Prati nas

Aktivno starenje

Jeste li već isprobali nordijsko hodanje?

“Nordijsko hodanje je hodanje pomoću štapova. Takvo je hodanje mnogo učinkovitije od „običnog“ hodanja jer u rukama nosite te štapove radi čega se pokreće i gornji dio tijela, a štapovi ujedno smanjuju pritisak na koljena i kukove radi čega je hodanje ugodnije. Naši su polaznici jako zadovoljni i imamo sve više i više zainteresiranih.“

Objavljeno

|

Štapovi za nordijsko hodanje
foto: Pixabay

Gotovo svi savjeti o zdravlju uključuju i dio o važnosti redovitog kretanja. To i ne treba čuditi jer i samo dva tjedna neaktivnosti mogu imati poguban učinak na zdravlje. No kako ne mogu (i ne žele) svi početi vježbati u teretani, trčati ili se baciti na pilates, za početak će biti dovoljna i ona najprirodnije i najjednostavnija aktivnost – hodanje. Pri tome nije važno radi li se o šetnji s psom po parku, korištenju „cipelcuga“ kao prijevoznog sredstva ili žustrom hodu po obližnjem parku. Na koji god način hodali, dobro je! Jedan od oblika hodanja koji postaje sve popularniji je i tzv. nordijsko hodanje. O čemu se radi?

Nordijsko hodanje nastalo je u Finskoj 1997. godine, a razvilo se iz skijaškog trčanja. Zapravo, radi se o specifičnom treningu koji se sastoji od hodanja i razgibavanja  uz pomoć štapova. Važno je napomenuti kako je ova relativno mlada sportska vještina vrlo jednostavna i mogu ju prakticirati doslovno svi neovisno o individualnim tjelesnim sposobnostima. Upravo zbog toga, ovaj oblik rekreacije postaje sve popularniji širom svijeta, pa tako i u našoj zemlji.


Dakle, hodanje pomoću štapova. Evo zašto je takvo hodanje bolje i učinkovitije od „običnog“ hodanja. Za početak, mnogo je učinkovitije u smislu potrošnje energije pa neki kažu da ćete hodanjem sa štapovima potrošiti čak 40 do 50 posto više energije nego u običnoj šetnji. I dok kod običnog hodanja najveći posao obavljaju noge, nordijsko hodanje pokreće i gornji dio tijela te djeluje na popuštanje napetosti u području ramena i potiljka. Takav oblik vježbe održava se gustoća kostiju i gipkost tijela te sprječava osteoporozu i artritis. Nadalje, poboljšava se mišićna izdržljivost, pravilno držanje tijela i ravnoteža.

Liječnici preporučuju nordijsko hodanje i kao vježbu nakon povreda. Također, štapovi koji se koriste u nordijskom hodanju smanjuju pritisak na koljena, kukove i stopala, a pojačava se rad vena i funkcija limfnog sustava. Sve u svemu, nordijsko hodanje djeluje blagotvorno i da duh i na tijelo te usporava proces starenja. Zbog svega navedenog, istražili smo gdje i ako prakticirati nordijsko hodanje.

Razgovarali smo s Matejom Balent iz Centra za pomoć u kući Međimurske županije koji, pored ostalih programa, organiziraju i vježbe nordijskog hodanja za osobe u najboljim godinama. „Nordijsko hodanje je hodanje pomoću štapova. Takvo je hodanje mnogo učinkovitije od „običnog“ hodanja jer u rukama nosite te štapove radi čega se pokreće i gornji dio tijela, a štapovi ujedno smanjuju pritisak na koljena i kukove radi čega je hodanje ugodnije. Naši su polaznici jako zadovoljni i imamo sve više i više zainteresiranih”, kaže naša sugovornica.

Branka Varga (u sredini) foto: Facebook

Kad se krenulo s projektom nordijskog hodanja i kakvi su bili počeci?

Mi smo ovaj projekt pokrenuli još 2014. godine i na početku su ljudi malo u čudu gledali kakvi su sad to štapovi. No kad su probali i uvidjeli prednosti nordijskog hodanja, brzo su nam se priključili. Kod nordijskog hodanja, kao i kod svakog drugog hodanja, dobro je to što se radi o jednostavnoj aktivnosti koju je mogu provoditi bilo kad i bilo gdje. Ne treba vam nikakvo posebno predznanje niti posebna oprema, osim udobne obuće i tih štapova.

Koliko je uključenih u nordijsko hodanje?

Teško mi je to reći jer se to mijenja. Imamo nekoliko grupa u kojima bude i po 15-20 ljudi. Uglavnom zadovoljni smo s odazivom iako u početku nije bilo baš puno ljudi. Nordijsko hodanje je još uvijek novost u našim područjima, a 2014. kad smo mi krenuli skoro nitko nije čuo za to. No kad je došlo prvih nekoliko polaznika i kad su oni prenijeli svoje iskustvo ostalima, grupe su nam se brzo popunile.

Ima li više žena ili muškaraca u programu nordijskog hodanja?

Puno je više žena, Ne znam zašto je to tako. Možda muškarci puno rade po kući pa nemaju vremena (smijeh). Ma šalim se! Doista ne znam zašto je toliko značajno više žena. Mi bismo voljeli da se uključi i više muškaraca. Dolazi ih nekoliko, a imamo čak i jednog muškog volontera koji vodi jednu grupu nordijskog hodanja. Nadam se da će nam se u budućnosti priključiti i više muškaraca.

Gdje se i kada provodi ovaj program?

U sklopu projekta Klubovi za starije osobe, aktivne su grupe nordijskog hodanja koje se provode na tri različite lokacije u Prelogu, Nedelišću i Donjoj Dubravi. Ovisno o dogovoru i interesu, imamo satove nordijskog hodanja jednom, dva puta ili tri puta tjedno. Uvijek to bude po sat vremena. Inače, Klubovi za starije osobe svojim uslugama i aktivnostima žele unaprijediti položaj i kvalitetu života starijih osoba u lokalnoj zajednici. Članovi klubova mogu biti sve osobe starije od 60 godina, iznimno i mlađe u slučaju da su umirovljene.

Kako nordijsko hodanje izgleda u praksi? Možete li nam opisati jedan uobičajen sat?

Prvo krećemo s obaveznim zagrijavanjem i razgibavanjem. To je vrlo važno prije bilo kakve aktivnosti. Nakon toga krećemo na hodanje koje se odvija uvijek na otvorenom. Šećemo pored Save ili nekim drugim putem koji dogovorimo. Najviše je polaznika kad je lijepo vrijeme, naravno, ali ima i onih kojima ne smetaju ni vrućina, ni kiša. Jedna mi je gospođa opisivala kako se ona oprema za kišu. Kaže da stavi šešir i kabanicu i svejedno joj je pada li ili ne. Nakon hodanja – a prijeđemo oko četiri ili pet kilometara – opet slijedi kratko istezanje i to je to. Sveukupno traje sat vremena. Znači u sat vremena obavimo i početno razgibavanje i hodanje i istezanje na kraju.

U nordijskom hodanju koriste se ti posebni štapovi. Gdje se oni mogu nabaviti, jesu li skupi i kakav je još oprema potrebna?

Da, postoje posebni štapovi za nordijsko hodanje koji su različitih duljina i osoba ih bira s obzirom na svoju visinu. Ima ih više vrsta, od različitih materijala i od različitih proizvođača. Kao i kod ostale sportske opreme, cijene mogu jako varirati, no neki osnovni štapovi mogu se naći i za manje od stotinu kuna. Te posebne štapove se može nabaviti u trgovinama sa sportskom opremom, ali ih bude i u običnim supermarketima i trgovačkim centrima. Što se ostakle opreme tiče, potrebne su samo udobne cipele ili tenisice.

Što kažu vaši polaznici? Koliko im nordijsko hodanje pomaže?

Polaznici su vrlo zadovoljni. Kažu da ih nordijsko hodanje veseli i da se općenito osjećaju bolje. To su zapravo vrlo ugodne šetnje kroz prirodu gdje se uživa na svježem zraku. Osim toga, ljudi se druže, usput razgovaraju i zabavljaju. Kad smo pokrenuli ovaj projekt i oformili prvu grupu, glas se ubrzo pročuo i oni koji su isprobali nordijsko hodanje preporučili su ga ostalima. Ispričali su svojim prijateljima i poznanicima kako ima je bilo i ubrzo su se počeli javljati novi ljudi. Neki mi kažu da više uopće ne hodaju na „običan“ način već uvijek sa štapovima. Doista, štapovi smanjuju pritisak na zglobove i puno je lakše. I ja sve češće hodam sa štapovima. Ovaj program je za naše polaznike besplatan, a o terminima nordijskog hodanja možete se informirati na broju 098/995 77 25.

Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u okviru projekta “Nema predaje”.

.

Aktivno starenje

Ovih šest načina razmišljanja vuku nas naprijed, a zbog njih se i osjećamo bolje

Marlene Caraballo autorica je bloga ‘Cheers To Chapter Two’ što bi se moglo prevesti kao ‘Nazdravimo drugom poglavlju’. Obrađuje brojne teme zanimljive osobama 50+ među kojima je i samopouzdanje.

Objavljeno

|

Svi mi pokušavamo biti najbolja verzija samih sebe i živjeti najbolji mogući život, pogotovo kad prijeđemo neke godine, piše Marlene Caraballo u svom blogu Cheers To Chapter Two. Neke dane se osjećamo kao pobjednici, a druge dane smo u potpunom kaosu.

Istina je, kao i uvijek, negdje na sredini i baš u toj sredini leži naš pravi stav i naše pravo ja. Pa zašto onda neki ljudi uvijek izgledaju i ponašaju se kao da su puni samopouzdanja, a drugi se vuku kroz dane osjećajući se poraženo i jadno čak i ako nemaju objektivnih razloga za to?


Razgovarajući s jakim i samopouzdanim osobama iznad pedesete, došla sam do zaključka da je ključ u ovih šest načina razmišljanja.

1. Očekuju obilje

Ako se ujutro probudimo i odmah počnemo razmišljati o stvarima kojih se plašimo i užasavamo i ako se usredotočimo na sve ono što nemamo i što ne zaslužujemo, upravo to je ono što ćemo na kraju naći. Nedostatnost je stanje u kojem mislimo da nešto ne zaslužujemo, da nam stalno nečega fali, bez obzira radilo se o novcu, zdravlju, prijateljima, samopouzdanju, sreći. Drugim riječim, čaša nam je uvijek napola prazna.

Osobe s pozitivnim stavom čašu vide napola punom i sa samopouzdanjem se suočavaju sa svime onime što im donosi novi dan. One vjeruju da su pred njima dobre stvari i takve stvari u svojem životu primjećuju. Optimistične su i u životu očekuju obilje. Ako nam takav stav nije prirođen, moguće ga je do neke mjere izvježbati. No za to je potrebna odlučnost i upornost.

2. Zahvalni su

Prihvatiti svaki novi dan sa zahvalnošću znači osjećati se dobro i prije nogo smo ujutro otvorili oči. Budimo realni, doživjeti pedeseti rođendan je dobra vijest samo po sebi, jer, nažalost, svi znamo ljude kojima to nije uspjelo. Mi smo već u prednosti samim time što smo dobili šansu nastaviti naprijed. Možete izabrati da budete zadovoljni s onim što imate ili vječno zdvajati nad onim što nemate. Jer koliko god da imali, uvijek će se naći netko tko ima više. Pa zašto onda brinuti o tome?

Svakoga dana našega života imamo priliku svjedočiti čudu bivanja živima. Miris ljiljana u zraku, zvuk cvrčaka u predvečerje, nevjerojatni prizori izlaska i zalaska sunca… Jednostavno biti živ je bonus samo po sebi. Divno je usredotočiti se na ono što imate umjesto na ono što nemate.

3. Rješavaju probleme

Ako ste napunili pedesetu, slobodno se potapšajte po leđima jer ste do sada već sigurno porješavali puno problema u svojem životu. Zapravo, rješavate probleme svaki dan. Snažna i samopouzdana osoba iznalazi rješenja problema umjesto da očajava što se s problemima uopće susrela. Svatko ima probleme i izazove u životu. Čak i oni koji nam djeluju najsretniji i najopušteniji. Razlika je u perspektivi. Sretni ljudi vide problem i razmisle o rješenju. Nesretni ljudi samo gledaju u problem i ne čine ništa.

4. Pomažu drugima

Ako pomno promotrimo snažne i samopouzdane osobe, primijetit ćemo da su one gotovo uvijek one koje daju. No tu valja biti i oprezan jer dati previše sebe može dovesti do emocionalne iscrpljenosti. Ipak, najsretniji među nama uvijek gledaju onkraj svojih vlastitih potreba.

Imati suosjećanja prema drugima i, još važnije, poduzeti nešto da pomognemo onima koji pomoć trebaju, čini čuda za naše vlastito raspoloženje jer se tada osjećamo korisno i velikodušno. Pomaganje drugima bez žrtvovanja sebe, a bez da očekujemo nešto zauzvrat, baš uvijek nam vraća mnogo, mnogo više.

5. Ne uspoređuju

Samopouzdane osobe se ne uspoređuju s drugima. Znaju gdje stoje u odnosu na druge, ali ih to ne opterećuje. Odnosno, vide li nekoga tko stoji bolje od njih u poslu, društvu, kondiciji, bilo čemu, ugledaju se na njega i inspiriraju se njime, no ostaju usredotočene na svoj vlastiti put.

6. Gledaju širu sliku i imaju velike snove

Ovo je možda i najosobnije od svega jer naš pogled na život posve je različit od bilo čijeg pogleda. Imati velike snove ne znači sanjariti o nemogućem, već misliti da možemo ostvariti više nego ostvarujemo sada. I najvažnije od svega, da zaslužujemo više. Oni koji gledaju širu sliku i imaju velike snove, znaju zacrtati cilj i poduzeti prema tom cilju male ali uporne korake sve dok ne postignu ono što su zamislili.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP