Prema rezultatima istraživanja Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja, od siječnja 2022. do srpnja 2024. cijene hrane u Hrvatskoj porasle su za 26,1 posto. Ilustrativno, cijene mlijeka u posljednje četiri godine, prema izvješću Eurostata, porasle za čak 41 posto.
Hrana je među najvećim stavkama u kućnom budžetu i upravo zato ovdje leže i najveće prilike za uštedu. Uz dobru organizaciju i nekoliko praktičnih strategija, gotovo svakom kupnjom možete napraviti vidljivu razliku, pa evo što za Reader’sDigest savjetuju financijski stručnjaci Chelsie Moore iz Country Financial i Snigdhom Kumar iz aplikacije za budžetiranje Digit.
Preispitajte i prilagodite popis za kupovinu
Pametno je unaprijed isplanirati kupovinu, a ako imate stalni popis za veće nabavke, preispitajte ga. Voće i povrće kupujte kad mu je sezona i kad je najpovoljnije, povremeno odaberite povoljnije ribe poput srdela, inćuna i skuša, umjesto filetiranih uvoznih. Kupujte i jeftinije dijelove mesa, poput svinjske lopatice. Isplati se izbjegavati skupe prerađene proizvode, poput već naribanog sira ili pojedinačnih pakiranja jogurta.
Ako pritom osnovne namirnice kupujete na akcijama, možete dugoročno ostvariti značajnu uštedu. Možda se 20 centi po proizvodu ne čini puno, ali kad zbrojite cijeli račun, razlika postaje itekako vidljiva. Na godišnjoj razini tako lako nestane i nekoliko stotina eura, gotovo neprimjetno.
Promijenite trgovinu i potražite povoljnije opcije
Kupovina u obližnjem marketu često je najpraktičnija, ali ne nužno i najpovoljnija. Financijski savjetnici preporučuju veću kupovinu u velikim trgovačkim centrima ili veleprodajama, gdje se uz hranu mogu pronaći i povoljnije ponude za kućanstvo i higijenske potrepštine. Takve trgovine često nude niže cijene, pa se isplati prilagoditi navike i planirati veće kupnje unaprijed.
Raskinite ljubav s razvikanim brendovima
Često plaćamo ime, a ne stvarnu kvalitetu. Vrijedi dati priliku robnim markama trgovina koje su nerijetko jednake kvalitete kao poznati brendovi, a ponekad su čak proizvedene u istoj tvornici, ali po znatno pristupačnijoj cijeni. Slijepa privrženost određenim brendovima može vam nepotrebno povećati troškove. Razlike u cijeni ponekad su i više od 30 posto, a stvarna razlika u okusu ili sastavu minimalna, ako uopće postoji.
Planirajte obroke prema proizvodima na akciji
Pametno planiranje jelovnika također vam može značajno smanjiti troškove. Pratite tjedne popuste i planirajte obroke prema proizvodima koji su trenutačno na akciji. Takva fleksibilnost omogućuje vam da značajno uštedite, a pritom zadržite raznolikost i kvalitetu prehrane.
Dajte šansu nesavršenom voću i povrću
Voće i povrće koje ne zadovoljava estetske kriterije često završava kao otpad, iako je potpuno jestivo. Trgovci takve proizvode nerijetko snižavaju i do 50 posto pa čak i više. Kupnjom ovih samo naoko nesavršenih namirnica ne samo da znatno štedite, već i aktivno doprinosite smanjenju bacanja hrane. Banane sa smeđim točkicama i dalje su hranjive, a zrele rajčice, iako malo omekšale, idealne su za pripremu ukusne šalše.
Budite oprezni s oznakom ‘Preporuka šefa kuhinje’
Restorani često koriste marketinške trikove poput oznake “Preporuka šefa kuhinje” na jelovniku ili tabli ispred lokala kako bi vas potaknuli da odaberete skuplja jela. No ako vam ta jela nisu među favoritima, nema razloga za njihovo naručivanje. Ostanite vjerni vlastitom ukusu i tako izbjegnite nepotreban trošak jer užitak u obroku zbilja ne mora biti skup da bi bio punovrijedan.
Uložite u proizvode za višekratnu upotrebu
Jednokratne stvari poput papirnatih ručnika, plastičnih čaša i slamki zamijenite perivim i višekratnim varijantama. Umjesto aluminijske i plastične folije za hranu, koristite silikonske poklopce i posude za čuvanje hrane. Iako je početno ulaganje nešto veće, dugoročno se višestruko isplati, jer će vam to uštedjeti novac i znatno smanjiti kućni otpad.
Izbjegavajte impulzivne kupnje
Planiranje kupnje i držanje budžeta ključni su za dobru financijsku kontrolu. Impulzivne i neplanirane kupnje često vode do nepotrebnih troškova i osjećaja financijske nesigurnosti. Preporučuje se uvijek razmisliti o stvarnoj potrebi za određenim proizvodom prije nego što ga kupite.