Prati nas

Mozaik

Usamljenost – najveća boljka starije generacije

Usamljenost je jedan od najvećih problema skojima se susreću osobe starije životne dobi. Odlazak u mirovinu, preseljenje djece u drugi grad, smrt bračnog partnera i bliskih prijatelja… Sve to utječe da se osoba osjeća usamljeno, zaspostavljeno, nemoćno.

Objavljeno

|

Kako sačuvati imovinu u starosti?
foto: Pexels

„Sama sam. To mi je najteže. Još preko dana ide nekako jer sam zaposlena oko kuće, pa vrt, pa kokice, ali navečer mi bude teško. Sama u toj velikoj kući. Nadala sam se da će netko od djece ostati živjeti ovdje ali su oboje odselili. Imam sina i kćer. Oboje su u Zagrebu. Tamo žive s obiteljima ali dođu, ne mogu reći. Dođu za vikend. Ne svaki, naravno. Ali kad je lijepo vrijeme, sjednu u auto pa dođu. Do Virovitice im treba dva sata, ma i manje od toga. Za Uskrs smo uvijek zajedno. To ne propuštaju. Ali bilo bi mi drago da se češće vidimo.

Čini mi se da unuci odrastaju bez mene. Svaki put kad ih vidim, jako su narasli. Kao da su neka druga djeca. Ponekad mi bude žao što nisam imala još djece. Možda bi netko odlučio ostati živjeti ovdje. Muž mi je umro ima već 30 godina. Djeca su nakon toga otišla u Zagreb na školu i tamo su ostali. Ma imam ja dosta prijetalje, susjeda. Svi me oni posjećuju, pitaju trebam li što. Ali znate kako je. Ljudi imaju svoje živote, zaposleni su i zaokupljeni svojim brigama i nemaju vremena zabavljati jednu staru baku. A ja navečer malo gledam televiziju, pa onda legnem u krevet i pomolim se. Bude mi teško kad pomislim da sam sama i da ću se sutra opet probuditi sama. Kad mi je baš jako teško, nazovem svoje u Zagreb pa malo popričamo. Znam da to tako bude u životu, ali što ću. Svejedno mi bude teško.“


Govori ovako gospođa Marija iz Virovitice, jedna od mnogih koja pod stare dane pati od usamljenosti. Odlazak u mirovinu i napuštanje kolega i posla, zatim odlazak djece od kuće i njihovo preseljenje u drugi grad, na koncu i smrt bračnog druga, rođaka, prijatelja… Sve su to faktori koji utječu da je usamljenost jedan od najvećih problema među starijom populacijom.  O toj smo temi porazgovarali s profesoricom Jasminkom Despot Lučanin s Odsjeka za psihologiju Hrvatskih studija Sveučilišta u Zagrebu.

Velika Britanija nedavno je pokrenula kampanju kojoj je cilj upravo pružanje pomoći starijim osobama koji pate od usamljenosti te je čak imenovana i ministrica za usamljenost. Prepoznaje li se i kod nas problem usamljenosti i postoje li podaci koliko se starijih ljudi osjeća?

To je dobro poznat problem starije dobi. I to ne samo u specifičnim sredinama nego posvuda s obzirom na rastući broj starijih i sve dulji život općenito. U sve većoj mjeri se javlja usamljenost. I kod nas gdje je problem davno prepoznat, poduzimaju se akcije na državnoj i lokalnoj razini da se tim ljudima pomogne. Točne brojke vam ne mogu reći i ne znam postoje li. Jedini poznati podaci su koliko je ljudi obuhvaćemo pojedinim programima. Najviše se tim problemom bavi Ministarstvo za demografiju i socijalnu politiku. Ne samo sadašnje ministarstvo, nego i sva ministarstva u prošlim razdobljima. Svaka vlada je u svojim programima i strategijama prepoznavala i usamljenost kao jedan od problema straijih.

Koji su to programi kroz koje se nastoji riješiti ili bar smanjiti problem usamljenosti starijih?

Za početak moram reći da je velika razlika između stanja u gradovima i manjim sredinama, iako je zapravo u gradovima problem usamljenosti veći i prisutniji. Naizgled, u gradovima ima puno ljudi pa je to teško spojiti s usamljenošći, ali u toj masi vrlo lako prođe nezamijećeno da postoji negdje neka starija usamljena osoba. U gradovima se nastoji upravo njih prepoznati i locirati. Za razliku od manjih sredina gdje su ljudi i dalje još uvijek više upućeni jedni na druge i ako se neka starija osoba ne pojavljuje na nekom uobičajenom mjestu ili barem u svom vrtu ili dvorištu ispred kuće, susjed ili netko drugi će to primijetiti pa će obično ljudi reagirati. Dakle postoji ta jedna neformalna socijalna podrška koja dobro funkcionira.

Kako biti sretan?

foto: Pixabay

Programi koji postoje u gradovima su uglavnom vezani uz velike institucije za starije, dakle domove, koji pružaju usluge starijim osobama i u susjedstvu doma. Recimo, ljudi mogu doći na obrok u dom ili se mogu dogovoriti da im se obrok iz doma donosi kući i samim time će netko doći u kontakt s tom starijom osobom svaki dan, makar i nakratko. Isto tako, dom im je otvoren za sve vrste aktivmoti poput organiziranih tjelesnih aktivnosti, kojekakvih radionica i slično. Osim domova postoje gerontološki centri koji isto pružaju usluge starijim osobama u zajednici, dakle onima koji žive u svojim kućama i stanovima.

Međutim, nije problem s onima koji će doći i potražiti pomoć, već s onima koji nisu vidljivi i neće sami doći. Najobuhvatniji program koji postoji je program dnevnih boravaka za starije i program gerontodomaćica. Program dnevnih boravaka funkcionira po čitavoj Hrvatskoj na način da su centri otvoreni po manjim sredinama tamo gdje su locirani usamljeni stariji ljudi koji su često i bolesni i teže pokretni. Po njih se dolazi i prevozi ih se u neki centar gdje oni mogu provesti dan, pojesti nešto i kasnije ih se vraća kući. Time se ne vodi samo briga o starijim osobama, već se kroz taj program zapošljava i ljude koji su nezaposleni. Tako se rješavaju dvije ugrožene skupine. To je koordiniralo ministarstvo, no sve se organiziralo u samim lokalnim sredinama. Onda postoji i organizirana pomoć u kući kad osoba dođe malo pospremit, skuhat nešto i slično.

Svatko je ponekad usamljen. No koliko često ili koliko intenzivno bi se čovjek trebao osjećati usamljenim, a da se govori o problemu?

Svi mi mamo potrebu ponekad biti malo sami, dapače. Malo se odvojiti od drugih i srediti misli. Međutim, ako se dogodi više različitih okolnosti, da osoba živi sama, da je osjećaj usamljenosti vodi u društvenu izolaciju, ako osoba prestane izlaziti iz kuće i to traje neko vrijeme (koliko, to je individualno), to može dovesti do stanja depresije koja je najučestalija psihička bolest starije dobi. Depresija može izazvati velike probleme, a može se tretirati i lijekovima i psihoterapijom i podrškom itd.

No neće se to dogoditi svakome jer mora postojati niz fakora koji se povežu. Kažemo zato da postoje rizične skupine. Za početak, nije svejedno imate li 75 ili 95 godina. Kronološki stariji su više izloženi usamljenosti jer njihova je socijalna mreža već ionako smanjena, zatim udovci i udovice, starije žene, ljudi koji nisu imali djece ili su djeca odselila što je danas kod nas jedno dosta prisutno stanje, zatim oni koji su ograničene pokretljivosti zbog neke bolesti i oni koji imaju kognitivne teškoće, na primjer oni koji su razvili demenciju ili imaju problema s orijentacijom i pamćenjem.

Ne želim biti usamljena

foto: Pixabay

Dugotrajna usamljenost može prouzročiti i fizičke teškoće?

Apsolutno. Kao posljedica takvog negativnog emocionalnog stanja mogu nastati razni ozbiljni problemi. Npr. usamljenost je često praćena poremećajem hranjenja. Ljudima se ne da izlaziti iz kuće u nabavku, pripremati hranu, a navike vezaneuz hranjenje mogu dovesti do metaboličkih problema. Zatim, uslijed depresije ili tjeskobe narušava se kvaliteta spavanja što osobu fizički isrpljuje i čini podložnom raznim bolestima, prije svega srčanim bolestima. Naravno, ljudi koji su usamljeni i nemaju dovoljno poticaja mogu pokazati i kognitivno slabljenje. Naime, svakodnevna druženja i iskustva s drugima, komunikacija i slično, održavaju naš mozak aktivnim. Kad se to smanji, uvijek postoji opasnost od kognitivnog slabljenja.

Govorili smo što društvo čini i može činiti. No, što sama osoba može napraviti? Kako si može pomoći?

To je upravo i najteže. Jedna jako važna okolnost je i ta što su stariji ljudi umirovljenici, oni više ne rade i nemaju potrebu svaki dan izlaziti iz kuće, izgubili su krug ljudi vezan uz posao, a smanjila im se i obitelj, ne samo u smislu smrti, već su djeca otišla, a teško je ostvariti nove socijalne kontakte. E to je kritično. Mi nove socijalne kontakte možemo uspostaviti bilo kada, u bilo kojoj dobi. No treba izaći iz kuće. Ako ste vi svaki dan u nekoj trgovini, vas će tamo ljudi početi prepoznavati. U gradovima postaje razni centri koji pružaju niz aktivnosti za starije, Crkva također. Samo treba izaći iz kuće i pokrenuti se. Postoji tjelesna rekreacije, ima i puno besplatnih programa, likovnih i glazbenih radionica. Ako je osoba tjelesno i kognitivno u redu, treba ju potaknuti da učini taj napor i uključi se, dođe među ljude i brzo će ostvariti nove socijalne kontakte.

Postoje sjani programi vršnjačke pomoći, posebno u Velikoj Britaniji. Sad je tu i tehnologija, društvene mreže koje funkcioniraj u bilo kojoj dobi. Nove generacije starijih znaju se koristiti tehnologijom. Mislim da će upravo tehnologija omogućiti smanjenje usamljenosti.

Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u okviru projekta “Nema predaje”.

.

Aktivno starenje

7 misli koje je najbolje odbaciti kako starite, ako zaista želite biti sretni

Za mene jer kasno, tko uopće želi čuti što ja mislim, ništa nema smisla… Lako je dopustiti takvim mislima da nas preuzmu, pogotovo kad zađemu u neke godine. No takve misli su otrov. Koji je protuotrov? Djelovanje!

Objavljeno

|

Kako biti sretan?

Dobizam (ageizam) je podmukao. I prisutan je svugdje. Vreba na nas na radnim mjestima, tove nas njime preko reklama, formira naše ekonomske strukture. Dobizam se pojavljuje u politici, uče ga u školi, utječe na naš zdravstveni sustav.

On također čuči i duboko u nama. Dobističke pristranosti koje nosimo u sebi utječu na naše izbore i kako se osjećamo. Dobizam se prvo pojavljuje u našim mislima. Ponekad smo ih svjesni, a ponekad nismo. No takve nam misli štete. Zadržavaju naše napredovanje i razvoj. Ispunjavaju nas sramom.


Pa kome je to potrebno? Umjesto toga, portal Psychology Today nudi nekoliko alternativa, nekoliko misli koje valja napustiti i čime ih zamijeniti:

1. Za mene je kasno!

To je loša misao. U redu, možda nam je u par stvari prošao vlak. Možda više ne možemo imati djecu, narasti još koji centimetar ili prohodati s Johnom Lennonom.

Ali kada izraz “za mene je prekasno” koristite kao moto života, trujete se i lišavate se mogućnosti. Nije kasno za mnogo stvari. No ako tako mislite, zatvarate vrata imaginaciji i motivaciji.

Što napraviti umjesto toga?

Kad primijetite misao “za mene je kasno”, učinite nešto. Kad se Mary poželjela pridružiti biciklističkom klubu, pomislila je da je za nju prekasno. No tada se trgnula i uzela bicikl iz spremišta te se provozala susjedstvom. “Ja to mogu!”, pomislila je.

Liz je pomislila da je “za nju prekasno” kad je razmišljala da upiše poduzetnički tečaj. Zato je na internetu pronašla odgovarajući članak i ideje su počele samo frcati.

Umjesto da samo mislite, napravite nešto! Misao je otrov, a protuotrov je djelovanje!

2. Moji najbolji dani su iza mene!

To je također loša misao koja nas samo rastužuje. Tužna je pomisao da ste vi, zapravo najbolje od vas, prošlost, zauvijek izgubljeni.

Kate nedostaje tijelo koje je nekad imala: “Izgledala sam najbolje s 22 godine.” Missy je bila pustolovna: “Moj uzbudljiv život je gotov!” Susan je voljela brinuti o svima: “Najbolje mi je bilo kad je obitelj bila na okupu.”

Naravno, odvajanje od osoba ili stvari koje smo voljeli može biti teško. No želite li provoditi vrijeme oplakujući nekadašnji život ili želite živjeti?

Što napraviti umjesto toga?

Odlučite da postajete sve bolji i bolji. Inzistirajte na tome da je najbolje tek pred vama. Što je sada u vama posebno, jedinstveno i sjajno? Napravite popis. Zapištite svoje dobre strane i polijepite te papiriće uokolo. I ne slušajte druge već vi sami odlučite što je kod vas najbolje. Preuzmite odgovornost za vaš vlastiti narativ i pričajte priče koje vas vesele.

Kateino tijelo je jako. Ona je dobra plivačica. Missy svake godine otputuje nekamo. Susan organizira druženja u svom domu. Imamo život iza nas, ali živimo i u ovom trenutku. Učinimo život vrijednim!

3. Nitko ne želi čuti što stara žena ima za reći!

To je također loša misao. Je li istinita? Kako to znate? Jeste li pokušali reći nešto zanimljivo u posljednje vrijeme? Podižete li glas? Ili unaprijed pretpostavljate da vas nitko ne sluša, pa mumljate sebi u bradu? Što imate za reći? Koju biste poruku voljeli prenijeti?

Lako je dopustiti da vas proguta vakuum dobizma u kojem nemamo glasa. No to nije izgovor da kažemo da nas nitko ne želi čuti, pogotovo ako ništa i ne govorite.

Što napraviti umjesto toga?

Pričajte priče. Nazdravljajte. Pišite blog. Najvažnije je da govorite stvari koje su vam važne, da ustanovite što vam je važno i slušate sami sebe, da znate što vas zanima.

Onda kad odlučite što vam je okupiralo pažnju, naučite više o tome. A nakon toga ispričajte drugima što vas fascinira, što vas ispunjava energijom.

Lako je uljuljkati se u površno čavrljanje pa govoriti o vremenskim prilikama, no to nisu pravi razgovori. Vjerojatno ste previše vremena proveli sušajući druge i zaboravili kako da se i vaš glas čuje. No to nije nemoguće postići. To je osnažujuće. Pokušajte!

Zaokupite pažnju okupljenih oko stola za blagovanje i ispričajte im nešto zanimljivo. Budite u centru pažnje.

4. Ah ta današnja djeca…

I to je loša misao. Nemojte misliti tako niti izgovarati te riječi. To je umarajuće. To je… staro. To su govorili o vama, to su govorili o vašoj majci, a to su govorili i o njezinoj majci.

Ovo je istina: današnja djeca su fascinantna! Oduvijek su i bila. Zašto? Jer su različita. Imaju različite probleme, nove izume, žive u zanimljivo vrijeme. Osuđujući ih, gubite mogućnost da se s njima povežete na smisleni način. Odbacujući ih, propuštate priliku da se inspirirate i naučite nešto novo, da dobijete novu energiju, isprobate nove i zanimljive stvari.

Što napraviti umjesto toga?

Zainteresirajte se za nove generacije. Sprijateljite se s njima. Raspitajte se o njima. Čitajte njihove knjige. Slušajte njihovu glazbu. Plešite njihove plesove. Počujte njihove ideje, politička razmišljanja i stavove otvorenim umom. Najbolji način starenja je ne pokušavati ostati mlad, već se inspirirati mladim ljudima.

5. Prošlost je bolja od budućnosti

To je loša misao! Ako je tome doista tako, zašto uopće investirati u budućnost. Ako budućnost nije vrijedna, onda možemo jednostavno ostati na kauču, više piti, izolirati se od svijeta i prestati učiti. Ta misao “prošlost vrijedi više od budućnosti” zadržava nas, koči nam napredovanje i uvjerava nas da su naše poznije godine samo nešto što treba izdržati. Ako budućnost ne vrijedi, zašto uopće danas napraviti nešto smisleno?

Što napraviti umjesto toga?

Vaša budućnost, bez obzira imate li 49, 59 ili 99 godina, jako je važna. Važna je jer ste sada ovdje i dok god ste ovdje možete ono što dolazi učiniti smislenim. Tko želite biti? Tko ste budući vi? Pišite o toj osobi. Dizajnirajte je. Donosite odluke do posljednjeg daha.

6. Nemam puno toga za ponuditi

To je jako loša misao. Ona nas ljuti. Naravno, događa se da nam dobizam oduzme važnost i snagu u svijetu okrenutom mladima. No moramo li baš odlučiti da nemamo ništa za ponuditi? Naime, to bi vas moglo natjerati da odustanete, prestanete pokušavati.

Doprinos društvu, činjenje razlike, ostavljanje nasljeđa osobine su generativnosti. Taj je izraz skovao psiholog Erik Erikson i označava brigu za nadolazeće generacije. To se smatra važnim korakom u procesu starenja. Bez generativnosti, kaže Erikson, nema napretka. A tko želi tako nešto?

Što napraviti umjesto toga?

Pronađite način da date svoj doprinos. Ponudite nešto. Odlučite kako ćete pomoći i kome tu pomoć uputiti. Dajte sebe!

7. Ne mogu podnijeti još jedan gubitak!

To je loša misao. Vi ćete svakako iskusiti još neki gubitak jer gubici su, baš kao i starenje, dio života. Ne možete zaustaviti starenje baš kao što ne možete zaustaviti gubitke. Također, sazdani smo tako da sve to možemo izdržati.

Svaki put kad sami sebi kažemo da ne možemo izdržati još jedan gubitak, bez obzira radi li se o našem voljenom, našem ljubimcu, nečemu materijalnom ili možda samo zubu, osiguravamo si dodatnu patnju. Jer smrt i ponovno rađanje dio su kruga života.

Što napraviti umjesto toga?

Budite tu i sudjelujte u evoluciji svojega života. Vi ste dio tog mističnog, čarobnog svemira. Vi ste zvjezdana prašina. Gledajte svijet oko sebe s divljenjem! Obavljajte one male posebne rituale, povežite se s drugima. Sagledajte širu sliku. Volite. Počnite primjećivati sve pristranosti vezan uz starenje. Preuzmite odgovornost i činite stvari koje će vas odvesti na neko novo mjesto.

Mijenjajući način na koji mislite, promijenit ćete sebe. A mijenjanjem sebe, mijenjate svijet. Starenje je zapravo sjajno! A sjajni ste i vi!

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP