Prati nas

Zdravlje

Umirite um, snizite tlak i opustite tijelo jednostavnim disanjem

O disanju najčešće ne razmišljamo već ga uzimamo zdravo za gotovo. No pravilno disanje ključno je za sveukupno zdravlje i dobro osjećanje. Također, vježbe disanja mogu nam pomoći smiriti uznemireni um i riješiti se nagomilanog stresa i to za samo desetak minuta.

Objavljeno

|

Kako popraviti raspoloženje?
foto: BigStock

Svima nam se tu i tamo dogodi da se tijekom nekog naročio teškog dana osjećamo kao da ćemo puknuti. No, uzeti si trenutak vremena i samo se udredotočiti na disanje može biti nevjerojatno korisno za mentalno zdravlje, kako kratko ročno tako i dugoročno, piše Independent. Jednostavna tehnika kojom se pomoću disanja smiruje um nije samo korisna za zdravlje već i već ju je i vrlo lako naučiti. Metodu “dosljednog disanja” osmislio je Stephen Elliott, znanstvenik i autor uspješnice “Nova znanost disanja2.

Elliott je u Kini, Kašmiru i Indiji proučavao različite oblike joge te tako dobio ideju za “dosljedno disanje2. Ta tehnika znači postati svjestan procesa udisanja i izdisanja te disati brzinom od otprilike pet puta u minuti. Iako se ovaj koncept na prvu ne čini toliko revolucionarnim, Elliott ujerava da upravo ova jednostavna vježba može imati pozitivan učinak na sveukupnu dobrobit. “Ključno je shvatiti da ako ne dišemo dobro, ne možemo se dobro ni osjećati – ni mentalno, ni fizički”, rekao je Elliott. “Većina pozitivnih efekata proizlazi iz poboljšane cirkulacije i prokrvljenosti  mozga.”


Patricia Gerbarg i Richard Brown, bračni par, oboje psihijatri iz New Yorka, uvrstili su “dosljedno disanje2 u svoje radionice kako bi klijentima pomogli postići mir i naći utjehu. “Željeli smo neki brz program koji će ljudima pomoći u relativno kratkom vremenu. Ako se ta 10-minutna vježba redovito ponavlja, pozitivni učinci mogu biti i dugoročni.”

Sjajna stvar kod “dosljednog disanja” je to što se može prakticirati bilo kad i bilo gdje: u vašem domu, u uredu, u šetnji parkom. Duboko i lagano disanje donosi razne pozitivne učinke – snižava krvni tlak te vas rješava napetosti u tijelu. Čak i Američki institut za stres savjetuje duboko abdominalno disanje 20 do 30 minuta kako bi se riješili tjeskobe i stresa. “Duboko disanje poboljšava opskrbljenost mozga kisikom i stimulira parasimpatički živčani sistem što rezultira osjećajem smirenosti. Različite tehnike disanja pomažu vam da se doista povežete s vašim tijelom. To je ujedno i način da odagnate brige i smirite um.”

.

Zdravlje

Uzimate kapsule za bolje pamćenje? Bolje prestanite!

Više od četvrtine svih osoba starijih od 50 godina, uzima dodatke prehrani u nadi da će poboljšati pamćenje. No, dok natpisi na bočicama tvrde jedno, sva sila međunarodnih stručnjaka tvrdi nešto sasvim drugo: ti dodaci ne samo da ne pomažu pamćenju nego mogu biti i štetni po zdravlje.

Objavljeno

|

Dodaci prehrani poput vitamina ne pomažu očuvanju zdravlja mozga i zapravo predstavljaju bacanje novca, piše Guardian.

Prema podacima iz SAD-a, prodaja dodataka prehrani koji bi trebali blagotvorno djelovati na memoriju i mozak općenito, od 2006. do 2015. se udvostručila te sada dosiže i do 643 milijuna dolara godišnje. Također, više od četvrtine svih osoba starijih od 50 godina, uzima te dodatke prehrani u nadi da će poboljšati pamćenje.


No, dok natpisi na bočicama tvrde jedno, sva sila međunarodnih stručnjaka tvrdi nešto sasvim drugo: ti dodaci ne samo da ne pomažu pamćenju nego mogu biti i štetni po zdravlje. “Ne postoje nikakvi dokazi koji govore u prilog tvrdnji da uzimanje dodataka prehrani pomaže pamćenju i zdravlju mozga, niti su kadri spriječiti ili odgoditi Alzheimerovu bolest”, složni su stručnjaci.

Međutim, znanstveni tim je naglasio kako manjak određenih nutrijenata poput vitamina B9 i B12, mogu biti povezani s kognitivnim problemima i funkcioniranjem mozga te da dodaci prehrani mogu pomoći osobama koje pate od manjka određenog nutrijenta. Procjenjuje se da u Velikoj Britaniji oko 20 posto osoba starijih od 60 godina pati od nedostatka vitamina B12. No stručnjaci kažu da je prije uzimanja bilo kakvog dodatka prehrani potrebno konzultirati liječnika te da je uvijek bolje određeni nutrijent dobiti iz svježih namirnica nego iz kapsula.

Zaključak je da se zdravim ljudima ne preporučuje uzimanje dodataka prehrani kako bi se zaštitio mozak, a savjet znanstvenika mogao bi se sumirati u dvije kratke riječi: Čuvajte novac.

Istraživanje je naručilo Globalno vijeće za zdravlje mozga (Global Council on Brain Health), a analizirani su dodaci poput vitamini B skupine, omega-3 masne kiseline, vitamin D, kofein, koenzim Q10 i gingko biloba. Znanstvenici su ustanovili da dodaci prehrani za koje se tvrdi da pomažu mozgu, najčešće uopće nisu biti testirani na tako nešto, a ono malo studija koje postoje, pokazuju različite rezultate.

“Veliki je problem što se ti dodaci prehrani predstavljaju kao lijek za gubitak pamćenja i još se tvrdi da za to postoje znanstveni dokazi”, kaže profesorica kliničke psihologije sa Sveučilišta Exeter, Linda Clare, ujedno i članica istraživačkog tima. Znanstvenici savjetuju ljudima da budu oprezni i skeptični prema tvrdnjama proizvođača. Također, upozoravaju da mnoge tablete i kapsule nisu prošle dovoljna testiranja.

No važno je naglasiti još jednu stvar: ovo je istraživanje u obzir uzelo samo utjecaj suplemenata na funkciju mozga tako da rezultati ne znače da neki dodaci prehrani možda nisu korisni za nešto drugo.

Kad je riječ o zdravlju mozga, znanstvenici opet ističu da je najbolja prevencija problema s pamćenjem zdrav život što uključuje zdravu prehranu, nepušenje, dobar san, tjelovježba, bogat društveni život i mentalna stimulacija. Britanska profesorica psihijatrije Gill Livingston kaže da je jedini zasad poznati način za prevenciju demencije kontroliranje krvnog tlaka te redovito uzimanje terapije za njegovo snižavanje.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP