Prati nas

Mozaik

Potrošačka ognjica

Američka izmišljotina protiv koje se Hrvati ne bune – Crni petak

Crni petak (Black Friday) sinonim je za globalnu šoping grozonicu. I dok Valentinovo i Noć vještica Hrvati nazivaju ‘uvoznim američkim izmišljotinama bez uporišta u našoj tradiciji’, Crni petak prihvaćaju sa zadovoljstvom, a ove godine pada na 29. studenog.

Objavljeno

|

Crni petak, dan poznat po masovnim popustima i šoping ludilu, ima kaotičnu povijest koja seže do 1960-ih u Philadelphiji. Izvorno povezan s gužvama i prometnim neredima, danas je globalni fenomen koji u Hrvatskoj donosi milijunske promete, iako popusti još nisu na razini američkih.
ilustracija: S. Bura/mj

Povijest Crnog petka nije tako sjajna kao što popusti sugeriraju. Naime, termin Black Friday prvi su koristili policajci u Philadelphiji 1960-ih godina kako bi opisali kaos na ulicama uzrokovan masama kupaca iz predgrađa.

Ti kupci su dolazili u grad zbog početka blagdanskog šopinga, ali i zbog tradicionalne godišnje utakmice između Armyja i Navyja. Za policajce je to značilo prometne gužve i nesreće te porast sitnog kriminala.

Trgovci su u to vrijeme pokušali Crni petak preimenovati u Veliki petak, ali to se jednostavno nije uhvatilo u narodu. Tek kasnih 1980-ih uspješno su rebrendali Crni petak kao dan kada prodaja izlazi iz crvenog (gubitka) i prelazi u crno (profit).

tekst se nastavlja ispod oglasa

Iako se zapravo radi o namjerno proizvedenoj neistini, Crni petak je postao globalni blagdan kupovine, tijekom kojeg trgovci kupcima nude velike popuste, čak i do 70 posto. Nema televizije koja tog dana ne emitira vijesti o stampedima kupaca koji pustoše američke trgovine.

Hrvati su Crni petak prihvatili bez otpora, za razliku od Valentinova ili Noći vještica, koji se često pejorativno nazivaju komercijalnim izmišljotinama iz Sjedinjenih Država. Tako kupci i u Hrvatskoj s nestrpljenjem čekaju popuste na elektroniku, modu i kućanske potrepštine, iako se ti popusti po izdašnosti ne mogu usporediti s Sjedinjenim Državama.

Za ilustraciju, na prošlogodišnji Crni petak hrvatski trgovci su ostvarili 76,7 milijuna eura prometa ili 17,2 posto posto više nego 2022. godine. Pri tome su izdali nešto više od četiri milijuna računa ili 0,9 posto više nego na isti taj dan godinu ranije, pokazuju podaci Porezne uprave iz sustava fiskalizacije.

U posljednje vrijeme, Crni petak evoluirao je u globalni fenomen s brojnim inačicama poput Kiber ponedjeljka (Cyber Monday), posvećenog online kupovini, i Subote za male biznise (Small Business Saturday), koja potiče podršku lokalnim trgovcima. No ti trendovi do nas još uvijek nisu došli.

tekst se nastavlja ispod oglasa
.

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP