Prati nas

Zdravlje

5 blagodati meditacije

Meditacija je vjerojetno najjednostavniji i najjeftiniji način da pomognete svojem tijelu i umu da se osjeća bolje. Meditirati možete svega nekoliko minuta dnevno i kroz neko vrijeme trebali biste početi osjećati pozitivne učinke.

Silvija Novak

Objavljeno

|

Pomaže li meditacija?
foto: BigStock

Meditacija je nevjerojatno jednostavan način da pomognete svojem tijelu i umu. Ta je praksa sve popularnija među Amerikancima i Europljanima iako nije dio njihove tradicije. To ne treba čuditi s obzirom na brojne blagodati koje donosi:

1. Pomaže zdravlju srca

Stres je jedan od najvažnijih čimbenika u razvoju bolesti srca pri čemu meditacija itekako pomaže. Prema nalazima Nacionalnog instituta zdravlja iz SAD-a, meditacija značajno smanjuje povišeni krvni tlak tako što smanjuje razinu stresa. Također, smanjuje rizik od srčanog udara za čak 48 posto i općenito pomaže kardiovaskularnoj funkciji.


2. Popravlja pamćenje

Kako starimo, u našem se mozgu događaju određene promjene zbog kojih sve češće zaboravljamo i to je posve prirodno. No unatoč starenju naš mozak ne gubi sposobnost proizvodnje novih stanica, a tome, uz ostalo, pomaže meditacija. Sara Lazar, neurologinja Opće bolnice u Massachusettsu i predavačica na Sveučilištu Harvard, kaže da svakodnevna meditacija područje mozga zaduženo za pamćenje čini debljim. Također, meditacija usporava napredovanje bolesti vezanih uz pamćenje jer povećava prokrvljenost mozga.

3. Smanjuje bol

Kako starimo, naše nam tijelo sve češće i sve jače šalje razne signale. Meditacija pomaže utoliko što na neki način uči naš mozak da neke određene vrste boli ne percipira kao životnu ugrozu. S vremenom bol počnemo procesuirati u raznim drugim dijelovima mozga koji su odgovorni i za objektivnu analizu i kontrolu pažnje. Nekoliko je studija pokazalo da meditacija značajno popravlja kvalitetu života osobama s kroničnom boli što uključuje bol u leđima, zglobovima ili bol povezanu s oboljenjima živaca.

4. Popravlja imunitet

Kako starimo, tako postaje sve važnije voditi brigu o imunološkom sustavu. S godinama reakcije imunološkog sustava postaju nepravilne, pa starije osobe postaju sklonije infekcijama, autoimunim bolestima i kroničnim upalama. Istraživanja pokazuju da se ovakvo stanje može popraviti i vratiti na staro, barem do neke mjere. Po završetku osmotjednog programa meditacije, starije osobe pokazale su manje sklonosti upalama i s time povezanim bolestima. Osim toga, osobe koje su prakticirale meditaciju, lakše su se nosile s infekcijama.

5. Pomaže kod nesanice

Svaka druga osoba oznad 65 godina pati od nesanice. Za to ima mnogo razloga: bol, bolesti srca, demencija i slično. Meditacija može smanjiti tjeskobu kod starijih osoba što će im omogućiti da lakše zaspu. U studiji objavljenoj u časopisu JAMA Internal Medecine, ustanovljeno je da su osobe koje su svakodnevno prekticirale meditaciju, bolje spavale i rjeđe patile od nesanice.

Ako želite i sami iskušati meditaciju, znajte da se ne morate pretjerano trsiti da biste osjetili pozitivne učinke. Ono što se doista računa je dosljednost. Možete početi s tek nekoliko minuta dnevno. Ako vam je sjedenje bolno, pokušajte u ležećem položaju. Iskušajte različite načine meditacije dok ne pronađete onaj koji vam najbolje odgovara,

.

Zdravlje

Capak: Dezinficiranje svega i svačega stvara superbakterije i uništava okoliš

Poslije diranja nečega što je dirao netko drugi treba oprati ruke. Špricanje u dućanima, na primjer kolica, nemoguće je iza svakog korisnika. Puno je bolja mjera prati ruke.

Moje Vrijeme

Objavljeno

|

Autor

Gostujući na N1 televiziji, ravnatelj Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i član Nacionalnog stožera civilne zaštite, Krunoslav Capak, odgovorio je na niz pitanja o koronavirusu i svakodnevnom životu. Primjerice, trebaju li podovi u trgovinama biti natopljeni dezinficijenom.

“Dezificijensi su moćno oružje u medicini još od vremena Listera (Joseph Lister, britanski kirurg rođen 1827. op. MV.). Antiseptici i dezificijensi su nam pomogli suzbiti mnoge bolesti u povijesti. Koristimo dezinfekciju tamo gdje stručnjaci epidemiolozi kažu da je ona korisna i da se na taj način može suzbiti širenje virusa. Međutim, špricanje svega i svačega dovodi do situacije da uništavamo korisne bakterije i druge vrste. Tako onečišćujemo okoliš teškim kemijskim sredstvima. Potencijalno stvaramo superbakterije otporne na dezificijense koje bi nas, kad prođe koronavirus, mogle maltretirati na druge načine. Zato vrlo oprezno s dezinficijensima”, kazao je Capak.


Kaže, namirnice u trgovinama je vjerojatno slagao netko s rukavicama. “Ako nije, to bi trebalo oprati. Na taj način se teško prenosi infekcija. Voće i povrće koje se donese iz dućana se većinom guli. Ako se ne guli, treba ga dobro oprati pod tekućom vodom. Onim što se termički obrađuje neće se prenijeti virus, jer ugiba za nekoliko sekundi na 70 stupnjeva. Poslije diranja nečega što je dirao netko drugi treba oprati ruke. Špricanje u dućanima, na primjer kolica, nemoguće je iza svakog korisnika. Puno je bolja mjera prati ruke”, savjetuje Capak.

O mogućnosti da se najesen ponovno vrati COVID-19, Capak kaže: “Koronavirus i gripa, sezonski su virusi. Šire se kad više boravimo u zatvorenom prostoru. Hoće li se ova bolest vratiti najesen to nitko ne zna u ovom trenutku. Ili će nestati kao SARS, ili će mutirati i promijeniti se, ili ćemo imati cjepivo… Te scenarije se ne može sad predvidjeti. Ako će se ponašati kao sad, moguće je, ako bude nedovoljno ljudi imuno, da se iduće zime opet vrati.”

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP