Prati nas

Nema predaje

Sindikat umirovljenika pred Vladom: ‘Umirat ćemo na nogama, zdravlje nije populizam’

‘Došli smo objasniti da to nije populizam, već financijski interes zdravstva, jer je hrvatska osma u Europskoj uniji po smrtnosti – samo zbog toga što umrli nisu pravovremeno liječeni.’

Objavljeno

|

foto: SUH

Sindikat umirovljenika Hrvatske (SUH) prosvjedovao je na Markovu trgu uz brojne transparente, među kojima su najuočljiviji bili “Zdravlje nije populizam” i “Zaustavimo siromaštvo i poniženje u starosti”. Prosvjednici su Vladi namijenili pismo (vidi dolje) kojim traže da se promijeni prihodovni cenzus zbog kojega, prilikom simboličnog usklađivanja mirovina, mnogi ostaju bez besplatnog dopunskog zdravstvenog osiguranja.

Kako je jutros objasnila predsjednica SUH-a Jasna A. Petrović, samo je u proteklih godinu dana 10.000 umirovljenika izgubilo to pravo zbog cenzusa koji se nije mijenjao čak 15 godina.


U tih 15 godina SUH intenzivno pregovara zadnje četiri godine, no do sada su dobili samo obećanja. Ministri su to, podsjeća Petrović, i javno obećavali. “Ministar zdravstva Milan Kujundžić kaže da je riječ o populizmu. Došli smo objasniti da to nije populizam, već financijski interes zdravstva, jer je Hrvatska osma u Europskoj uniji po smrtnosti – samo zbog toga što umrli nisu pravovremeno liječeni. Oni koji si ne mogu platiti dopunsko zdravstveno osiguranje, a takvih je sve više među starijima, umirat će na nogama”, izjavila je predsjednica SUH-a.

“Najsiromašniji se kažnjavaju. Ovdje smo i da bismo uručili pismo Vladi i da bismo je uvjerili što smo sve poduzeli. Pokušali smo kroz Nacionalno vijeće za umirovljenike, pokušali smo i s Maticom umirovljenika utjecati na cenzus. Penzije su mizerne. Oko 98 posto mirovina je ispod prosječne hrvatske plaće, a njih 55 posto je ispod linije siromaštva od 2.485 kuna. To znači da smo na pravom mjestu. Sada je cenzus 1.939 kn za samca. Tražimo da cenzus bude 2.485 kn i da se svake godine usklađuje”, naglasila je Petrović.

Ovome dodajmo da bivši ministar mirovinskog sustava Marko Pavić nije želio uzeti pismo koje su mu umirovljenici pokušali uručiti. “Kaj vas je sramota uzeti to da pročitate kaj radite penzionerima i ostalom narodu?” pitala ga je jedna prosvjednica. “Hvala, hvala”, odgovorio je Pavić žurno ulazeći u Banske dvore.

foto: SUH

Poštovani gospodine Plenkoviću, poštovana Vlado RH,

Danas stojimo pod vašim prozorima, jer ste nas prevarili. Već 15 godina, od 2004. godine, nije promijenjen prihodovni cenzus za besplatno dopunsko zdravstveno osiguranje, koji i danas iznosi 1.939 kuna za samca, a 1.516 za člana zajedničkog domaćinstva. To je čak 22 posto ispod linije siromaštva, što dovoljno kazuje o vašoj socijalnoj osjetljivosti za najsiromašnije!

Busate se u prsa kako ste za trajanja mandata do sada podigli mirovine za 11 posto, što proizlazi iz zakonskih odredbi, a ne vaše dobre volje da povećavate mirovine. Ali, gospodo iz Vlade, ignorirate činjenicu da kod svakog usklađivanja mirovina najsiromašniji starci i starice strepe hoće li im zbog povećanja mirovine od 50 kuna na grbaču leći danak plaćanja dopunskog zdravstvenog od 70 kuna. Nije vas briga što je samo unazad godinu dana čak deset tisuća umirovljenika izgubilo pravo na besplatno dopunsko osiguranje. Tu povlasticu sada uživa samo 163.000 umirovljenika, a broj će i dalje padati. Umirat će se na nogama!

Ignorirate da su u proteklih 15 godina plaće porasle za oko 35 posto, a mirovine za 28 posto. Jeste li toliko podigli i cenzus za dopunsko? Niste.

Vaš ministar zdravstva zahtjev za povećanje cenzusa za pravo na zdravlje najsiromašnijih javno naziva populizmom. Sramota. Osim toga, i on i njegov tim, uključujući i Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje, nikako da usklade svoje priče. Već dvije godine preko Nacionalnog vijeća za umirovljenike i starije osobe RH, kao i u direktnim pregovorima s Ministarstvom zdravstva, umirovljeničke udruge dobivaju ‘čvrsta’ obećanja kako će najkasnije do kraja ove godine biti povećan prihodovni cenzus. U rujnu prošle godine tadašnji ministar rada i mirovinskog sustava Pavić je i sam najavio povećanje cenzusa, u veljači ove godine dobili smo obećanje državnog tajnika Ministarstva zdravstva Tomislava Dulibića kako će se to brzo riješiti.

Sindikat umirovljenika je 12. lipnja o.g. uputio otvoreno pismo ministrima zdravstva i financija, Kujundžiću i Mariću, u kojem je upozorio kako će danak birokratskom odgađanju povećanja cenzusa za dopunsko zdravstveno osiguranje platiti najsiromašniji i najugroženiji – gubitkom prava na zdravlje. Nismo dobili čak ni pristojan odgovor o primitku.

U razgovorima s novim ministrom rada Aladrovićem u rujnu ove godine umirovljeničke udruge su ponovile kako im je povećanje cenzusa prioritet te zatražile da se na 14. sjednicu Nacionalnog vijeća, održanu 1. listopada o.g., pozovu kompetentne osobe iz ministarstava zdravstva i financija. I opet ste nas prevarili, jer ste nam posredstvom stručnjaka nižeg ranga dali odgovor kako nema sredstava za povećanje prihodovnog cenzusa za samca niti na 2.000 kuna, jer bi to zahtijevalo pronalaženje 160 milijuna kuna?! Je li to konačna politička odluka Vlade RH o ovom osjetljivom pitanju?

I tako 15 godina zavlačite siromašne, hladno, proračunato i bezobzirno. Je li vam jasno kako će sve manje umirovljenika imati mogućnost plaćati dopunsko od 70 kuna, a vaš bi ga ministar htio i povećati?! Je li vam jasno da prema izvješću Europske komisije Hrvatska je na osmom mjestu u EU-u po najvećoj stopi smrtnosti koju je moguće izbjeći medicinskim intervencijama, te je upravo stoga od osobitog značenja što veća pokrivenost starije populacije dopunskim zdravstvenim osiguranjem, kako bi se prevenirali troškovi liječenja. Cinično i hladno vaši nadležni ministri ignoriraju i takvu činjenicu.

Sindikat i Matica umirovljenika su početkom listopada dali rok od desetak dana da se ministri rada i mirovinskog sustava, zdravstva i financija dogovore oko povećanja cenzusa za dopunsko zdravstveno osiguranje, te im to priopće na sljedećoj sjednici Nacionalnog vijeća koja se već trebala održati. Ali nije održana. I tu ste nas prevarili.

Socijalna osjetljivost političke elite je ravna nuli. Njih nije briga, ne vide, ne čuju, ne osjećaju. Nije ih briga koliko gladnih umirovljenika kopa po kontejnerima i kantama za smeće, prikupljajući plastične boce i ostatke hrane. Ne vide da 55 posto svih umirovljenika ima mirovine niže od hrvatske linije siromaštva (2.485 kn), da ih 98 posto ima mirovine niže od prosječne plaće!

SUH i MUH predlažu da se prihodovni cenzus utvrđuje automatski prema liniji siromaštva koju jednom godišnje objavljuje Državni zavod za statistiku za samce te članove obitelji. To bi značilo da pravo na besplatno dopunsko osiguranje imaju svi samci s manje od 2.485 kuna, a uskoro ćemo znati je li postignut minimalni konsenzus. Ili ćemo morati svaki četvrtak pod vaše prozore.

foto: SUH
Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u okviru projekta “Nema predaje”

.

Mozaik

Što god da pisalo, garancija vam vrijedi dvije godine!

‘Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja.’

Objavljeno

|

“Taman je istekla garancija i mašina se pokvarila. Evo, pet godina i par mjeseci je prošlo otkako smo je kupili. Majstor je rekao da je crkla elektronika i da se to ne popravlja. Sad kupujemo novu. Ma dobro smo i prošli. Evo susjedu krepala nakon tri godine. U redu, njegova je još bila pod garancijom, ali ipak. Problem je to i nepotrebna komplikacija. A prije – prije si kupio mašinu i imao si je čitav život. Danas mi se čini da su stvari baš tako dizajnirane da se pokvare kad istekne garancija”, govori Branko Šimić (68) umirovljeni grafičar iz Zagreba.

Vjerujemo da su se mnogi susreli s ovakvim problemom, iako nije do kraja jasno radi li se samo o dojmu ili su današnji uređaju doista tako “programirani” da se pokvare taman kad istekne jamstvo. Bilo kako bilo, Europski parlament usvojio je Izvješće o produljenju trajanja uređaja kojim se zabranilo programirano kvarenje, ugradnja vitalnih dijelova koji se nakon kvara više ne mogu zamijeniti, a usvojen je i prijedlog o većoj dostupnost rezervnih dijelova i uvođenja minimalnog trajanja električnih aparata.


No bez obzira na akcije Europskog parlamenta, i u okviru već postojećih propisa, prava potrošača su u nekim slučajevima veća – samo što to mnogi kupci ne znaju. Da – opet se radi o malim slovima na ugovorima i jamstvenim listovima koji, barem u ovom slučaju, nezadovoljnom potrošaču idu na ruku.

Porazgovarali smo s Dunjom Maletić, pravnom savjetnicom iz područja zaštite potrošača koja nam je otkrila neke od dobro čuvanih tajni koje bi kupci morali znati.

Dunja Maletić (foto: privatni album)

“Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja da se ostvari pravo na besplatni popravak ili zamjenu uređaja. Znači, to je prvo: zavarava se kupce vezano uz duljinu trajanja roka za reklamaciju”, otkriva nam Maletić.

Važno je znati i da, barem u prvo vrijeme, imate pravo birate želite li pokvareni uređaj popravljati ili uzeti novi. “Drugo je – i to potrošači trebaju znati – ako kupe uređaj i u prvih šest mjeseci dođe do kvara, oni imaju pravo predati u tih prvih šest mjeseci uređaj na servis da bi se ustanovilo postojanje kvara, ali u prvih šest mjeseci mogu birati žele li popravak ili novi uređaj. Nakon protoka tih šest mjeseci, ide se na popravak, ali unutar tih šest mjeseci kupac bira hoće li popravak ili zamjenu. Ako je popravak nemoguć, onda ide zamjena. To vrijedi općenito za sve električne uređaje koje je kupila fizička osoba. Dakle, ne ako je kupljen preko firme ili obrta već ako ga je kupila fizička osoba.”

Otpremanje uređaja na servis također je zadaća trgovca, nastavlja Maletić: “Treba naglasiti još jedan detalj kojeg potrošači često nisu svjesni. Oni ne moraju uređaj slati na servis o svom trošku, nego je trgovac kod kojeg je uređaj kupljen dužan poslati uređaj na servis i vratiti ga nazad potrošaču. Hoće li za to vrijeme potrošač dobiti zamjenski uređaj nije regulirano zakonima i propisima već to ovisi o dobroj volji trgovca. Treba naglasiti i da mnogi trgovci kažu da uređaj može biti na servisu 45 dana, no to ne propisuje ni jedan zakon već smatramo da bi razumni rok za popravak trebao biti mnogo kraći. Tako da kad netko kaže potrošaču da je rok 45 dana, ovaj mora znati da to nije tako propisano već da se radi o subjektivnom tumačenju.”

Oko nekih rokova ipak valja biti oprezan, kaže Maletić: “Kad se neki uređaj, recimo mobitel ili tablet, kupi u poslovnici, trgovac nije dužan odobriti zamjenu u roku od 14 dana ako taj uređaj nema nedostatka. To je također korisno znati. Znači, za uređaje kupljene u poslovnici ne vrijedi onaj rok od 14 dana kao kod ugovora sklopljenih na daljinu, preko telefona ili interneta.”

Za kraj, Maletić savjetuje koji je najbolji način za upućivanje prigovora: “Jedini ispravni način je pisani način. Dakle, prigovor trgovcu se uvijek mora uputiti pisanim putem – e-mailom ili regularnom poštom – kako bi postojao pisani trag o reklamaciji, ali i zbog još jedne važne stvari. Naime, na pisani prigovor je trgovac dužan odgovoriti u roku od 15 dana, dok se u razgovoru osobno u poslovnici ili preko telefonom stvari mogu unedogled odugovlačiti. Znači, prigovor uvijek treba upućivati pisanim putem.”

Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u okviru projekta “Nema predaje”

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP