Prati nas

Zdravlje

Skidaj kile!

10 savjeta za muškarce koji žele smršavjeti nakon pedesete

Kad prevalimo neku godina, suvišni kilogrami idu dolje mnogo teže i sporije nego kad smo bili mladi. Zato je potrebano napraviti određene prilagodbe u svojem životu, no nakon početne muke, zdraviji način života donijet će vam ne samo vitkiju liniju već i više energije.

Objavljeno

|

foto: Ehimetalor Unuabona/Unsplash

Ako vam se čini da je nakon pedesete teže izgubiti prekomjerne kilograme, u pravu ste. “Kako starite, vaš metabolizam usporava, a apsorpcija tvari iz hrane postaje manje učinkovita. Da biste održali tjelesnu masu, potrebno vam je manje kalorija”, kaže za portal Menshealth Katherine L. Tucker, doktorica nutritivne epidemiologije i ravnateljica Centra za javno zdravstvo pri Sveučilištu Massachusetts-Lowell.

Osim toga, i kvaliteta mišića se mijenja pa tkivo koje se prije sastojalo gotovo isključivo od mišićnih vlakana, sada je prošarano i onim masnim, naglašava doktor Stephen Anton, ravnatelj Odjela za gerijatrijska istraživanja na Sveučilištu Florida. “Nakon pedesete, ubrzava proces prožimanja mišića masnim tkivom. Rezultat toga je povećan osjećaj umora i usporen metabolizam. Zbog toga 50-godišnji muškarac treba oko 100 kalorija manje da bi održao jednaku težinu kao i 20-godišnjak. Ako to ne kompenzirate, vaša će se masa povećati”, izračunao je doktor Steven Heymsfield iz Biomedicinskog istraživačkog centra Pennington.


I nakon pedesete je moguće izgubiti kile, no morat ćete uložiti više truda. Donosimo nekoliko savjeta kako da to učinite:

Jedite više voća i povrća

Da biste smršavili, očito morate unositi manje kalorija nego trošite. No umjesto da se usredotočimo na ono što morate jesti MANJE, porazgovarajmo o onome što morate jesti VIŠE. Jedna studija s Harvarda pokazala je da su ljudi koji su unosili više voća i povrća, pogotovo bobica, jabuka, krušaka, soje i cvjetače, lakše gubili prekomjerne kilograme. Voće i povrće je siromašno kalorijama, ali bogato važnim vitaminima i mineralima koje, kako starite, trebate sve više i više.

Prilikom svakog obroka, napunite barem pola tanjura voćem ili povrćem, kad je sezona zamrznite određenu količinu u zamrzivaču, uživajte i voćnim i povrtnim salatama. Kako biste si olakšali život, Holly F. Lofton, voditeljica Odjela za probleme prekomjerne težine na Sveučilištu New York, preporučuje konzumiranje tzv. “lakog povrća”, tj. onog kojeg je dovoljno samo oprati, skuhati i pojesti, poput brokule ili šparoga.

Nabavite ekspres-lonac i skuhajte grah

Grahorice su krcate vlaknima i proteinima, koji kad prolaze kroz vaš probavni trakt, hrane dobre bakterije, objašnjava doktorica Tucker. Te bakterije pomažu u stvaranju onih masnih kiselina koje štite vaš metabolizam. Jedna studija iz Kanade pokazala je da su oni koji su jeli grahorice svaki dan, u šest tjedana izgubili više kilograma od onih koji to nisu činili. Kako biste si olakšali život, nabavite ekspres-lonac i u njemu skuhajte variva od grahorica koja mogu nahraniti čitavu obitelj.

Neka vam kućna vaga bude prijatelj

Važite se svako jutro kako biste mogli pratiti svoju težinu. Ako se važete svakoga dana, odmah ćete primijetiti nagomilavanje kilograma pa ćete tako moći reagirati dok problem još nije uzeo maha. Ako vas višak kilograma muči duže vrijeme, vaše će se tijelo “reprogramirati” na tu veću kilažu pa će vam biti teže smršaviti jer ćete brže ogladnjeti.

Usredotočite se na ono što jedete

Uz sve obaveze, nije lako uvijek voditi računa o zdravoj prehrani. “Zbog užurbanog načina života, obroci ne dobivaju onu pažnju koju zaslužuju, a ljudi se često prejedaju nekvalitetnim namirnicama”, kaže doktorica Bettina Mittendorfer, sa Sveučilišta Washington. “No ako ste svjesni onoga što unosite u svoj organizam, jedete polako i promišljeno, lakše ćete smršaviti. Umjesto da pojedete nešto na brzinu dok se vozite u autu, ili progutate nešto iz pekare između dva sastanka, uzmite si vremena, sjednite i pojedite nešto kvalitetno. Žvačite polako i uživajte u svakom zalogaju.”

Doktorica dodaje da ćete pojesti manje ako u svoj obrok ubacite hrskave elemente poput listića sirovog kupusa. Također naglašava i da se pred televizorom pojede značajno više jer ste nesvjesni procesa jedenja pa samo trpate hranu u sebe. Još jedna opasna zona je prehrana na putovanjima kad su ljudi skloni jesti nezdrave sendviče koje su kupili usput. Kad mijenjate prehranu, mijenjate je u svim okolnostima, bili kod kuće ili na putu. Preporučuje se i tijekom putovanja pojesti barem jedan zdravi i uravnotežen obrok dnevno kako biste i dok izbivate iz kuće imali barem nekakvu prehrambenu strukturu.

Prestanite piti šećer

Zašećerena pića ne čine ništa dobro vašem tijelu samo ga zatrpavaju praznim kalorijama. U jednoj običnoj Coca-coli ima oko 150 kalorija i ničeg drugog. “Ako tih 150 kalorija unesete preko nekakve salate umjesto gaziranog slatkog pića, duže ćete biti siti i u svoje ćete tijelo unijeti korisne namirnice”, kaže doktorica Mittendorfen. Ljudi koji su prestali piti zaslađene sokove, brže su gubili na težini od onih koji nisu, a valja znati da čak i smoothiji i negazirani sokovi mogu unijeti u vaše tijelo jako puno šećera. Ipak, ako uživate u sokovima, uvijek je najbolja opcija sok od svježe iscijeđenog voća.

Pomiješajte razne vježbe

Ako se nakanili izgubiti suvišne kilograme pa ste počeli vježbati, nije dobro usredotočiti se na samo jedan oblik vježbe. U nedavnoj studiji Sveučilišta Illinois i Iowa, starije osobe koje su kombinirale aerobni trening i trening s opterećenjem, lakše su gubile masno tkivo i povećavale mišićnu masu od onih koji su se usredotočila samo na jedan vid vježbi.

Iskušajte novi sport

Ako se vježbajući i zabavljate, učinak će svakako biti bolji. “Sportovi poput nogometa, košarke, pa čak i bacanja frizbija, izgaraju mnogo kalorija. A ako se usput zabavljate s društvom, nećete niti primijetiti da zapravo vježbate”, kaže doktor Anton. “Općenito, društveni sportovi pomažu ljudima da učine zdrave pomake u svom životnom stilu.” Istraživanja to potvrđuju: oni koji su uz dijetu igrali i nogomet, brže su gubili na težini od onih koji su samo bili na dijeti.

Pokušajte povremeno postiti

O povremenom postu se u posljednje vrijeme mnogo govori. Iako post zvuči pomalo zastrašujuće, to zapravo znači da jedete promišljeno samo u određeni dio dana umjesto da jedete kad god vam padne na pamet. Suzdržavanje od hrane u određeno doba dana može potaknuti vaše tijelo da kao izvor energije koristi nakupljene masnoće umjesto glukozu direktno iz krvi, kaže doktor Anton.

Za početak, pokušajte postiti osam ili devet sati u što ćete uključiti i vrijeme koje provedete spavajući. Kad vam to pođe za rukom, vrijeme posta produžite na 12 sati. To praktički znači da nakon osmosatnog sna, nećete jesti još samo četiri sata. Ne zvuči tako zastrašujuće, zar ne?

Vježbajte jogu

Osim kralježnice, bit će vam zahvalan i mozak kojeg će meditacija u pokretu (što zapravo joga jest) opustiti. Sama joga neće vam pomoći u gubljenju kilograma, ali je dobar dodatak svim ostalim elementima. Istraživači iz Kine ustanovili su da su ljudi koji su vježbali jogu samo jednu godinu, imali manji opseg struka od onih koji nisu, a upravo to je ključni pokazatelj debljine.

Pazite koje lijekove uzimate

“Mnogi ljudi iznad pedesete uzimaju neku vrstu lijeka”, kaže doktorica Lofton. “Dobro je istražiti ili s liječnikom prokomentirati koji od lijekova pomažu nakupljanju suvišnih kilograma pa prema tome, ako je moguće, prilagoditi terapiju.”

.

Zdravlje

HZJZ je izdao upozorenje hrvatskim građanima u vezi širenja korona virusa

Vrlo vjerojatno se prenosi kapljičnim putem (izravan kontakt s izlučevinama bolesnika) i inhalatorno (udisanjem aerosola koji nastaje pri medicinskim zahvatima u zdravstvenim ustanovama).

Objavljeno

|

Autor

Hrvatski zavod za javno zdravstvo opsežno je analizirao stanje s korona virusom u svijetu. U nastavku teksta pročitajte što su naši stručnjaci preporučili građanima u vezi ove epidemije upale pluća.

Kako je počelo?

U prosincu 2019. uočeno je grupiranje oboljelih od upale pluća u gradu Wuhan, Hubei provincija u Kini. Oboljeli su razvili simptome povišene tjelesne temperature i otežanog disanja. Prema raspoloživim podacima, prvi slučaj razvio je simptome 8. prosinca 2019.


Oboljeli su se u početku uglavnom epidemiološki povezivali s boravkom na gradskoj tržnici Huanan Seafood Wholesale Market, veleprodajnom tržnicom morskih i drugih živih životinja. Kao uzročnik početkom siječnja identificiran je novi Coronavirus (2019-nCoV) koji pripada istoj porodici koronavirusa kao i SARS-CoV. U siječnju 2020. potvrđeni su pojedinačni slučajevi bolesti uzrokovane novim Coronavirusom i u drugim gradovima i provincijama Kine, kao što su Guandong i Beijing, te nekoliko importiranih slučajeva u drugim državama (Tajland, Japan, Južna Koreja, SAD) kod ljudi koji su doputovali iz Wuhana.

Kako izgleda bolest?

Bolest je karakterizirana povišenom tjelesnom temperaturom i kašljem, a u težim slučajevima može se razviti upala pluća s otežanim disanjem i nedostatkom zraka.

Broj oboljelih, udio oboljelih s teškom kliničkom slikom i broj umrlih mijenja se iz dana u dan i ovisi o izvoru informacija te je nezahvalno uopće navoditi brojeve. Uglavnom, nekoliko je stotina potvrđenih slučajeva bolesti, oko četvrtina oboljelih ima tešku kliničku sliku, a umrlih u trenutku pisanja ovog teksta ima nešto manje od 20.

Kako su se zarazili prvi pacijenti?

Točan način na koji je novi virus ušao u ljudsku populaciju i načini širenja s čovjeka na čovjeka nisu još sa sigurnošću utvrđeni. Zasad se ne može reći jesu li ljudi zaraženi alimentarnim putem (jedenjem neadekvatno termički obrađenih namirnica životinjskog porijekla), respiratornim putem (udisanjem aerosola koji nastaje pri manipuliranju životinjama i obradi mesa i ostalih proizvoda životinjskog porijekla), izravnim kontaktom (unosom infektivnog materijala, izlučevina ili krvi životinja putem sluznice ili oštećene kože) ili nekim drugim putem. P

retpostavlja se da je izvor virusa za prvooboljele osobe neka životinja, moguće koja se ilegalno prodavala na tržnici. Kineske zdravstvene vlasti su zatvorile tržnicu s kojom se povezuju prvi bolesnici i u tijeku je ispitivanje uzoraka životinja kojima se trgovalo.

Kako se virus prenosi unutar populacije?

Put prijenosa s čovjeka na čovjeka također nije sa sigurnošću utvrđen, a vrlo vjerojatno se prenosi kapljičnim putem (izravan kontakt s izlučevinama bolesnika) i inhalatorno (udisanjem aerosola koji nastaje pri medicinskim zahvatima u zdravstvenim ustanovama). Nije poznato u kojoj mjeri postoji mogućnost prijenosa zaraze fekalno-oralnim putem (unos stolice bolesnika u probavni sustav prljavim rukama, zagađenom hranom ili vodom), spolnim putem ili putem krvi.

Koje su mjere opreza?

  • izbjegavanje bliskog kontakta s osobama koji imaju akutnu respiratornu infekciju;
  • često pranje ruku, posebno nakon izravnog kontakta s bolesnim ljudima ili njihovom okolinom, ako kontakt s bolesnom osobom nije moguće izbjeći, koristiti kiruršku masku za prekrivanje usta i nosa, ne dodirivati oči usta i nos nakon dodirivanja bolesnika i obavezno pranje ili dezinfekcija ruku nakon kontakta s bolesnikom;
  • izbjegavanje bliskog kontakta sa živim ili uginulim životinjama, kako domaćim tako i divljim životinjama;
  • konzumiranje pravilno termički obrađenih namirnica, po mogućnosti neposredno nakon pripreme; temeljito guljenje voća i povrća, pijenje flaširane vode bez leda;
  • izbjegavanje nezaštićenog spolnog odnosa s osbama čije je zdravsteno stanje nepoznato;
  • izbjegavanja dijeljenje pribora za injektiranje lijekova (ili ilegalnih opojnih sredstava) s drugim osobama;

Što kaže Svjetska zdravstvena organizacija?

U Svjetskoj zdravstveno organizaciji 22. i 23. siječnja održan je sastanak Odbora za hitna stanja na kojem se odlučivalo o tome hoće li ovu bolest proglasiti javnozdravstvenim hitnim stanjem od međunarodnog značaja (Public Health Emergency of International Concern – PHEIC). Proglašavanje ove epidemije PHEIC-om omogućilo bi bolju međunarodnu koordinaciju odgovora na epidemiju, u skladu s obvezujućim preporukama SZO-a te dodatnu međunarodnu mobilizaciju financijskih i ljudskih resursa.

Odlučeno je da se u ovom trenuku ne proglasi ova bolest javnozdravstvenim hitnim stanjem od međunarodnog značaja. Neovisno o tome, sve zemlje trebaju u okviru razumnih granica provoditi mjere za smanjenje rizika od unosa i širenja bolesti u svojoj populaciji.

Neke su zemlje poput Sjedinjenih Američkih Država, Italije, nekih azijskih zemalja, uvele mjerenje temperature putnicima koji ulaze u zemlju izravnim letovima iz Wuhana. Neke zemlje savjetuju odgodu putovanja u Wuhan ili u provinciju Hubei, ako nisu nužna. To su sve mjere koje nadilaze uobičajene preporuke Svjetske zdravstvene organizacije.

Istovremeno, Kina provodi vrlo stroge mjere obuzdavanja širenja bolesti na način da na aerodromu u Wuhanu, većim autobusnim i željezničkim postajama već dulje vrijeme provode mjerenje temperature putnika koji napuštaju grad. Kineske vlasti preporučuju svojim građanima da ne putuju u Wuhan ako ne moraju, a po svemu sudeći, planira se ukidanje transportnih linija iz Wuhana prema drugim dijelovima Kine i prema inozemstvu.

Dakle, u Kini i u nekim drugim zemljama već se provode vrlo restriktivne mjere za obuzdavanje širenja bolesti.

Za sada Svjetska zdravstvena organizacija ne preporučuje nikakva ograničenja u prometu ljudi i trgovini s Kinom, pokrajinom Hubei ni gradom Wuhanom.

Ni mi ne preporučujemo našim građanima izbjegavanje putovanja u zahvaćena područja, jer se rizik od bolesti može smanjiti pridržavanjem mjera opreza, piše HZJZ. Međutim, zbog restrikcija u prometu koje su uvele kineske vlasti, preporučljivo je izbjeći putovanje u Wuhan ako je moguće, jer će biti teško izići iz grada dok su na snazi ograničenja prometa što su ih uvele kineske vlasti.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP