe iscijeđenog voća.

Pomiješajte razne vježbe

Ako se nakanili izgubiti suvišne kilograme pa ste počeli vježbati, nije dobro usredotočiti se na samo jedan oblik vježbe. U nedavnoj studiji Sveučilišta Illinois i Iowa, starije osobe koje su kombinirale aerobni trening i trening s opterećenjem, lakše su gubile masno tkivo i povećavale mišićnu masu od onih koji su se usredotočila samo na jedan vid vježbi.

Iskušajte novi sport

Ako se vježbajući i zabavljate, učinak će svakako biti bolji. “Sportovi poput nogometa, košarke, pa čak i bacanja frizbija, izgaraju mnogo kalorija. A ako se usput zabavljate s društvom, nećete niti primijetiti da zapravo vježbate”, kaže doktor Anton. “Općenito, društveni sportovi pomažu ljudima da učine zdrave pomake u svom životnom stilu.” Istraživanja to potvrđuju: oni koji su uz dijetu igrali i nogomet, brže su gubili na težini od onih koji su samo bili na dijeti.

Pokušajte povremeno postiti

O povremenom postu se u posljednje vrijeme mnogo govori. Iako post zvuči pomalo zastrašujuće, to zapravo znači da jedete promišljeno samo u određeni dio dana umjesto da jedete kad god vam padne na pamet. Suzdržavanje od hrane u određeno doba dana može potaknuti vaše tijelo da kao izvor energije koristi nakupljene masnoće umjesto glukozu direktno iz krvi, kaže doktor Anton.

Za početak, pokušajte postiti osam ili devet sati u što ćete uključiti i vrijeme koje provedete spavajući. Kad vam to pođe za rukom, vrijeme posta produžite na 12 sati. To praktički znači da nakon osmosatnog sna, nećete jesti još samo četiri sata. Ne zvuči tako zastrašujuće, zar ne?

Vježbajte jogu

Osim kralježnice, bit će vam zahvalan i mozak kojeg će meditacija u pokretu (što zapravo joga jest) opustiti. Sama joga neće vam pomoći u gubljenju kilograma, ali je dobar dodatak svim ostalim elementima. Istraživači iz Kine ustanovili su da su ljudi koji su vježbali jogu samo jednu godinu, imali manji opseg struka od onih koji nisu, a upravo to je ključni pokazatelj debljine.

Pazite koje lijekove uzimate

“Mnogi ljudi iznad pedesete uzimaju neku vrstu lijeka”, kaže doktorica Lofton. “Dobro je istražiti ili s liječnikom prokomentirati koji od lijekova pomažu nakupljanju suvišnih kilograma pa prema tome, ako je moguće, prilagoditi terapiju.”

.

Zdravlje

Otkriveno je zašto je koronavirus puno opasniji za starije ljude

‘Starije osobe imaju više težih bolesti u usporedbi s mladima i otkrili smo da kod starijih ljudi citotoksični dio imunološke kontrole nije toliko učinkovit da reagira na virus.’

Silvija Novak

Objavljeno

|

Iako se ljudi bilo koje dobi mogu zaraziti virusom SARS-CoV-2 koji uzrokuje COVID-19, stariji pacijenti su u većem riziku da razviju teži oblik bolesti ili čak umru. Novo istraživanje u kojem se uspoređuje imunološki odgovor među dobnim skupinama, moglo bi pomoći objasniti zašto je to tako, piše portal Zee News.

Istraživači su otkrili da stariji pacijenti s tom bolešću imaju nižu koncentraciju imunoloških stanica potrebnih za izbacivanje virusa iz tijela. Studija je objavljena ovog tjedna časopisu Američkog društva za mikrobiologiju mBio.


“Starije osobe imaju više težih bolesti u usporedbi s mladima i otkrili smo da kod starijih ljud citotoksični dio imunološke kontrole nije toliko učinkovit da reagira na virus”, rekao je voditelj istraživanja, virolog dr. Gennadiy Zelinskyy iz Sveučilišne bolnice Essen u Njemačkoj.

On i njegovi kolege analizirali su uzorke krvi 30 osoba s blagim slučajevima COVID-19 kako bi promatrali kako T-stanice, potrebne za prepoznavanje i uklanjanje zaraženih stanica, reagiraju tijekom infekcije virusom SARS-CoV-2.

Starost pacijenata kretala se od srednjih dvadesetih pa do kasnih devedesetih godina. Kod svih pacijenata znanstvenici su otkrili da su akutne infekcije SARS-CoV-2 dovele do manjeg broja T-stanica u krvi pacijenata u usporedbi sa zdravim osobama. Ovo smanjenje broja T stanica je jedno od mnogih neželjenih iznenađenja od COVID-19, rekao je Zelinskyy.

Većina virusa, jednom kad uđe u tijelo, pokreće ekspanziju T-stanica imunološkog sustava. Tu spadaju T-stanice “ubojice”, koje igraju ključnu ulogu u iskorjenjivanju stanica zaraženih virusom. One proizvode citotoksične molekule koje uništavaju zaražene stanice u tijelu. Ali ako nečiji imunološki sustav proizvodi manje tih T-stanica, rekao je Zelinskyy, borba protiv virusne infekcije bit će manje uspješna.

U skupini bolesnika s COVID-19 koju su proučavali Zelinskyy i njegovi kolege, istraživači su na sličan način utvrdili da se broj CD8+ T-stanica koje proizvode citotoksične molekule kao odgovor na virus, smanjuje s povećanjem dobi, a to smanjenje je u prosjeku bilo značajno veće kod bolesnika starijih od 80.

Štoviše, “ubojite” T-stanice kod pacijenata u dobi od 80 do 96 godina stvarale su citotoksične molekule nižom učestalošću od sličnih stanica kod mlađih pacijenata. Virus SARS-CoV-2 veže se na stanice u nosu ili ustima. Odatle se može proširiti na pluća i preći na druge organe, što izaziva infekciju opasnu po život.

“Citotoksične T-stanice zaista se bore za kontrolu tijekom ove akutne faze infekcije”, rekao je Zelinskyy. Ako imunološki sustav starijeg pacijenta proizvodi manje ubojitih T-stanica, a te su stanice neadekvatno naoružane, rekao je, možda su nedostatna obrana protiv virusa SARS-CoV-2.

Virusne čestice mogu se nastaviti širiti i, kao rezultat, infekcija se pogoršava. Novi podaci sugeriraju da citotoksične T-stanice igraju ključnu ulogu u kontroli ranih infekcija, ali Zelinskyy je upozorio da je prerano da bi se znalo može li se ta veza iskoristiti za dizajn učinkovite imunoterapije koja koristi ove stanice.

U prethodnim studijama o virusnim infekcijama kod miševa, njegova je skupina otkrila da je inhibitor kontrolne točke – imunoterapija koja aktivira T-stanice ubojice i učinkovito otpušta kočnice imunološkog sustava – poboljšava kontrolu virusa, ali potencijalno može kasnije oštetiti pluća i druge organe.

Daljnje su studije potrebne, rekao je Zelinskyy, kako bi se bolje razumjeli potencijalni rizici i koristi T-stanica kao načina za kontrolu SARS-CoV-2 i drugih virusa.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP