I dalje su naši prijatelji

Mogu li kućni ljubimci prenijeti COVID-19? Ovo su najnovije spoznaje

Ni u jednom slučaju nije dokazano da su kućni ljubimci bili izvor infekcije virusom SARS-CoV-2 za ljude, nego upravo obrnuto. Tako nedvojbeno i dalje ostaje činjenica da je glavni izvor infekcije virusom SARS-CoV-2 čovjek.

foto: Krista Mangulsone/Unsplash

Veterinarski fakultet Sveučilišta u Zagrebu sastavio je opsežan odgovor o mogućnostima prijenosa zaraze putem kućnih ljubimaca. Tekst prenosimo u cijelosti.

U nizu svakodnevnih informacija vezanih uz nove spoznaje o bolesti COVID-19 posljednjih je dana objavljeno nekoliko članaka o mogućnosti infekcija kućnih ljubimaca virusom SARS-CoV-2. Trenutačno najrelevantnije istraživanje za ovu temu objavili su kineski autori u časopisu Science kojim dokazuju mogućnost aktivne infekcije mačaka i pitomih vretica (tvorova), dok je u pasa, svinja, kokoši i pataka ona zanemariva ili isključena.

Važno je naglasiti da su u ovom istraživanju životinje pokusno inficirane visokim virusnim dozama u uvjetima koji nisu istoznačni prirodnom okruženju.

Što se tiče prirodnih infekcija kućnih ljubimaca, sve dosadašnje pouzdano dokazane zabilježene su isključivo u ljubimaca koji su boravili u kućanstvu s oboljelim ljudima, i to ne dokazom infektivnog virusa, nego dijela virusnoga genoma.

Ljudi su zarazili životinje, ne obrnuto

Ono najvažnije, do danas ni u jednom slučaju nije dokazano da su kućni ljubimci bili izvor infekcije virusom SARS-CoV-2 za ljude, nego upravo obrnuto. Tako nedvojbeno i dalje ostaje činjenica da je glavni izvor infekcije virusom SARS-CoV-2 čovjek, odnosno da se virus uglavnom prenosi kapljičnim putem pri kihanju i kašljanju, kao i neizravno putem kontaminiranih ruku izlučevinama oboljele osobe. Stoga prije svega apeliramo na poštovanje svih epidemioloških mjera zahvaljujući kojima u našoj domovini održavamo povoljnu epidemiološku situaciju.

Ipak, zbog nedovoljne istraženosti ove nove bolesti, a u skladu sa svim relevantnim znanstvenim informacijama i najvišom razinom opreza, radi isključivanja i najmanje opasnosti preporučuje se pojačan oprez doktora veterinarske medicine u kliničkom radu s kućnim ljubimcima koji pokazuju kliničke znakove bolesti prednjih dišnih puteva, a boravili su u kućanstvima s oboljelim ljudima. Također se preporučuje da kućni ljubimci budu u samoizolaciji s oboljelim vlasnicima te da drugi ljudi ne skrbe o njima, što je sigurno dostatna epidemiološka mjera s obzirom na dosadašnje spoznaje.

Slušajte stručnjake

U civiliziranim društvima domaće životinje i kućni ljubimci važan su dio ljudske svakodnevice. Mačke i pitome vretice uobičajeni su kućni ljubimci i često žive s ljudima u bliskoj kohabitaciji. Ishitreno i subjektivno tumačenje infekcije mačaka i drugih kućnih ljubimaca kao važnog čimbenika u širenju virusa SARS-CoV-2 moglo bi dovesti do neopravdanog stigmatiziranja i napuštanja ovih životinja. Stoga apeliramo da se u informiranju o svim aspektima bolesti COVID-19 prate službene objave relevantnih institucija, pa tako i o ulozi životinja u ovoj pandemiji.

Ove najnovije informacije dijelimo u skladu s trajnom odrednicom naše institucije za objektivnim i pravodobnim informiranjem kolega i široke javnosti, naglašavajući još jednom da se COVID-19 primarno prenosi s čovjeka na čovjeka te da je uloga kućnih ljubimaca u prijenosu virusa prema svim sadašnjim znanstveno utemeljenim spoznajama vrlo mala. Za razliku od toga, ljubav i radost koju nam naši ljubimci pružaju, a pogotovo u ovo vrijeme socijalnog distanciranja, zasigurno je neprocjenjiva.

Dolaze nove vrste cjepiva. Koje su njihove prednosti i mane?

I prije pandemije COVID-19 znanstvena zajednica raspravljala je o genetski baziranom cjepivu. No s njim i dolaze rizici koje znanstvenici pokušavaju poništiti prije nego takav lijek uđe u primjenu.

Autor

Virusi su prodrli u organizam i u stanju su razmnožavati se u stanicama. U nekima oni ponekad, ali ne uvijek, izazovu bolest. Imunosistem može prepoznati virus i napadnute stanice i odstraniti ih obrambenom reakcijom. To imunosistemu uspijeva kod najvećeg broja virusa, ali ne kod svih – izuzetak je, recimo, HIV, piše Deutsche Welle.

Što je obično cjepivo?

Uobičajena cjepiva podrazumijevaju unošenje oslabljenih ili umrtvljenih izazivača bolesti, ili njihovih dijelova, u organizam. Prema važećem medicinskom učenju, imunosistem reagira na strana tijela antitijelima i pamti taj odgovor u “memorijske stanice”. Tako organizam u sljedećem susretu s virusom reagira bolje i efektivnije, pa se virusna infekcija sprječava ili u najmanju ruku bivaju spriječeni teži oblici bolesti. To znači da tijelo postaje imuno. U kojoj mjeri i koliko to traje – to zavisi od više faktora.

Što su cjepiva zasnovana na DNK i RNK?

Ovakva cjepiva sadrže genetske informacije izazivača bolesti. Stanice organizma u koje se unese cjepivo prevode te informacije u proteine. Bezazleni dijelovi virusa također izazivaju obrambeni odgovor imunosistema. Tako organizam i poslije ovog cjepiva može brže reagirati na pravi virus.

Cjepivo na bazi RNK – ribonukleinske kiseline – se unosi u organizam u obliku takozvane “informacijske RNK”, koja sadrži neku vrstu uputstva za izgradnju antigena, proteina koji provociraju odgovor imunosistema.

Cjepiva na bazi DNK – dezoksiribonukleinske kiseline – funkcioniraju slično, ali molekule DNK moraju najprije prodrijeti u jezgro stanice da bi ih “informacijska RNK” prepoznala i potom tu poruku iznijela iz stanične jezgre.

Prednosti ovih cjepiva su mogućnost proizvodnje veće količine u kratkom vremenu i uz manje mjere sigurnosti – za proizvodnju nije potreban uzročnik ili njegovi dijelovi. I cijepljenje je jednostavnije, obavlja se takozvanim “pištoljima za cijepljenje”.

Rizici koje donose ovakva cjepiva

Cjepiva zasnovana na DNK sa sobom nose teoretski mogućnost da unošenjem stranog genetskog materijala u stanicu on prodre u genetski materijal, genom, same stanice. Moguće posljedice su pojačano formiranje tumora ili autoimunih bolesti. No dosada obimna ispitivanja na životinjama nisu potvrdila ovu mogućnost.

Nasuprot tome, cjepivo bazirano na RNK ne prodire u staničnu jezgru pa ne postoji ni teorijska opasnost da bude integrirana u genom stanice domaćina. Teoretski je ipak moguće da virusi koji su prisutni u stanici “prepišu” RNK u DNK i tako ipak dospiju u genetsku strukturu domaćina. Do sada takav proces nije zabilježen.

Svi ovi teoretski rizici, koji dosada nisu zabilježeni u praksi, odnose se na manji broj stanica u organizmu, a ne na genom čovjeka koji je cijepljen. Tvrdnja da ovakva cjepiva utiču na čovjekov genom je netočna.

Ovakva cjepiva su relativno nestabilna i moraju se stabilizirati, a osim toga, potrebne su im transportne tvari, primjerice nanočestice. Neželjeni učinci nisu dovoljno ispitani, ali prije izdavanja dozvole za proizvodnju i ovi aspekti se moraju istražiti u velikim kliničkim ispitivanjima.

Kakva su iskustva?

Do sada ni jedno cjepivo, bazirana na DNK i RNK, nije dobilo dozvolu za primjenu na ljudima. Više njih se nalazi na kliničkom ispitivanju – tu se cjepivo daje dobrovoljcima. Za cijepljenje životinja nekoliko ovakvih preparata je već dobilo dozvolu.

U Europskoj uniji je moguće da se dozvola dobije za cijeli prostor Unije, ako se traži dozvola za primjenu cjepiva od Europske agencije za lijekove (EMA). Dvije države članice preuzimaju u ime svih ocjenu cjepiva. U Njemačkoj je nadležan Institut Paul Erlih (PEI) pri Saveznom institutu za cjepiva i biomedicinske lijekove.

Trenutno se radi i na drugim vrstama cjepiva. Tako se primjerice bjelančevine uzročnika upotrebljavaju kao antigen. Postoje i takozvana vektorska cjepiva. Ona koriste bezopasne viruse da bi izazvale odgovor imunološkog sustava u čovjeku, piše DW.