Europska organizacija za zaštitu potrošača (BEUC) upozorila je na niz manipulativnih i nepoštenih praksi koje popularne online trgovačke platforme poput Sheina koriste kako bi potaknule korisnike na impulzivnu kupnju i prikupile njihove osobne podatke. Riječ je o sofisticiranim tehnikama koje kroz dizajn platforme iskorištavaju psihološke slabosti potrošača, javlja portal za usporedbu cijena Koliko.Hr.
Jedna od najčešćih taktika su poruke o navodnoj visokoj potražnji i niskim zalihama. Kada vidite da je ispod proizvoda piše da je prodano 2.245 komada ili da je na zalihi ostalo još samo tri komada, budite sigurni da se trgovac služi manipulativnim tehnikama. Ovakve obavijesti stvaraju osjećaj hitnosti i straha od propuštanja prilike, takozvani FOMO efekt (engleski: fear of missing out). Ne postoji način da kupac pouzdano utvrdi postoji li navala na taj proizvod ili je riječ o podvali.
Sličnu funkciju imaju i brojači i “ponude koje uskoro istječu”, kojima se dodatno vrši pritisak da se kupnja, bez razmišljanja, dovrši odmah. U stvarnosti, rokovi često nisu fiksni niti istiniti, već služe isključivo za psihološko navođenje korisnika.
BEUC također ističe problem lažnih recenzija i prikrivanja negativnih ocjena. U brojnim slučajevima, nijedan proizvod nema ocjenu ispod četiri zvjezdice, a to sugerira da su ocjene filtrirane ili čak umjetno generirane kako bi se stvorio dojam sveopćeg zadovoljstva kupaca.
Tu su i tzv. confirm-shaming poruke koje pokušavaju osramotiti korisnika koji ne želi iskoristiti popust ili napustiti stranicu bez kupnje. Poruke poput “Jeste li sigurni da želite propustiti ovu priliku?” emocionalno ucjenjuju korisnike i ometaju slobodno odlučivanje.
Osim toga, ako kupnja nije moguća bez registracije ili prijave putem društvenih mreža, to znači da korisnici moraju predati osobne podatke prije nego uopće dođu do blagajne.
Dizajnerski elementi poput isticanja poželjnih opcija i skrivanja izlaznih tipki dodatno usmjeravaju ponašanje korisnika, dok beskonačno skrolanje (funkcionalnost koja stalno učitava nove proizvode) koristi mehanizme poznate iz društvenih mreža kako bi zadržala korisnika što dulje.
BEUC zaključuje kako ovakve prakse narušavaju temeljna prava potrošača na informirani izbor i zahtijeva strožu regulaciju digitalnog tržišta, posebno kada je riječ o platformama koje ciljaju ranjive skupine poput tinejdžera ili starijih korisnika.