Prati nas

Vijesti

Sigurno ih kupujete

Najveći trošak u košarici: Proizvodi koje zapravo nitko ne treba

Nakon burnih komentara čitatelja, istražili smo što se najčešće nalazi u našim košaricama i otkrili da najveći trošak ne čine kruh, mlijeko i povrće, nego skupi i nezdravi proizvodi poput slatkiša, grickalica, sokova i gotovih obroka koji mjesečne izdatke podižu u nebo.

Objavljeno

|

Autor

Kalorićne i nezdrave namirnice u potrošačkoj košarici.
foto: Sandro Bura

“Za četveročlanu obitelj treba najmanje 1.500 eura samo za prehranu!” “Ja sama pojedem 400 eura mjesečno jer se hranim kvalitetno!” “Za 500 eura mjesečno ne možemo si kupiti ni krumpir, mlijeko i kruh!” Sve su to komentari koje smo primili nakon objave podatka da je četveročlanoj obitelji nužno 500 eura samo za temeljnu prehranu i osnovnu higijenu.

Tim povodom, analizirali smo prehrambene navike hrvatskih potrošača, zavirili u košarice na blagajnama i anketirali potrošače. I došli smo do zaključka: najskuplji dio potrošačke košarice ne čine kruh, mlijeko, svježe meso i povrće, nego proizvodi koje kupujemo iz navike, užitka ili praktičnosti, a koji su skupi, nutritivno siromašni i nikako ne spadaju u bazu prehrane. Dapače, i stručnjaci ističu da upravo ovi artikli najviše “napuhuju” mjesečne troškove. A Hrvati ih troše kao ludi i bez njih ne mogu zamisliti život.

Slatkiši i deserti – šećerna zamka

Na vrhu ljestvice nalaze se čokolade, praline, keksi i industrijski kolači, pudinzi i razne mliječne slastice, kao i popularni čokoladni namazi s udjelom lješnjaka. Razni voćni skyrevi, jogurti, kefiri s dodacima vlakana, preplavili su hrvatsko tržište i prodaju se kao ludi. Unatoč cijeni.

oglas

Svjedočimo da cijene sladoleda i čokoladica rastu dvostruko brže od cijena osnovnih namirnica, a potrošnja ne usporava. Iako će mnogi reći da djeci moraju priuštivi slatkiše, činjenica je da se radi o zdravstveno nekorisnim namirnicama koje su nerealno skupe i nije im mjesto u košarici temeljne prehrane.

Grickalice i gazirana pića – sitnice koje skupo koštaju

Čips, flips, krekeri i pereci redoviti su dodatak prosječnoj kupnji. Prošetajte pred kraj radnog vremena među policama trgovačkih lanaca i shvatit ćete da se čips, a u posljednje vrijeme njegove brojne aromatizirane verzije, prodaju kao lude. Nekada smo imali jedan čips, danas se ne možemo odlučiti između ponuđenih aroma i načina prerade. Vrećica takvog čipsa košta kao kilogram krumpira. Upravo takvi artikli najviše napuhuju račun.

Slična je priča s pićima: litra gaziranog soka košta kao i litra mlijeka, a često je i skuplja. Unatoč tome, riječ je o najprodavanijim artiklima. Ista je situacija i s navodno prirodnim sokovima koji su razvodnjeni i dodatno zaslađeni.

Pivo – standardni trošak koji to nije

Pivo, vino i žestoka pića u Hrvatskoj su gotovo pa uvršteni u redovite kućne troškove. Ipak, riječ je o luksuzu koji značajno povećava mjesečnu košaricu.

Prerađeno i unaprijed pakirano meso

Mljeveno meso u pakiranju, pileća prsa u trakicama, gotovi ražnjići ili marinirani batci; sve to plaćamo više od svježeg mesa. Dodajmo tome suhomesnate proizvode poput čajnih, srijemskih ili zimskih kobasica koji su tradicionalno “brza hrana” na domaćim stolovima, a zapravo su skupi kompromis kojemu mjesta nema u zdravoj potrošačkoj košarici.

Narezani sirevi, salame i povrtne mješavine

Još jedna kategorija koja podiže troškove su unaprijed narezani i pakirani proizvodi. Kilogram narezane šunke ili sira često stoji i do 30 posto više nego cijeli komad. Isto vrijedi za salate i miksove salatnog povrća koji su praktični, ali i nekoliko puta skuplji od svježe glavice salate ili kilograma mrkve.

Pekarski proizvodi i industrijski snackovi

Krafne, kroasani, bureci i peciva to go iz pekarnica te topli sendviči i piceki iz samoposluge artikli su čija je potrošnja enormno porasla posljednjih godina. No, upravo oni spadaju u proizvode koji su najskuplji po gramu, a nutritivno su najprazniji.

“Zdraviji” proizvodi s upitnom vrijednošću

Na listi su i proteinske pločice, detox sokovi i smoothie bočice koji su posljednjih godina postali hit. Riječ je o artiklima koji se često prodaju pod oznakom fit ili superfood, no cijene im znaju biti nekoliko puta više od običnog voća, zobenih pahuljica ili jogurta. Slično vrijedi i za bezglutenske proizvode koji jesu nužni osobama s celijakijom, ali kada ih kupuje šira populacija; plaća se više, bez stvarne potrebe.

Ekskluzivna i mini pakiranja su prevara za džep

Sve popularniji su mali paketi orašastih plodova, mini jogurti, mini sokovi ili mini sirevi. Riječ je o pakiranjima koja po kilogramu znaju biti i dvostruko skuplja od standardnih, a kupci plaćaju praktičnost i marketing.

Gotove salate, kolači i sendviči

Na kraju, ali nikako manje važno: gotove salate s preljevima, pakirani sendviči iz frižidera benzinskih postaja i supermarketa te kolači i torte iz samoposlužnih vitrina. Ovi proizvodi prodaju se kao brza opcija za obrok ili desert, no cijene im se nerijetko približavaju cijenama restoranskih porcija.

Umjesto čokoladica, grickalica i gaziranih pića, savjetuju nutricionisti, u košarici mogu biti voće, orašasti plodovi i obična voda s limunom; voćne jogurte i pudinge lako zamjenjuju obični jogurt ili kefir, a unaprijed rezano meso i gotove salate najbolje je nadomjestiti nepakiranim namirnicama i obrokom pripremljenim kod kuće.

Nezdrave gotove namaze dobro je i zabavno zamijeniti domaćim pastama od slanutka i graha s bezbroj kombinacija dodataka i aroma. Mogućnosti su brojne uz malo mašte i vremena. No vrijeme je resurs kojeg nam najviše nedostaje, a znaju to i proizvođači i trgovci i marketingaši.

oglas
.

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP