Prati nas

Aktivno starenje

"I ja mogu trenirati"

Otvorena je besplatna teretana za osobe s invaliditetom

‘Odlučili smo prijaviti taj projekt fitnessa i teretane za osobe s invaliditetom i djecu s teškoćama u razvoju jer smo ustanovili da je tako nešto iznimno potrebno. Naime, u Hrvatskoj oko 12 posto ljudi ima neki oblik invaliditeta.’

Objavljeno

|

foto: Body building centar Veli Jože

I dok sport na televiziji obožavaju, Hrvati baš i nisu toliko entuzijastični kad je u pitanju njihova vlastita tjelovježba. No stvari se pomalo mijenjaju, otvaraju se novi fitness centri, a oni postojeći prilagođavaju se potrebama svojih korisnika.

Zanimljiva vijest stiže iz Poreča gdje je pokrenut projekt “I ja mogu trenirati” koji ima za cilj tjelovježbu omogućiti i osobama s invaliditetom te djeci s posebnim potrebama. Projekt je nastao u organizaciji Body-building kluba “Veli Jože”, partneri su Grad Poreč, Sportska zajednica Grada Poreča i Društvo invalida Poreč, a za financiranje se pobrinuo Europski socijalni fond.


Zahvaljujući europskom novcu, otvoreno je prvo vježbalište za osobe s invaliditetom koje je svojim izgledom i dostupnošću potpuno prilagođeno osobama slabije pokretljivosti. Porazgovarali smo stoga s predsjednikom Body-building kluba “Veli Jože” Daliborom Jakovčićem koji nam je opisao put od ideje do realizacije projekta.

“Mi se bavimo fitnessom i body buildingom, a imamo i natjecateljski dio, tako da možemo reći da radimo i s profesionalcima i s amaterima. Kod nas dolaze i oni koji idu na natjecanja, ali i rekreativci, tako da pokrivamo doista sve segmente. Odlučili smo prijaviti taj projekt fitnessa i teretane za osobe s invaliditetom i djecu s teškoćama u razvoju jer smo ustanovili da je tako nešto iznimno potrebno. Naime, u Hrvatskoj oko 12 posto ljudi ima neki oblik invaliditeta, a nama je partner i Udruga osoba s invaliditetom grada Poreča. Oni broje nekakvih 400 članova. Tako da – brojka je tu!”

Projekt su za sufinanciranje prijavili u lipnju prošle godine na natječaj Europskog socijalnog fonda u sklopu programa 2014.-2025. Raspisali su ga Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku te Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društva. “Od 250 projekata mi smo ušli u tih 25 koji su dobili potporu i tako je krenulo. Dobili smo maksimalan iznos od milijun i pol kuna. U tom je iznosu sama provedba projekta i ovaj dio infrastrukture i nabave posebne opreme. Također, imamo i vježbalište na otvorenom i vrlo uspješno smo počeli s provedbom”, kaže Jakovčić pa nastavlja da je provedba projekta bolja od očekivanog:

“Odradili smo sad već četvrti trening. Ovim projektom je predviđeno minimalno 32 ljudi, no mi smo već u ovih nekoliko treninga premašili tu brojku pa mislimo da će konačan broj na kraju biti 50 ili čak 60 osoba s invaliditetom koje kod nas vježbaju. Mi smo već sad odradili taj cilj, a tek smo krenuli s projektom. Treninzi se odvijaju dva puta tjedno po dva sata, termini su utorkom i četvrtkom od 18 do 20 sati.”

Da bi osobe s invaliditetom mogle vježbati, prostor i opremu je potrebno dosta prilagoditi, potvrđuje naš sugovornik. Oprema mora zadovoljiti pristup osobama s invaliditetom. Dakle, osoba u invalidskim kolicima mora moći doći do sprave. Radi se o udaljenostima među spravama od barem metar i pol i nagibima od najviše pet posto kod svake sprave. “To je taj dio na koji se, što se infrastrukture tiče, mora jako paziti da bi se invalidima olakšao pristup. No po svemu drugome, te sprave su istovjetne običnima, ali se moraju strogo poštovati udaljenosti među spravama i njihov raspored da bi se omogućio nesmetan pristup. Te udaljenosti se u većini fitness centara ne poštuju, no mi smo o tome posebno vodili računa.”

Također, osmišljen je i poseban program vježbanja, objašnjava Jakovčić. “Tipski radimo na osnovu dijagnoze koju nam donese korisnik od svojeg liječnika. Znači, program vježbanja sa svakom osobom kreira se individualno s obzirom na njezine potrebe i na dijagnozu od doktora. Sve se radi u suradnji s liječnicima. Korisnici nam točno opišu koji vid oštećenja imaju ili roditelji djeteta s teškoćama u razvoju točno opišu o čemu se radi, a mi prema tome kreiramo poseban program vježbi koji je potpuno individualiziran. Programe vježbi piše kineziolog uz stručnu pomoć fizioterapeuta i dva trenera koji na koncu i provode program vježbi. Za provedbu ovog projekta smo posebno zaposlili stručnjake, a u sve to skupa uključujemo i nutricioniste koji slažu poseban program prehrane. Nutricionisti usmjeravaju ljude i uče ih zdravoj prehrani, educiraju ih i uče o namirnicama.”

foto: Body building centar Veli Jože

Zanimljivo je da je za čak 70 posto osoba ovo prvi doticaj s teretanom. Ranije nisu vježbali, a sada ih se ne treba previše nagovarati. Pogotovo je jer program vježbanja za polaznike – potpuno besplatan. “To je sve pokriveno novcem koji smo dobili iz Europskog socijalnog fonda. Najmlađi vježbač ima 14 godina, a najstariji 75. Moram reći da doista ima puno osoba starije životne dobi, što nam je posebno drago. Preko 60 posto vježbača su seniori”, navodi Jakovčić pa nam kaže da je kvota popunjena, no poželi li netko vježbati u ovom programu – primit će i njega.

“Mogu nam se javiti direktno u naš fitness centar, nazvati nas, poslati mail ili nam se javiti putem Facebooka. Također, preko našeg partnera Društva invalida grada Poreča pronio se glas, oni su obavijestili svoje članove, tako da se ljudi prijavljuju i preko Društva. Oni imaju posebna druženja, okrugle stolove i slično pa i na taj način obavještavaju svoje članove koji bi mogli biti zainteresirani za vježbanje kod nas. Treninzi uglavnom počinju laganim zagrijavanjem pa se onda ide na konkretnije vježbe. No sve je prilagođeno potrebama korisnika, a kako će sam trening izgledati, određeno je bolestima korisnika.”

foto: Body building centar Veli Jože

Nakon uspješno pokrenutog projekta, planovi za budućnost još su ambiciozniji. “Cilj nam je osnovati sportsku udrugu osoba s invaliditetom tako da imamo i planova za dalje. No prvo moramo vidjeti kakvi su njihovi afiniteti i koji ih sportovi zanimanju. Za sada smo jako zadovoljno a, koliko vidimo, i naši korisnici”, kaže Dalibor Jakovčić.

Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u okviru projekta “Nema predaje”

.

Aktivno starenje

7 misli koje je najbolje odbaciti kako starite, ako zaista želite biti sretni

Za mene jer kasno, tko uopće želi čuti što ja mislim, ništa nema smisla… Lako je dopustiti takvim mislima da nas preuzmu, pogotovo kad zađemu u neke godine. No takve misli su otrov. Koji je protuotrov? Djelovanje!

Objavljeno

|

Kako biti sretan?

Dobizam (ageizam) je podmukao. I prisutan je svugdje. Vreba na nas na radnim mjestima, tove nas njime preko reklama, formira naše ekonomske strukture. Dobizam se pojavljuje u politici, uče ga u školi, utječe na naš zdravstveni sustav.

On također čuči i duboko u nama. Dobističke pristranosti koje nosimo u sebi utječu na naše izbore i kako se osjećamo. Dobizam se prvo pojavljuje u našim mislima. Ponekad smo ih svjesni, a ponekad nismo. No takve nam misli štete. Zadržavaju naše napredovanje i razvoj. Ispunjavaju nas sramom.


Pa kome je to potrebno? Umjesto toga, portal Psychology Today nudi nekoliko alternativa, nekoliko misli koje valja napustiti i čime ih zamijeniti:

1. Za mene je kasno!

To je loša misao. U redu, možda nam je u par stvari prošao vlak. Možda više ne možemo imati djecu, narasti još koji centimetar ili prohodati s Johnom Lennonom.

Ali kada izraz “za mene je prekasno” koristite kao moto života, trujete se i lišavate se mogućnosti. Nije kasno za mnogo stvari. No ako tako mislite, zatvarate vrata imaginaciji i motivaciji.

Što napraviti umjesto toga?

Kad primijetite misao “za mene je kasno”, učinite nešto. Kad se Mary poželjela pridružiti biciklističkom klubu, pomislila je da je za nju prekasno. No tada se trgnula i uzela bicikl iz spremišta te se provozala susjedstvom. “Ja to mogu!”, pomislila je.

Liz je pomislila da je “za nju prekasno” kad je razmišljala da upiše poduzetnički tečaj. Zato je na internetu pronašla odgovarajući članak i ideje su počele samo frcati.

Umjesto da samo mislite, napravite nešto! Misao je otrov, a protuotrov je djelovanje!

2. Moji najbolji dani su iza mene!

To je također loša misao koja nas samo rastužuje. Tužna je pomisao da ste vi, zapravo najbolje od vas, prošlost, zauvijek izgubljeni.

Kate nedostaje tijelo koje je nekad imala: “Izgledala sam najbolje s 22 godine.” Missy je bila pustolovna: “Moj uzbudljiv život je gotov!” Susan je voljela brinuti o svima: “Najbolje mi je bilo kad je obitelj bila na okupu.”

Naravno, odvajanje od osoba ili stvari koje smo voljeli može biti teško. No želite li provoditi vrijeme oplakujući nekadašnji život ili želite živjeti?

Što napraviti umjesto toga?

Odlučite da postajete sve bolji i bolji. Inzistirajte na tome da je najbolje tek pred vama. Što je sada u vama posebno, jedinstveno i sjajno? Napravite popis. Zapištite svoje dobre strane i polijepite te papiriće uokolo. I ne slušajte druge već vi sami odlučite što je kod vas najbolje. Preuzmite odgovornost za vaš vlastiti narativ i pričajte priče koje vas vesele.

Kateino tijelo je jako. Ona je dobra plivačica. Missy svake godine otputuje nekamo. Susan organizira druženja u svom domu. Imamo život iza nas, ali živimo i u ovom trenutku. Učinimo život vrijednim!

3. Nitko ne želi čuti što stara žena ima za reći!

To je također loša misao. Je li istinita? Kako to znate? Jeste li pokušali reći nešto zanimljivo u posljednje vrijeme? Podižete li glas? Ili unaprijed pretpostavljate da vas nitko ne sluša, pa mumljate sebi u bradu? Što imate za reći? Koju biste poruku voljeli prenijeti?

Lako je dopustiti da vas proguta vakuum dobizma u kojem nemamo glasa. No to nije izgovor da kažemo da nas nitko ne želi čuti, pogotovo ako ništa i ne govorite.

Što napraviti umjesto toga?

Pričajte priče. Nazdravljajte. Pišite blog. Najvažnije je da govorite stvari koje su vam važne, da ustanovite što vam je važno i slušate sami sebe, da znate što vas zanima.

Onda kad odlučite što vam je okupiralo pažnju, naučite više o tome. A nakon toga ispričajte drugima što vas fascinira, što vas ispunjava energijom.

Lako je uljuljkati se u površno čavrljanje pa govoriti o vremenskim prilikama, no to nisu pravi razgovori. Vjerojatno ste previše vremena proveli sušajući druge i zaboravili kako da se i vaš glas čuje. No to nije nemoguće postići. To je osnažujuće. Pokušajte!

Zaokupite pažnju okupljenih oko stola za blagovanje i ispričajte im nešto zanimljivo. Budite u centru pažnje.

4. Ah ta današnja djeca…

I to je loša misao. Nemojte misliti tako niti izgovarati te riječi. To je umarajuće. To je… staro. To su govorili o vama, to su govorili o vašoj majci, a to su govorili i o njezinoj majci.

Ovo je istina: današnja djeca su fascinantna! Oduvijek su i bila. Zašto? Jer su različita. Imaju različite probleme, nove izume, žive u zanimljivo vrijeme. Osuđujući ih, gubite mogućnost da se s njima povežete na smisleni način. Odbacujući ih, propuštate priliku da se inspirirate i naučite nešto novo, da dobijete novu energiju, isprobate nove i zanimljive stvari.

Što napraviti umjesto toga?

Zainteresirajte se za nove generacije. Sprijateljite se s njima. Raspitajte se o njima. Čitajte njihove knjige. Slušajte njihovu glazbu. Plešite njihove plesove. Počujte njihove ideje, politička razmišljanja i stavove otvorenim umom. Najbolji način starenja je ne pokušavati ostati mlad, već se inspirirati mladim ljudima.

5. Prošlost je bolja od budućnosti

To je loša misao! Ako je tome doista tako, zašto uopće investirati u budućnost. Ako budućnost nije vrijedna, onda možemo jednostavno ostati na kauču, više piti, izolirati se od svijeta i prestati učiti. Ta misao “prošlost vrijedi više od budućnosti” zadržava nas, koči nam napredovanje i uvjerava nas da su naše poznije godine samo nešto što treba izdržati. Ako budućnost ne vrijedi, zašto uopće danas napraviti nešto smisleno?

Što napraviti umjesto toga?

Vaša budućnost, bez obzira imate li 49, 59 ili 99 godina, jako je važna. Važna je jer ste sada ovdje i dok god ste ovdje možete ono što dolazi učiniti smislenim. Tko želite biti? Tko ste budući vi? Pišite o toj osobi. Dizajnirajte je. Donosite odluke do posljednjeg daha.

6. Nemam puno toga za ponuditi

To je jako loša misao. Ona nas ljuti. Naravno, događa se da nam dobizam oduzme važnost i snagu u svijetu okrenutom mladima. No moramo li baš odlučiti da nemamo ništa za ponuditi? Naime, to bi vas moglo natjerati da odustanete, prestanete pokušavati.

Doprinos društvu, činjenje razlike, ostavljanje nasljeđa osobine su generativnosti. Taj je izraz skovao psiholog Erik Erikson i označava brigu za nadolazeće generacije. To se smatra važnim korakom u procesu starenja. Bez generativnosti, kaže Erikson, nema napretka. A tko želi tako nešto?

Što napraviti umjesto toga?

Pronađite način da date svoj doprinos. Ponudite nešto. Odlučite kako ćete pomoći i kome tu pomoć uputiti. Dajte sebe!

7. Ne mogu podnijeti još jedan gubitak!

To je loša misao. Vi ćete svakako iskusiti još neki gubitak jer gubici su, baš kao i starenje, dio života. Ne možete zaustaviti starenje baš kao što ne možete zaustaviti gubitke. Također, sazdani smo tako da sve to možemo izdržati.

Svaki put kad sami sebi kažemo da ne možemo izdržati još jedan gubitak, bez obzira radi li se o našem voljenom, našem ljubimcu, nečemu materijalnom ili možda samo zubu, osiguravamo si dodatnu patnju. Jer smrt i ponovno rađanje dio su kruga života.

Što napraviti umjesto toga?

Budite tu i sudjelujte u evoluciji svojega života. Vi ste dio tog mističnog, čarobnog svemira. Vi ste zvjezdana prašina. Gledajte svijet oko sebe s divljenjem! Obavljajte one male posebne rituale, povežite se s drugima. Sagledajte širu sliku. Volite. Počnite primjećivati sve pristranosti vezan uz starenje. Preuzmite odgovornost i činite stvari koje će vas odvesti na neko novo mjesto.

Mijenjajući način na koji mislite, promijenit ćete sebe. A mijenjanjem sebe, mijenjate svijet. Starenje je zapravo sjajno! A sjajni ste i vi!

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP