Jeste li među onima koji smatraju da domaći brend znači i domaći proizvod? Ako bacite pogled na deklaraciju Podravkinog kompota od polovica breskvi u limenci (820 grama, ocijeđena masa 480 grama), mogli biste se iznenaditi. Na njoj jasno stoji da je proizvođač P. Pavlides S.A. iz Giannitse, Grčka. Ovaj kompot na policama Kauflanda i Tommyja košta 3,99 eura, piše portal Koliko.HR.
No, samo policu ispod nalazi se konzervirana breskva Kauflandove robne marke K-Classic po cijeni od 2,19 eura. Naizgled je riječ o potpuno drugom proizvodu, ali deklaracija otkriva istu masu, istu ocijeđenu masu i istog proizvođača u Grčkoj kao i u slučaju Podravkinog proizvoda. Drugim riječima, čini se da kupac plaća brend, iako istovjetni sadržaj dolazi iz iste tvornice.
Dok hrvatski potrošači biraju između domaćeg imena i niže cijene, vrijedi spomenuti Hrvatska proizvodi neznatne količine ovog voća u svjetskim razmjerima. Prema podacima Državnog zavoda za statistiku, lani je u našoj zemlji proizvedeno 3.484 tone breskvi i nektarina, od čega je više od 90 posto završilo na tržištu. To je rast u odnosu na 2023. godinu, kada je urod iznosio 2.738 tona. Istodobno, površine pod nasadima breskvi iz godine u godinu bilježe pad, što pokazuje da rast proizvodnje ne prati i širenje voćnjaka.
Uglavnom, nije uvijek dovoljno pratiti samo brendove. Ponekad je puno pametnije zaviriti u deklaraciju, usporediti cijene i porijeklo proizvoda.
Usporedba deklaracija (foto: S. Bura)