Kad je brat Irene Žagar bio teško bolestan, najteže joj je bilo to što mu nije mogla pomoći i olakšati muke. Danas je ona jedna od borac za prava pacijenata i predsjednica udruge “Srebrna nit” koja je pisala Zakon o dobrovoljnom okončanju života.
Podsjetimo, o tom se zakonu jučer raspravljalo u slovenskom parlamentu, o čemu možete više pročitati na ovoj poveznici. Zakon, kaže Žagar za Al Jazeer Balcans, ne predstavlja klasičnu eutanaziju jer će smrtonosnu supstancu i svoje tijelo unositi sam pacijent i to u prisutnosti liječnička koji će mu donijeti taj lijek.
“Zakon predviđa veliki broj zaštitnih mjera. Prvo treba otići do obiteljskog liječnika ili specijalista koji liječi bolest koja stvara velike bolove i muke. Kada pacijent dobije njihovo mišljenje, potpisuje izjavu kod javnog bilježnika koji provjerava njegovo psihičku sposobnost. To potom čini i psihijatar. A onda se pacijent još jednom vraća svom liječniku. Na kraju odlučuje Povjerenstvo”, opisuje proceduru aktivistica Žagar napominjući da se pacijent u svakom trenutku može predomisliti i odustati od zahvata.
Oni koji se protive novom zakonu su liječnici jer kažu da dostojanstvo pacijenata ne mora biti ugroženo teškom bolešću, ako im država osigura dobru palijativnu njegu. Pomoć pri samoubojstvu je protivno liječničkoj etici, kažu, i najavljuju prigovor savjesti.
Jedan od tih liječnika je i kardiolog Matija Cevc. “Tko lopovu drži ljestve i sam je lopov. Iako liječnik neće u usta dati lijek ili injekciju, bit će prisutan i suodgovoran za to što se događa. Osim toga, to će postati tržišna niša gdje će neki zarađivati, a to je grozno. Ovaj zakon je izopačena etika. To nije etika koja bolesnima i onima koji se muče donosi nešto dobro. To je etika koja izbjegava odgovornost”, kaže Cevc za AJB.
No samoubojstvo ovaj zakon definira kao ljudsko pravo zbog čega je mogućnost prigovora savjesti ograničena. Liječnička udruženja, Crkva i opozicijska desnica protive se takvom rješenju. Smatraju da država želi loš socijalni, ekonomski i zdravstveni položaj kompenzirati ubojstvom svojih građana. Upozoravaju i na moguće zloupotrebe.
“Stariji i bespomoćni koji nemaju dovoljno socijalne podrške za dostojanstven život mogli bi umjesto staračkog doma birati eutanaziju. To je i zloupotreba socijalno ranjivih”, kaže parlamentarka Iva Dimc (Nova Slovenija). Ova parlamentarna zastupnica ide korak dalje pa predviđa da će se stariji ubijati kako ne bi bili opterećenje djeci koja, recimo, ljeti žele ići na godišnji odmor. “Riječ je o zloupotrebi onih s najnižim mirovinama, usprkos 40 godina radnog staža, a koji nemaju gdje i kako dostojanstveno živjeti”, zaključuje Dimc.
Stranke vladajuće većine koje su najavile jednoglasnu podršku zakonu uvjeravaju da prostor za zloupotrebe ne postoji. Kažu da se radi o klasičnom spinu. “Smisao životu daje dostojanstvo i autonomija čovjeka da sam odlučuje na kakav način će umrijeti kada više ne može izdržati boli i muku”, izjavila je za AJB parlamentarka Tereza Novak (Svoboda).
“Mislim da Crkva koja priča o poštivanju života mora poštovati pravo na smrt. Ovaj zakon na izvjestan način slavi život jer se mnogo ljudi plaši smrti jer misle da neće moći sami i da će im trebati pomoć. Ovdje možemo odahnuti od brige jer će nam država pomoći ako to budemo željeli i trebali”, dodaje Novak.
Prije godinu dana građani Slovenije su na referendumu podržali legalizaciju eutanazije. Model koji Slovenija usvaja sličan je švicarskom modelu i temelji se na slobodnoj volji. Oni koji imaju probleme s mentalnim zdravljem, pravo na pomoć pri samoubojstvu neće moći iskoristiti.
Zanima nas vaša priča
Želite li i vi, posve anonimno, podijeliti svoje iskustvo i viđenje ove teme s nama i našim čitateljima, možete to učiniti putem web obrasca Povjerljivo. Napišite svoju priču!